2012-06-05, 16:57
Medlem
Grandiosos avatar
I morgon ska den här mannen vittna: Tore W. Tvedt
En kort intervju med honom här, ledaren av ett högerextremistiskt nätverk, som rakt
ut säger att han "hyllar Hitler":

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brottstraff/article14930153.ab
Citera
2012-06-05, 17:27
Medlem
Här kommer lite till av Breiviks förklaring. En fortsättning alltså. Ni som inte är intresserade får väl hoppa över detta bara. Jag skriver och översätter för dem som meddelat i tråden att de ville läsa detta. Allt är hämtat från norska NRK:s direktrapportering, inga andra källor.

Lippestad: - Jag kan säga några namn, så kan du säga om det stämmer.

Lippestad frågar om författaren Ayn Rand.

Breivik: - Hon är ju extremliberalist. Jag stödde henne tidigare.

Lippestad: - Robert Spencer?

Breivik: - Han beskriver problemen på ett bra sätt.

Lippestad: - Fjordman?

Breivik: - Samma. Han beskriver Europas problem på ett väldigt bra sätt, utan att han stöder våld.

Lippestad: - Du har nämnt Pamela Gellar?

Breivik: - Hon stöder inte europeiska urfolks rättigheter utan hon stöder kontrajihad.

Lippestad: - Bruce Bawer?

Breivik: - Han beskriver censur, han sammanfattar Europas problem ganska bra.

Lippestad: - Du vill säga något om politiskt motiverade terrorhandlingar, andra än din. Du har femton minuter, varsågod.
Citera
2012-06-05, 17:28
Medlem
Breivik: - Den största påverkan har varit våldsattacker i andra länder. Det krig som har förts av militanta nationalister i Europa efter andra världskriget, har varit ganska patetisk. En sak som inte har klarlagts, särskilt mycket tidigare, är om det har varit politiskt motiverade våldshandlingar i Norge. Så jag tänkte ta några exempel. De flesta blev överraskade när de fick reda på att det inte var islamister som genomförde 22 juli.

- Jag har inga fall före 1977 men jag är säker på att det fanns före det också. Det har varit upp emot 40 attacker i Norge. Några av dem har varit mot vänsteranhängare, andra har varit mot invandrare. Jag tillhör den delen som stöder attacker på eliten och inte den andra delen men det är viktigt att nämna båda.

- Det är totalt sju dödade, fem bombattacker. Det finns registrerat mer än 1000 hot och attacker. I Sverige är andelen ännu högre. År 1977 blev Oktober bokhandel i Tromsø sprängd. Bara tillfälligheter gjorde att liv inte gick till spillo. År 1979 kastade en nynazist en bomb mot 1 maj-tåget. År 1981 startade medlemmar i Hemvärnet Ungdom organisationen Den norska germanska armén. Två av dessa medlemmar blev enligt uppgift avrättade.

- År 1980 till 1983 fick Sagene skola ta emot ständiga hot för att den blev ansedd som en mångkulturell skola. År 1985 blev muslimsk skola sprängd med dynamit av det högerorienterade Nasjonal folkeparti. År 1988: En sprängladdning detonerade i en invandrarbutik i Brumunddal. Samma år sattes en flyktingbil i Steinkjer i brand. År 1988 sattes en invandrarbutik i Oppegård i brand.

- 1989 kastade högerradikala brandbomber på Blitz-huset. Samma år exploderade en bomb utanför en flyktingförläggning på Eidsvoll. Ingen blev skadad. Samma år: Anlagd brand i flyktingbostad. 1990: Anlagd brand i flyktingbostad i Kistiansand. 1994: En kraftig bomb exploderade utaför Blitz-huset. 1994 till 1998 blev vänsterextremister i Oslo och Hønefoss skjutna mot vid flera tillfällen.

- År 1995: En blitzare attackerades med yxa och skjutvapen. 1995: Två vänsterextremister i Hønefoss sköts av två lokala högerradikala. 1996: Brand i väggen hos en kurdisk flyktingfamilj. 1998: En högerradikal sköt fem skott utanför puben Elm Street i Oslo i samband med ett "slag" mot blitzare. 1998: En marockansk man blev knivstucken av högerradikala. 1999: En pojke född i Indien drunknade efter att ha jagats i Sogndalselva.
Citera
2012-06-05, 17:29
Medlem
- 1990-talet: Arne Myrdal försökte att förhindra att Brumuddal blev en "dumpningsplats" för invandrare. De klarade inte det och Brumunddal transformerades. Den vänsterextrema miljön försvagades kraftigt på 1990-talet. Det var inte något bra antikommunistiskt motstånd.

