2012-04-16, 18:13
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Den stora huvudfrågan i denna rättegång är om Breivik ska dömas till rättspsykiatrisk vård eller till fängelse.

Anledningen till att han valt dessa vittnen är för att de kan bekräfta att det finns fler som tänker som honom vad gäller islamiseringen av Europa. Det de tankar han har menar han är inga vanföreställningar eller tecken på sjukdom.
Att bjuda in islamistiska extremister är ett uppenbart försök att föra en argumentation för legitimiteten av hans politiska åsikter. Detta hör absolut inte hemma i en rättegång.

Att det finns fler som delar hans åsikter är inte heller relevant. Det finns inte utrymme för absurda ad populum argument i en juridisk rättsprocess. Hans åsikter är inte relevanta i bedömningen av hans mentala tillstånd.
Senast redigerad av Dynamik 2012-04-16 kl. 18:15.
Citera
2012-04-16, 18:19
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Jaha. Jag kan bara konstatera att du inte är införstådd med hur en juridisk rättsprocess fungerar i Sverige.

Vilken tur att rättegången går av stapeln i Norge då.
Citera
2012-04-16, 18:28
Medlem
Citat:
Att bjuda in islamistiska extremister är ett uppenbart försök att föra en argumentation för legitimiteten av hans politiska åsikter. Detta hör absolut inte hemma i en rättegång.

Att det finns fler som delar hans åsikter är inte heller relevant. Det finns inte utrymme för absurda ad populum argument i en juridisk rättsprocess. Hans åsikter är inte relevanta i bedömningen av hans mentala tillstånd.

Att kalla in några stollar som vittnar för en annan stolle är helt onödigt här. Själva grejen handlar om påföljdsfrågan som han tänker sig påverka till hans fördel, eftersom som hans advokat förklarade idag, vill han bli betraktad som full psykiskt frisk och få straffet därefter. Ansvarsfråga är helt avklarad. Men med tanke på allt teknisk bevisning, med alla hans egna skriftliga vittnesbörd och så vidare…finns det, enligt min åsikt tillräckligt med bevis för att han är helt mental frisk. Vilket jag har för övrigt alltid påstått. Att försöka måla honom som en ”ensam galen” var anser jag ett sätt att säga ”Det finns inga (andra) norrmän som skulle kunna göra någon sådant, vi norrmännen är inte sådana”, vilket jag misstänker är fel antagande.
Citera
2012-04-16, 18:28
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Du är inte särskilt smart. Anledningen till att de inte låter honom snacka för mycket blaj är inte för att "hans argument är för svåra att hantera". Detta är en domstol och ingenting annat och som sådan är hans politiska åsikter och hans manifest i princip irrelevant för rättsfrågan. När han får chans att prata så har han nämligen en tendens att prata om juridiskt helt irrelevanta saker.

Detta är ingenting unikt för denna rättegång. Tror du man låter andra gärningsmän prata på helt fritt i domstol eller ?
Varför visar de då hans film? Varför får ha fem dagar vikta till att förklara sig ideologiskt och politiskt? Jag håller med Sibban om att detta är anmärkningsvärt. Domstolen borde fastställa vad han gjort sig skyldig till, samt utdöma lämpligt straff. Kan man tycka.
Citera
2012-04-16, 18:30
Medlem
civ-ekonoms avatar
Visst har han en väldigt feminin/bögig framtoning? Märks tydligt varje gång han talar, väldigt "försiktig" av sig och pipig röst.
Citera
2012-04-16, 18:34
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Varför visar de då hans film? Varför får ha fem dagar vikta till att förklara sig ideologiskt och politiskt? Jag håller med Sibban om att detta är anmärkningsvärt. Domstolen borde fastställa vad han gjort sig skyldig till, samt utdöma lämpligt straff. Kan man tycka.

