2012-04-17, 09:57
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Jo det fattar vi. Det som jag antar att även andra undrar är ju om hälsningen sig betyder något speciellt inom högerextrema kretsar

Det är en hälsning som han säger sig ha hittat på själv. Verkar inte heller kommit fram något annat, att den skulle vara etablerad eller så.
Citera
2012-04-17, 09:57
Medlem
pponmms avatar
Nu är det konfirmerat att textningen av hans tal kommer att vara censurerad. De sa att det går en gräns för vad de tänker skriva och att de måste ta hänsyn till offren och inte skriva med sådana beskrivningar. De sa också att de inte kan skriva något om hat mot svarta.
Citera
2012-04-17, 09:58
Medlem
Roadworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familjefisk
Dom sa precis att dom inte kommer sända när han pratar?
Jag menar om det kommer ut i skrivet format så man kan läsa det efteråt.
Citera
2012-04-17, 10:00
Medlem
Men för fan, vem bryr sig om Breiviks hälsning är högerextrem eller inte. Jag är själv "högerextrem", och det är väl klart som fan att hälsningen representerar Breiviks ideologi. Kan vi gå vidare och sluta diskutera oväsentligheter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Nu är det konfirmerat att textningen av hans tal kommer att vara censurerad. De sa att det går en gräns för vad de tänker skriva och att de måste ta hänsyn till offren och inte skriva med sådana beskrivningar. De sa också att de inte kan skriva något om hat mot svarta.

När de ändå är igång så kan de väl tala om allt som Breivik säger som de minsann inte tänker sända.
Citera
Medlem
Vilket fiasko för "det demokratiska samhället" . Här hade de bullat upp med batiktant och Expoman i SVTstudion för att hetsa mot SD via Breivik och så sabbar nämndemannen hela deras fest.

Att denne nämndeman inte kunde hålla fingararna i styr den 22 juli är Breiviks första stora seger.
Citera
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:

Norge är den sista kommuniststaten. Fråga Björn Rosengren.

Undrar om det hade gått till så här i en svensk domstol?
Citera
2012-04-17, 10:01
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterjacka
http://www.expressen.se/nyheter/det-betyder-anders-breiviks-halsning/

hänvisar till
http://www.dagbladet.no/2012/04/16/nyheter/innenriks/breivik/rettssak/21132387/

Det är inte journalister som påstår någonting, det är Breivik själv via hans advokat som gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Informationen om högerextrem hälsning kommer från Breiviks advokat som vi i detta fall får förmoda fått informationen av Breivik.
Hans advokat är inte Breivik själv. Jag frågade efter citat från Breivik själv. Hans advokat är ingen ideologisk företrädare för Breivik, han är försvarsadvokat. Jag tror inte Breivik själv skulle använda ett ord som "högerextrem". Hur ofta hör du tex vänsterextremister omnämna sig själva som vänsterextremister? Med tanke på journalisters historia av fabricerade citat så är det inte ens säkert att hans advokat sagt just så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Kycklingen vågar inte göra en romersk hälsning, bättre att komma fram ur hitlerskåpet.

Kycklingen har planerat i 9 år och utfört något stort som ingen kommer att glömma på hundra år.

Vad har du gjort?
Citera
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Hur kan rättegången beräknas ta 10 veckor? Jag förstår att det ska vara en demokratisk process, att han måste få försvara sig blaha blaha. Men han har ju för tusan mördat 77 personer. Han menar visserligen att det är nödvärn men kom igen nu. Borde det inte bara vara att se om han är psykiskt labil eller inte och sen ge honom maxstraff beroende på utfallet av undersökningen?

Varför skulle han inte få någon chans att försvara sig precis som alla andra menar du? Brott som brott., alla har rätt till en rättslig prövning.
Citera
2012-04-17, 10:02
Medlem
blowns avatar
Citat:
Själv hoppas jag på att han får sitta sina 21 år isolerad i fängelse. Inte ska dem någonsin ändra lagen för att sätta dit någon extra hårt enligt mitt tycke. Jag tror endåså att han kommer få sitt straff trotts att han "bara" sitter inne i 21 år. Det som blir intressant är ju när han får komma ut och där väntar en mobb av släktingar/familj till alla hans offer. Jag tror i alla fall inte att det finns en chans att han överler i över ett år utanför fängelset. Förhoppningsvis så blir han inte skjuten i huvudet.

Du glömmer ev. förvaringstid. Anser domstol att han fortfarande är en samhällsfara, så kommer han hållas i förvar med beslut var 5:e år om han fortfarande är farlig.

Nu är det bara (läste jag, har jag för mig) sexbrottslingar som sitter inne för förvar. Jag undrar faktiskt hur man gör en objektiv bedömning för den där förvaringen.
Citera
2012-04-17, 10:02
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
Jag menar om det kommer ut i skrivet format så man kan läsa det efteråt.

Det kommer liveuppdateras skriftligt och kommer gå att läsa sen också..sen i hur pass stor mån återstå att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in