Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-15, 16:07
  #1
Medlem
GrandMasterFlashs avatar
Hallå TF!

Jag och en kompis har börjat planera en resa på cykel från Puttgarden(eller annan lämplig tysk hamnstad) till Bearritz i södra Frankrike. Jag har lite frågor gällande själva turen dit.

1. Hur lång tid ska man räkna med att det tar att cykla?
2. Är vägen dit cykelvänlig?
3. Hur vältränad måste man vara för att klara av turen?
4. Var i Tyskland ska man börja?(Vi planerar att åka färja dit från Stockholm)

Det ska även tilläggas att vi är i rätt bra form, dock inga grabbar i tajta cykelbrallor och snabba brillor. Ingen av oss har gjort en liknande resa förut. Vi kommer inte cykla genom Sverige utan börjar någonstans i norra Tyskland.

Mycket tacksam för svar!

Grandmaster
__________________
Senast redigerad av GrandMasterFlash 2012-04-15 kl. 16:22.
Citera
2017-07-05, 09:41
  #2
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandMasterFlash
Hallå TF!

Jag och en kompis har börjat planera en resa på cykel från Puttgarden(eller annan lämplig tysk hamnstad) till Bearritz i södra Frankrike. Jag har lite frågor gällande själva turen dit.

1. Hur lång tid ska man räkna med att det tar att cykla?
2. Är vägen dit cykelvänlig?
3. Hur vältränad måste man vara för att klara av turen?
4. Var i Tyskland ska man börja?(Vi planerar att åka färja dit från Stockholm)

Det ska även tilläggas att vi är i rätt bra form, dock inga grabbar i tajta cykelbrallor och snabba brillor. Ingen av oss har gjort en liknande resa förut. Vi kommer inte cykla genom Sverige utan börjar någonstans i norra Tyskland.

Mycket tacksam för svar!

Grandmaster

1. Det tar 97 timmar att cykla dit förutsatt att du inte tar några pauser. Sträckan är 185 mil. Som vältränad klarar du 10 mil om dagen. Så du borde klara det på en månad om du räknar med några vilodagar.

2. Jag vet att vägen Puttgarden-Lubeck är cykelvänlig, det finns separata cykelbanor längs kusten på halvön mot Lubeck.

3. Börja med att cykla 10 mil i veckan som träning.

4. I Puttgarden är det kanske inte så lätt att hitta gratis parkering, börja söderut mot Heiligenhafen-Scharbeutz..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1847077

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback