2012-04-23, 13:46
Medlem
semen.12s avatar
Jag tycker Breivik har handlat rätt i princip men ej i sak. Han ville skapa en opinion kring den vetvilliga invandringen. Men massakern på Utöja var förstås fruktansvärd och blir aldrig försvarbar, nu tror jag emellertid att Breivik ville göra något så ohyggligt som möjligt för att verkligen nå ut.

Han har lyckats med det han förutsatt sig och det kan man se på hans leende och självsäkra upträdande.

Hade jag varit en av de styrande i Norge hade jag inte låtit rättegången bli så central kring det han gjorde och inte heller låtit han hålla hov varje dag.

Jag har sagt det förut Breivik är precis där han vill vara och jag är säker på att han får fler anhängare varje dag.
Citera
2012-04-23, 13:48
Medlem
loungepuppys avatar
Advokaterna undrar varför han fortsatte skjuta och döda efter att han ringt första samtalet för att låta sig gripas.

Breivik: - Jeg ventet på at de skulle ringe meg, jeg tenkte at jeg skulle fortsette til de ringte.

Breivik hade inte fattat att larmcentralen inte kunde se hans telefonnummer. De kunde alltså inte ringa tillbaka.

Det säger något, dels om hans planering (dålig), hans känslokyla (jaja, jag fortsätter väl tills de ringer tillbaka) och det irrationella i hans plan (jag dödar framtida flyktingpositiva politiker för att rädda norrmän, åtminstone så många jag hinner innan det ringer igen)
Citera
2012-04-23, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag tycker Breivik har handlat rätt i princip men ej i sak. Han ville skapa en opinion kring den vetvilliga invandringen. Men massakern på Utöja var förstås fruktansvärd och blir aldrig försvarbar, nu tror jag emellertid att Breivik ville göra något så ohyggligt som möjligt för att verkligen nå ut.

Han har lyckats med det han förutsatt sig och det kan man se på hans leende och självsäkra upträdande.

Hade jag varit en av de styrande i Norge hade jag inte låtit rättegången bli så central kring det han gjorde och inte heller låtat han hålla hov varje dag.

Jag har sagt det förut Breivik är precis där han vill vara och jag är säker på att han får fler anhängare varje dag.

Breivik har blivit en Cirkus, Cirkus Breivik.
Citera
2012-04-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Advokaterna undrar varför han fortsatte skjuta och döda efter att han ringt första samtalet för att låta sig gripas.

Breivik: - Jeg ventet på at de skulle ringe meg, jeg tenkte at jeg skulle fortsette til de ringte.

Breivik hade inte fattat att larmcentralen inte kunde se hans telefonnummer. De kunde alltså inte ringa tillbaka.

Det säger något, dels om hans planering (dålig), hans känslokyla (jaja, jag fortsätter väl tills de ringer tillbaka) och det irrationella i hans plan (jag dödar framtida flyktingpositiva politiker för att rädda norrmän, åtminstone så många jag hinner innan det ringer igen)
Om han hade varit så djävla dålig på att planera som du påstår så hade väl aldrig 22 juli hänt?
Citera
2012-04-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Däremot så har ABB fel. Jag är tämligen säker på att en rättspsykiatrisk undersökning skulle göras vid en "vanlig" terroristrättegång i Sverige och troligen också i Norge. Det gjordes på Mihailovic som ju angav politiska skäl för mordet på Anna Lindh.

Mihailovic är vit europé och var delvis också icke-PK.
Citera
2012-04-23, 13:52
Medlem
raxtoren4evers avatar
Han kommer inte få fler anhängare.
Någon på fullt allvar som inte tror att det fanns muslimer - inom Sverige -som exempelvis i det tysta jublade över 9/11- dådet?
Visst är rättegången ett plattform men den vinner och förlorar ingen. De flesta med en fungerande hjärna vet, oavsett vad media förtäljer, att det är skäligt med spekulation om en islamistisk terrorist vid nästa attentat. Så är bestämt. Vad media än säger och tycker så vet de flesta var "terrorhotet" kommer ifrån.
Citera
2012-04-23, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Om han hade varit så djävla dålig på att planera som du påstår så hade väl aldrig 22 juli hänt?

Håller med där. Inte för att jag vil hylla honom på något sätt, men allt han gjorde under flera års tid tyder på en ganska bra planering. Det är inte precis enkelt att lyckas med det han gjorde.
Enkelt i ord, men svårare i verligheten.
Citera
2012-04-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Lex Breivik

Man föreslår nu att anta en ny lag som i praktiken återinför livstidsstraff i Norge, i form av livstid i isolering, och det utan att domstolen involveras.
Det finns redan livstid i Norge(i praktiken)
Citera
2012-04-23, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Han kommer inte få fler anhängare.
Någon på fullt allvar som inte tror att det fanns muslimer - inom Sverige -som exempelvis i det tysta jublade över 9/11- dådet?
Visst är rättegången ett plattform men den vinner och förlorar ingen. De flesta med en fungerande hjärna vet, oavsett vad media förtäljer, att det är skäligt med spekulation om en islamistisk terrorist vid nästa attentat. Så är bestämt. Vad media än säger och tycker så vet de flesta var "terrorhotet" kommer ifrån.

Det handlar inte bara om anhängare hit och dit.
Detta har tyvärr fått en större påverkan på samhället än vad många tror, de högerextrema har vunnit enormt mycket på detta.
Citera
2012-04-23, 13:57
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Fast här har du fel. Mihaliovic sade själv att han hörde röster i hopp om att någon skulle snappa upp det som psykiskt störd, och han skrattade och sade senare: I Sverige kan man bara säga sådant trams och en professor i psykologi köper det direkt, lätt gjort var det.

Det var hans plan. Han spelade på det kortet ifrån starten vid arresteringen. Fokusen skiftade ifrån politiskt motiv till en labil galning genom hans utlåtande. Han spelade en roll.
Nej, jag har rätt och ABB har fel:
ABB händar att en jihadisk terorist inte skulle behöva bedömas av psykiatriskt sakkunniga. Jag hävdar att det hela handlar om att vi är i Norden nu och gav exempel på att Mihailovic genomgick RPU.
Alltså har ABB troligen fel. Genomför man massmord i Sverige eller Norge så får man finna sig i att bedömas av en psykiater. Om man döms i en amerikansk militärdomstol så är det säkert annorlunda.

Nästa fråga är väl vad man kommer fram till. Mig veterligen har man inte kunnat bedöma särskilt många terrorister i Sverige och Norge. Mihailovic dömdes först till rättspsykiattisk vård men därefter till livstid i HD. Han hade väl antisocial personlighetsstörning vilket inte medför vård.
Citera
2012-04-23, 13:57
Medlem
raxtoren4evers avatar
Oftast fungerar komplicerade operationer i teorin men sällan i praktiken.
ABB gjorde en smart sak, han hade en "Backup-plan" och den sattes igång på momangen.
Allt spelande i world of warcraft, gav utdelning med andra ord.
Senast redigerad av raxtoren4ever 2012-04-23 kl. 14:00.
Citera
2012-04-23, 13:59
Medlem
Han säger att vi behöver ta lärdom av al quida,Det kommer inte från det så kallade night templar eller sin tro.. Egentligen tror jag inte att han alls tycker att vi har mkt att lära av al quida men att folk ska tro att han påverkats därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in