Breivik fortsätter att lista exempel från 2000-talet. Han nämner två knivskärningar i Stavanger och Benjamin-mordet på Holmlia.

- Benjamin Hermansen mördades med en kniv efter att han hade plågat norska ungdomar på Holmlia. Efter detta fick polisen fria tyglar att dekonstruera samhället. Å andra sidan samarbetade norsk press och internationella organisationer med att krossa den högerextrema miljön. Efter det blev det svårt för högerradikala att träffas utan att få massiv uppmärksamhet.

- 2004: Försök till mordbrand i Odd Einar Dørums bostad. Dørum och norsk media enades om att lägga lock på fallet för att inte bidra till rekrytering. 2008: En somalisk taxichaufför blir skjuten och dödad i Trondheim av en högerorienterad. Han förklarades vara paranoid schizofren och psykotisk. Denna person motsäger inte detta, då han såg på det som en fin "exit-möjlighet".

- Man kan ju inte jämföra så små händelser med det som har hänt men det bekräftar att det har varit en högerorienterad tradition av användning av våld för att ändra systemet. Det är en opposition mot det mångkulturella experimentet. Det har varit en tradition i Europa för våldsamma aktioner.

- I Italien var det en stor händelse på 80-talet, där 88 människor dödades. 22 juli går i leden av denna tradition.

Lippestad: - Det faktum att du har hänvisat till ett antal våldshändelser, vad betyder det för dig?

Breivik: - Jag tror att det har stor betydelse. Även om många av dessa attacker har varit patetiska eller usla, ser jag på några personerna bakom dem som hjältar. De har offrat sina liv, även om dådet inte blev så stort. Vetskapen om att det har varit en motståndsrörelse utan stopp sedan kriget, har gett motivation att fortsätta kampen.

Lippestad har inga fler frågor. Åklagare Svein Holden får ordet.
Citera
2012-06-05, 17:51
Medlem
Grandiosos avatar
Från Einar Överengets vittnesmål idag. Han är filosof och forskare bland annat.

Citat:
Överenget: Onda handlingar finns, så nästa fråga blir om det finns onda människor.

Citat:
Överenget säger att en teori om onska är att vi gör det onda för att vi tror att det är gott. ”En annan möjlighet är att folk har en ond vilja”, säger Överenget.

Citat:
Breivik har sagt att hans handlingar på Utöya ochi Oslo var fruktansvärda men nödvändiga. Nu säger Överenget att det är samma tankegångar som fanns bland nazisterna i Tyskland på 40-talet.
”Det är igenkännbara element”

Citat:
Överenget: Det är fullt möjligt att vara instrumentellt rationell och vara sjuk. Men om du måste ha något rationellt grepp om situationen (..) Du kan inte vara helt otillräknelig och ändå vara instrumentellt rationell.
Han sa alltså tidigare att Breivik visat tecken på att vara instrumentellt rationell.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/direktrapport-5-6-breivik_7256717.svd
Citera
2012-06-05, 17:55
Medlem
Citat:
- Olämpligt att bojkotta terrorvittnen

- Blir en bekräftelse på att de censureras och behandlas olika.

De samordnande biståndsadvokaterna i terrorfallet valde i dag att inte ställa frågor till vittnena Ole Jørgen Anfindsen, Arne Tumyr och Tore Tvedt.

Biståndsadvokat Frode Elgesem sa i domstolen: - Vi har en kommentar till Anfindsen och vittnena efteråt. Detta fall gäller ett åtal mot terror, som består av en lång rad mord och mordförsök. De vittnesprov jag har hört i dag visar att det finns uppfattningar som Breivik delar där ute och kan ha värde för tillräkneligetsfrågan. Men utöver det, om dessa bedömningar är rätt eller sanna, anser vi är ointressant och kommer inte ställa frågor till det.

