Har köpt en båt igen hux flux. Var en person i ekonomisk kris som jag köpte den av och nu vill jag i min tur bli av med den men tänkte rekonda upp den lite först så man kanske gör nån krona upp på den.
Tyvärr är den skitig som bara den under vattenlinjen då den legat i Mälarens skitiga vatten och skulle uppskatta bra och ekonomiska tips på hur man bäst och enklast får bort skiten.
Är helt brunt och verkar sitta som berg.
Jag hade nog provat med alg och mögeltvätt typ målartvätt för fasadväggar.
Blanda det som det står på dunken och häll över på en tryckspruta, låt verka ett tag och prova med högtryck igen. Annars får du gno med en rejäl rotborste. Finns värre rengöringsmedel men tycker du kan börja där!
Har också haft det bekymmret av en ingrodd vattenlinje i båtplasten. Trodde jag testat allt från yes/vimm till målartvätt/mögelrent.
Efter mycket hårt slit och skrubbande till inget resultat pratade jag med en på Smartab!
Han rekommenderade nån slags syra på sprayflaska som jag skulle testa. Nog blev det skillnad, men frågad om han hade något vassare!
Ytterligare en sprayflaska kom fram, denna gången med nått han sa var en Alkan!
Och vilken skillnad. Den ingrodda smutsen från flera års användning bara rann av bokstavligen!
Bara att spraya på iprincip (kanske nått skrubbande från piasavakvasten) och blåsa av med högtryckstvätten!
Så kolla hos nån kemidepå/bilrecond så kanske de har lite starkare saker än vimm från Coop!
Havu Talgsopa heter på svenska havus talgsopa eller på finska havun mäntysuopa fungerar jättebra att rengöra båten med under vattenlinjen och den fungerar också jättebra att tvätta trasmattor med och luktar gott ja t.o.m. Finlands förra president Tarja Halonen tvättade mattor med talgsopa och min mamma och mormor tvättade trasmattor med talgsopa och min pappa och morfar tvättade båten under vatten linjen med talgsopa. Gnid ordentligt med rotborste. Jag önskar er lycka till. Se http://www.puhdaskoti.fi/tuotesivu?group=5.0&id=1681302 Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Senast redigerad av Eufomode 2012-04-19 kl. 20:28.
Clas Olson har en gel som heter waterline remover tror jag. Har kört den alla år. Skitbra! Lägg på med svamp skölj av med vatten efter 10 min. Perfekt. Är nån syra i den o skadar ej gelcoaten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!