• 1
  • 2
2012-04-17, 11:32
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
...gjorde sån deg som inte behövde jäsa men
det vart inte gott...

Hur urbota dum får man bli, om man gör en pizzadeg utan varken jäst eller - åtminstone - bakpulver ? Lita mindre på recepten från Baghdad, och mer på recepten från Neapel (Napoli) så ska du se att degen blir bättre.

Annars kan du ju alltid testa barkbröd.
Citera
2012-04-18, 20:30
Medlem
banquets avatar
Jag tidigare alltid gjort min egna pizzabotten men förra veckan hade jag inte tid och tog en färdig pizzabotten från Sara Lee i kyldisken. Jag vet inte exakt vad den heter men den var väldigt tunt kavlad, rund och jag hade den i rumstemperatur i 10-15 minuter innan jag slängde på en tomatsås och sedan skivor mozzarella. Bakade i 15 minuter, på med seranoskinka, roccula, svartpeppar och chiliolja och det blev SÅ HIMLA GOTT. Botten var perfekt krispig och var bättre än någon jag någonsin gjort trots många försök med olika recept.

Så hur man lyckas? Man köper halvfabrikat i just degfrågan för det blir mycket godare och är så mycket lättare.
Citera
2012-04-18, 23:15
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banquet
Jag tidigare alltid gjort min egna pizzabotten men förra veckan hade jag inte tid och tog en färdig pizzabotten från Sara Lee i kyldisken. Jag vet inte exakt vad den heter men den var väldigt tunt kavlad, rund och jag hade den i rumstemperatur i 10-15 minuter innan jag slängde på en tomatsås och sedan skivor mozzarella. Bakade i 15 minuter, på med seranoskinka, roccula, svartpeppar och chiliolja och det blev SÅ HIMLA GOTT. Botten var perfekt krispig och var bättre än någon jag någonsin gjort trots många försök med olika recept.

Så hur man lyckas? Man köper halvfabrikat i just degfrågan för det blir mycket godare och är så mycket lättare.

Att köpa färdig pizzadeg är i samma klass som färdig pannkaksmet. Du måste ha ordentliga problem i köket om du anser att Sara Lee är den bästa pizzadegen.
Citera
2012-04-19, 07:49
Medlem
banquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis
Att köpa färdig pizzadeg är i samma klass som färdig pannkaksmet. Du måste ha ordentliga problem i köket om du anser att Sara Lee är den bästa pizzadegen.
Allt jag kan säga är att du bör prova den.
Citera
2012-04-19, 16:05
Medlem
Min fråga passar nog perfekt i den här tråden.

Slänger gärna ihop en hemgjord pizza och har väl provat både det ena och det andra för att komma tillrätta med mitt "problem". Smakar alltid gott men har alltid problem vid själva utbakningen - degen är som allra oftast fin och elastisk men så jävla svår att baka ut tunnt eftersom den alltid drar ihop sig.

Sedan så häromdagen så gjorde jag två mindre förändringar:

- Blötare deg - inte mycket men ändå så att den var på gränsen till klibbig och ifall man vek den så slöt den ihop sig fint utan att lämna några "märken" (annars som vanligt - vatten, mjöl, olivolja, salt, honung och jäst)
- Kalljäste degen med lite mindre jäst än vanligt och lät den stå och jäsa i kylen under ~24h (istället för 2-4h i rumstemp)

Resultatet gav mig det största smilet jag fått på mina läppar i köket på väldigt lång tid. Degen var alldeles fantastisk och jag bakade ut den till en härligt tunn pizza med stora luftfyllda kanter på under 20 sekunder (töjde för hand och kastade mellan krytnävarna ett par gånger).

Nu till 10000kr frågan - vad var den bidragande orsaken tror ni? Högre vattenhalt i degen eller kalljäsningen?

EDIT: Kom precis på att jag även bakade ut den direkt från kylen ifall det spelar roll.
Citera
2012-04-19, 17:29
Medlem
Vad var din vattenhalt denna gång?

Upplever själv att runt 52-54% vid vetemjöl är rätt optimalt, sedan spelar ju kalljäsningen in en hel del tycker jag, degen får jag för mig iaf blir betydligt segare och lättare att jobba ut än vid en vanlig jäsning
Citera
2012-04-19, 18:21
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Vad var din vattenhalt denna gång?

Upplever själv att runt 52-54% vid vetemjöl är rätt optimalt, sedan spelar ju kalljäsningen in en hel del tycker jag, degen får jag för mig iaf blir betydligt segare och lättare att jobba ut än vid en vanlig jäsning

Upplever även att med 52% vatten (bagarens%) blir degen avsevärt mycket lättare att pusha ut om man låter den stå framme i rumstemperatur ca 15 min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in