2012-04-15, 13:10
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Jag har precis dragit ner Kubuntu 12.04 BETA och installerat. Fungerar perfekt. Däremot så visar sensorerna att datorn är farligt varm. Den ligger runt 69-74 vid vila / lätt användning. Det här har varit ett återkommande problem för mig på den här laptopen då det har tvingat mig att återvända till Windows då kylningen fungerar där.

Enligt instruktioner på: http://www.ehow.com/info_12216927_fa...ng-ubuntu.html

så har jag installerat lm-sensor och fancontrol paketen och kört sudo pwmconfig men jag får bara följande meddelande:

Kod:
[sudo] password for xxxx: 
# pwmconfig revision 5857 (2010-08-22)
This program will search your sensors for pulse width modulation (pwm)
controls, and test each one to see if it controls a fan on
your motherboard. Note that many motherboards do not have pwm
circuitry installed, even if your sensor chip supports pwm.

We will attempt to briefly stop each fan using the pwm controls.
The program will attempt to restore each fan to full speed
after testing. However, it is ** very important ** that you
physically verify that the fans have been to full speed
after the program has completed.

/usr/sbin/pwmconfig: There are no pwm-capable sensor modules installed

Hur ska jag göra för att få upp fläktens RPM så datorn kyls?
Citera
2012-04-15, 14:20
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Edit:

Temperaturen var uppe i nästan 80 och fläkten kickade in själv, och den fungerar. Men jag vill sänka temperatur tröskeln för när fläkten ska slå igång. Någon aning om hur?
Citera
2012-04-16, 10:56
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Ingen alls?
Citera
2012-04-16, 18:41
Medlem
Går det inte ändra på det i BIOS istället?
Citera
2012-04-16, 20:12
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Går det inte ändra på det i BIOS istället?

Jag har tittat på BIOS, på varje "flik". Där finns inget :/
Citera
2012-04-17, 19:19
Medlem
fanskithelvetes avatar
Inget svar på frågan, men testa att använda cpu-modulen i Awn och sätt processorn på "on demand", då höjs klockfrekvensen bara när det behövs och gör att datorn blir svalare, iaf för mig.

Har också en HP och dom blir rätt varma tyvärr, mycket p.ga felaktig applicering av kylpasta till processor-kylaren, de har vid montering blaffat på ett tjockt lager vit billig kylpasta.

Så fort garantin går ut kommer jag ta bort fabriks-pastan och lägga på Artic-Silver istället, det har fungerat för andra har jag läst. Ligger på 60 grader nu och har bara Chromium igång, lite högt tycker jag...
Citera
2012-04-18, 09:14
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Citat:
Har också en HP och dom blir rätt varma tyvärr, mycket p.ga felaktig applicering av kylpasta till processor-kylaren, de har vid montering blaffat på ett tjockt lager vit billig kylpasta.

Dom måste ha hällt på den billigaste kylpastan som man har dressing på sallad. Saken är ju den att kylningen fungerar i Windows. Det är väl dags att öppna burken och rensa fläkten men det måste ändå på något sätt gå att sänka tröskel temperaturen innan fläkten kickar in, i kubuntu. Jag har två sensorer som fungerar på skrivbordet. Men inget sätt att ställa in när fläkten ska börja surra.

Linux är underbart. Men ibland är det satans krångligt.
Citera
2012-04-18, 09:24
Medlem
fanskithelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedKotlett
Dom måste ha hällt på den billigaste kylpastan som man har dressing på sallad. Saken är ju den att kylningen fungerar i Windows. Det är väl dags att öppna burken och rensa fläkten men det måste ändå på något sätt gå att sänka tröskel temperaturen innan fläkten kickar in, i kubuntu. Jag har två sensorer som fungerar på skrivbordet. Men inget sätt att ställa in när fläkten ska börja surra.

Linux är underbart. Men ibland är det satans krångligt.

Sorry, missade att det fungerade i Windows för dig, men kylpastan är undermålig, sett bilder på hur det ser ut, de har bara slaffsat på lite på måfå.

En annan sak, min dator blev lite svalare med nyaste grafikkortsdrivrutinerna, men det är ett långskott och troligen inte till någon hjälp. Hoppas det löser sig...

Sök på "fan speed" i Synaptics, men det har du redan gjort antar jag
Senast redigerad av fanskithelvete 2012-04-18 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in