Han utvecklar det om bojkotten inför Dagbladet:

- Vi vill markera en principiell ståndpunkt när vi nu går över till en ny typ av vittnen som själva är aktörer på högersidan. Innehållet i budskapet de har och diskussionen av om det är acceptabelt, anser vi är irrelevant för den straffrättsliga bedömningen. Och det är stötande att antyda att sådana politiska synpunkter kan tjäna som ett berättigande till massmorden Breivik begick.

Arne Seland, som är bland biståndsadvokaterna i fallet, anser bojkotten vara en felbedömning.

- Jag tycker att det går alldeles utmärkt att inte biståndsadvokaterna ställer frågor men det blir fel att främja en bojkott av vittnena. Det är ju en bekräftelse på det som Breivik tror. Det verkar mindre genomtänkt, säger Seland och utvecklar:

- Breivik och dagens vittnen säger att de inte får komma fram i media. De säger att de blir förföljda för sina åsikter och förvrängda av journalister. Yttrandefriheten gäller inte för dem. Detta är bara nonsens men när biståndsadvokaterna särbehandlar dem, kan de tolka det som en bekräftelse på att de behandlas olika.

http://www.dagbladet.no/2012/06/05/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/21936070/
Citera
2012-06-05, 18:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Det blev ju fel där alldeles...Han vittnade redan idag.
Citera
2012-06-05, 20:31
Medlem
Ammelits avatar
Liten fråga finns det någon här på flashback som verkligen stöder det ABB gjorde?
Citera
2012-06-05, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ammelit
Liten fråga finns det någon här på flashback som verkligen stöder det ABB gjorde?
Du skulle bli förvånad hur många, inte bara på flashback utan i övrigt också, som kanske
inte stödjer handlingarna men sympatiserar med ABB's motiv.

Fö en ganska korkad fråga

När jag ända skriver i tråden kan jag passa på, eftersom jag varit utan internet ett tag, att fråga
om det har sänds live från rättegången något och i såfall om man kan se eller ladda ner det någonstans.
Eller är det fortfarande bara rapportering i text som gäller?
Senast redigerad av goderian2 2012-06-05 kl. 21:17.
Citera
2012-06-05, 22:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimaprima
det är du nog inte, men det är ändå totalt fel.

Intressant. Då vill jag att du som liberalist förklarar vad som här fel. Du menar att det är fel att tro på islamiseringen av Europa? Eller du tyckte annorlunda angående fascismen?

Förklara hur du tänker. Jag kan se i tråden att just liberalister enbart vill vara emot men inte förklara sina tankegångar. Jag misstänker det beror på en dålig förmåga att debattera och förmågan att enbart låta känslan styra. Vill du förklara vad i mitt resonemang som är fel och gärna din syn på saken?
Citera
2012-06-05, 22:41
Medlem
Aspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En kort intervju med honom här, ledaren av ett högerextremistiskt nätverk, som rakt
ut säger att han "hyllar Hitler":

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brottstraff/article14930153.ab

Sluta läsa Aftonbladet ! Det finns ingen tidning som ljuger och hittar på mer.
Ingenting stämmer överhuvudtaget!
Senast redigerad av Aspen 2012-06-05 kl. 22:45.
Citera
2012-06-05, 23:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspen
Sluta läsa Aftonbladet ! Det finns ingen tidning som ljuger och hittar på mer.
Ingenting stämmer överhuvudtaget!

Ja, men människa lilla: Vad fan är det som inte är sant i fallet med Tvedt?
Han uttalar sig ju helt fritt i en intervju där han säger uppriktigt vad han tycker.
Om Breivik, hans ideologi och om Hitler. Det är ju för höge fan hans EGNA ORD du hör
i det länkade inslaget. Här är ingen som har lagt ord i hans mun eller förvanskat
på annat sätt.
Fattar du detta...?

Han sticker inte under stol med vad han menar! Och mannen är ju ledare för ett ökänt
nätverk på yttersta högerkanten. Det bär ju ett namn som börjar på V nånting.
Så försök inte här med någonting annat!
Det är du som försöker förvränga sanningen i det här fallet genom att påstå att ingenting
stämmer. Det är ju just det det gör, din dumme fan!
Senast redigerad av Grandioso 2012-06-05 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in