2012-04-15, 21:16
Medlem
On Steroidss avatar
Har köpt en båt igen hux flux. Var en person i ekonomisk kris som jag köpte den av och nu vill jag i min tur bli av med den men tänkte rekonda upp den lite först så man kanske gör nån krona upp på den.
Tyvärr är den skitig som bara den under vattenlinjen då den legat i Mälarens skitiga vatten och skulle uppskatta bra och ekonomiska tips på hur man bäst och enklast får bort skiten.
Är helt brunt och verkar sitta som berg.
Citera
2012-04-16, 13:01
Medlem
Högtryckstvätta?
Citera
2012-04-16, 18:46
Medlem
On Steroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Högtryckstvätta?

Tack för svar men har provat det men det släpper inte... Hur gör folk? haha! Finns det nå supermedel? Hjääälp!!!
Citera
2012-04-16, 20:54
Medlem
mrnemtrixs avatar
Jag hade nog provat med alg och mögeltvätt typ målartvätt för fasadväggar.

Blanda det som det står på dunken och häll över på en tryckspruta, låt verka ett tag och prova med högtryck igen. Annars får du gno med en rejäl rotborste. Finns värre rengöringsmedel men tycker du kan börja där!
Citera
2012-04-17, 23:07
Bannlyst
Har också haft det bekymmret av en ingrodd vattenlinje i båtplasten. Trodde jag testat allt från yes/vimm till målartvätt/mögelrent.

Efter mycket hårt slit och skrubbande till inget resultat pratade jag med en på Smartab!
Han rekommenderade nån slags syra på sprayflaska som jag skulle testa. Nog blev det skillnad, men frågad om han hade något vassare!

Ytterligare en sprayflaska kom fram, denna gången med nått han sa var en Alkan!

Och vilken skillnad. Den ingrodda smutsen från flera års användning bara rann av bokstavligen!
Bara att spraya på iprincip (kanske nått skrubbande från piasavakvasten) och blåsa av med högtryckstvätten!

Så kolla hos nån kemidepå/bilrecond så kanske de har lite starkare saker än vimm från Coop!
Citera
2012-04-18, 19:44
Medlem
seadogs avatar
Oxalsyra...testa det.

Lycka till

mvh
seadog
Citera
2012-04-19, 19:18
Medlem
On Steroidss avatar
Uppskattar verkligen era svar!

Ska kolla upp detta nu... och håller tummarna för att det fungerar!

Ser inte så vackert ut just nu lika drevet är fullt med Mälarskit det också.

Thanks!
Citera
2012-04-19, 19:53
Medlem
Eufomodes avatar
Havu Talgsopa heter på svenska havus talgsopa eller på finska havun mäntysuopa fungerar jättebra att rengöra båten med under vattenlinjen och den fungerar också jättebra att tvätta trasmattor med och luktar gott ja t.o.m. Finlands förra president Tarja Halonen tvättade mattor med talgsopa och min mamma och mormor tvättade trasmattor med talgsopa och min pappa och morfar tvättade båten under vatten linjen med talgsopa. Gnid ordentligt med rotborste. Jag önskar er lycka till. Se http://www.puhdaskoti.fi/tuotesivu?group=5.0&id=1681302 Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Senast redigerad av Eufomode 2012-04-19 kl. 20:28.
Citera
2012-04-19, 21:58
Medlem
Eufomodes avatar
Ursäkta det hette visst Havu Tallsåpa på svenska eller Havus Tallsåpa.
Citera
2012-04-22, 08:54
Medlem
-rascal-s avatar
Y10 och/eller Barnacle Remover borde kunna hjälpa dig.
Citera
2012-05-12, 10:40
Medlem
Clas Olson har en gel som heter waterline remover tror jag. Har kört den alla år. Skitbra! Lägg på med svamp skölj av med vatten efter 10 min. Perfekt. Är nån syra i den o skadar ej gelcoaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in