Citat:
Ursprungligen postat av xkorpion
Att kalla in några stollar som vittnar för en annan stolle är helt onödigt här. Själva grejen handlar om påföljdsfrågan som han tänker sig påverka till hans fördel, eftersom som hans advokat förklarade idag, vill han bli betraktad som full psykiskt frisk och få straffet därefter. Ansvarsfråga är helt avklarad. Men med tanke på allt teknisk bevisning, med alla hans egna skriftliga vittnesbörd och så vidare…finns det, enligt min åsikt tillräckligt med bevis för att han är helt mental frisk. Vilket jag har för övrigt alltid påstått. Att försöka måla honom som en ”ensam galen” var anser jag ett sätt att säga ”Det finns inga (andra) norrmän som skulle kunna göra någon sådant, vi norrmännen är inte sådana”, vilket jag misstänker är fel antagande.
Precis. Somliga verkar vilja gör gällande att han verkade i ett politiskt vakuum och då borde vara helt tokig som om han lika gärna kunde prata om gröna gubbar från Mars istället för skäggiga gubbar från Irak. Några andra vill påvisa att han är inspirerad av högerextremismens tidsanda som är islamofobisk utan grund dvs de kunde också lika gärna prata om gröna gubbar.
Det ABB och hans försvarsadvokat då gör är att kalla in ett par islamister som faktiskt har idéer om att ta över Europa och införa sharia etc etc. Alltså i syfte att påvisa att ABB inte är galen utan agerade rationellt eftersom det de facto finns gröna gubbar eller skäggiga araber i detta fallet. Sen att både högerextremisterna, islamisterna och ABB är tokiga och ser världen i svart och vitt spelar inte så stor roll, de behöver inte vara sinnessjuka för den skullen.