Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Det är precis det jag har men tydligen är du så korkad att jag måste utveckla skillnaden för att du ska förstå:
Personer med problematik inom autismspektrum har ofta svårt att tolka andras reaktioner och förstå metaforer och liknande, detta leder ofta till missförstånd och svårigheter med att förstå vad andra känner. Men förstår personen den andre så kan den sätta sig in i dennes perspektiv. Det saknas empiriska belägg för att personer med ASD saknar empati.
Undviker ordet psykopat utan håller mig till empatistörning, att personen förstår vad den andre känner men är likgiltig inför det. Breivik förstår förmodligen konsekvenserna av sina handlingar och vad de utsatta känner, han bryr sig inte om det alltså har han inte problem med att förstå, snarare har han en empatistörning.
Pajas.
Jag passar på att uppdatera dig i ämnet empati. Jag har läst en hel del om Asperger och haft det på nära håll, och visst finns ett rättspatos och kanske ett behov av att ta hand om andra, men genuin känslomässig förståelse nej. Intellektuell javisst, men det har psykopater också. Det kallar Jacob i länken nedan inlevelseförmåga, och det har även psykopater också. Annars skulle de inte kunna manipulera så bra.
Saxat från länken
Citat:
... empati inte bara är en känsla och förståelse utan också handling.
http://www.mdh.se/samverkan/kompetens/uppdragsutbildning/2.4093/1.23169
Jag har varit på föreläsningar med den här personen och han menar på att empati består av tre komponenter där faktiskt en av dem är igenkänning,(känsla) spegelneuroner och intersubjektivitet du vet.
Och som sagt är det så att man talar om att de med AS inte har spegelneuroner och det är det som är problemet. Fö övrigt så skall väl den diagnosen tas bort. Och allt skall kallas autism.
Att du jobbat med Autister säger mycket lite.