För att det till största delen handlar om hans motiv medan eventuella utlåtanden som annars präglar av åsikter och dogmer enbart fördröjer rättsprocessen. Jag kan tänka mig att man bara vill få det överstökat nu utan att han ska få babbla på om sina tankar och idéer. Bevis finns det uppenbarligen massor av ändå.
Citera
2012-04-16, 18:35
Medlem
iipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Visst har han en väldigt feminin/bögig framtoning? Märks tydligt varje gång han talar, väldigt "försiktig" av sig och pipig röst.
Va? Kan du ge exempel?
Citera
2012-04-16, 18:41
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Breivik är solklart en tvättäkta dåre. Om nu någon tvivlat på det.
Bilden på Aftonbladets förstasida är det slutgiltiga beviset. Karln är tokig, hela ansiktet strålar av galenskap.

Vet ni förresten om att Breivik är högerextrem? Så måste det ligga till för Aftonbladet upprepar detta ett antal gånger i dagens artikel från rättegången.

Anledningen att ljugmedia upprepar att han är högerextrem beror ju på att han är vänsterextrem.

Han är utalad anti-nazist, pro-israel, judevän och zionist. Ungefär lika mycket höger som din vänsterarm...
Citera
2012-04-16, 18:41
Medlem
Citat:

Rättspsykiatrerna grundar sin bedömning på vad Breivik har berättat för dem. Det han har sagt har de tolkat som vanföreställningar och en långvarig psykos.

Därför är det viktigt att han får visa att det finns folk här i världen som uttalar precis det han har sagt till rättspsykiatrerna som vill bedöma honom som otillräknelig.

Tingsrätten har sedan tittat på försvararnas och Breiviks gemensamma förslag på vittnelistan och beslutat att just dessa vittnen får kallas in.
Citera
2012-04-16, 18:43
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xkorpion
Att kalla in några stollar som vittnar för en annan stolle är helt onödigt här. Själva grejen handlar om påföljdsfrågan som han tänker sig påverka till hans fördel, eftersom som hans advokat förklarade idag, vill han bli betraktad som full psykiskt frisk och få straffet därefter. Ansvarsfråga är helt avklarad. Men med tanke på allt teknisk bevisning, med alla hans egna skriftliga vittnesbörd och så vidare…finns det, enligt min åsikt tillräckligt med bevis för att han är helt mental frisk. Vilket jag har för övrigt alltid påstått. Att försöka måla honom som en ”ensam galen” var anser jag ett sätt att säga ”Det finns inga (andra) norrmän som skulle kunna göra någon sådant, vi norrmännen är inte sådana”, vilket jag misstänker är fel antagande.

Precis. Somliga verkar vilja gör gällande att han verkade i ett politiskt vakuum och då borde vara helt tokig som om han lika gärna kunde prata om gröna gubbar från Mars istället för skäggiga gubbar från Irak. Några andra vill påvisa att han är inspirerad av högerextremismens tidsanda som är islamofobisk utan grund dvs de kunde också lika gärna prata om gröna gubbar.
Det ABB och hans försvarsadvokat då gör är att kalla in ett par islamister som faktiskt har idéer om att ta över Europa och införa sharia etc etc. Alltså i syfte att påvisa att ABB inte är galen utan agerade rationellt eftersom det de facto finns gröna gubbar eller skäggiga araber i detta fallet. Sen att både högerextremisterna, islamisterna och ABB är tokiga och ser världen i svart och vitt spelar inte så stor roll, de behöver inte vara sinnessjuka för den skullen.
Citera
2012-04-16, 18:43
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Vilken tur att rättegången går av stapeln i Norge då.
Ja, och Silbersky kommenterade utifrån det svenska rättssystemet. Han är säkert inte speciellt införstådd i norsk sedvänja men den skiljer sig i regel inte mycket från Svensk.
Citera
2012-04-16, 18:44
Medlem
gargamel-jonass avatar
Hmm... Drar mig till minnes ett liknade rättegångsfall ifrån 20-talet.

Tror media och politiker inte vill att rättegången ska få samma effekt som då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in