2012-08-24, 11:05
Medlem
xtrftw1337s avatar
Låter lite trist med förvaringsdomen, prövning var 5de år.. jag skulle då hängt mig efter 1 vecka.
Men helt rätt, dock bara 21 års fängelse.. men han kommer nog aldrig ut igen.

Vore bättre att skjuta fanskapet eftersom nu kommer han bara kosta pengar hela sitt liv.
Citera
2012-08-24, 11:05
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Han lär bli placerad i isoleringscell, för hans egen trygghets skull. Fysisk kontakt med andra interner bedöms som alltför riskabelt för hans liv. Kanske isolering hela strafftiden, vilket i sig torde vara en djävulsk tillvaro.
Ok, det låter bra. Isolering större delen av strafftiden har jag svårt att tro på dock.
Citera
2012-08-24, 11:07
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan33
Chansen för att Breivik vill fortsätta skjuta kulturmarxister och andra landsförrädare om han skulle komma ut är nog 100% så de lär lägga på 5 år på hans fängelsestraff gång på gång om det är vad han döms till.
Nej, Chansen är kanske 80%. Han är narcissistisk som fan. Om han inte konfronterades med verkliga livet då han slapp ut skulle han nästan säkert inte skjuta nån, 1% chans kanske. Han tror att han är en hjälte och det räcker för honom.
Citera
2012-08-24, 11:07
Medlem
Den första psykiatriska rapporten var ett beställningsjobb! Det måste väl ändå alla förstå som har läst den? Det är sjukt att något sådant får hända och jag undrar hur många det egentligen är som har fått fel domar i Norge pga falska rapporter.
Citera
2012-08-24, 11:08
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Hur ser isolering ut i Norge/Skandinavien till skillnad från det amerikanska där vi kan snacka om, eller kunde på den goda tiden, riktig isolering?
Rätt lyxigt i Norge skulle jag tro. Dra dock inte alla nordiska länder över en kam här.
Citera
2012-08-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Han lär bli placerad i isoleringscell, för hans egen trygghets skull. Fysisk kontakt med andra interner bedöms som alltför riskabelt för hans liv. Kanske isolering hela strafftiden, vilket i sig torde vara en djävulsk tillvaro.
Nja, chefen på Ila-fängelset har sagt att Breivik ska få träffa andra interner så småningom.
Citera
2012-08-24, 11:17
Medlem
reemkas avatar
Vore inte det ultimata straffet att helt enkelt släppa ut honom?
Citera
2012-08-24, 11:18
Medlem
Der-Processs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
hehe låta folket ta emot honom, ja
Citera
2012-08-24, 11:18
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Nja, chefen på Ila-fängelset har sagt att Breivik ska få träffa andra interner så småningom.
Via intern-tv eller tittglugg kanske. Och jag tror faktiskt att det finns krafter högre upp än på fängeslechefnivå, som kommer att ha ett ord med i laget, om/när den frågan blir aktuell.
Citera
2012-08-24, 11:21
Medlem
Studsbolls avatar
Domen är det bästa de kunde åstadkomma med de lagar de nu har. Nu har de möjligheten att hålla kvar honom på obestämd tid utan att behöva koppla det till hans mentala hälsa. Och med tanke på hans uttalanden och personliga övertygelse lär han fortsätta att rättfärdiga sina handlingar och då släpper de inte heller ut honom. Det enda tråkiga med rättegången och domen är att detta efterspel uppenbart var en del av hans mål med dådet.
Citera
2012-08-24, 11:23
Medlem
Citat:

Nu när du säger det var det länge sedan jag såg ett hederligt gatlopp.
Citera
2012-08-24, 11:24
Medlem
Damacys avatar
Citat:

Intressant tanke. Jag tror inte han hade smilat så mycket efter en sådan dom.

Men gällande fängelsestraffet, jag hörde att de kan åtala honom igen efter att de 21 åren är avtjänade. Någon som vet hur det funkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in