2012-04-15, 11:04
Medlem
Vet inte om jag är på rätt forum, men jag undrar om någon kan förklara varför solskydden (blinds som de benämns) måste vara uppdragna vid start och landning när man flyger?
Citera
2012-04-15, 11:21
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gormtunga
Vet inte om jag är på rätt forum, men jag undrar om någon kan förklara varför solskydden (blinds som de benämns) måste vara uppdragna vid start och landning när man flyger?

Det som jag har uppfattat det som är att passagerarna är "inspektörer" och kan säga till om motorn eller liknande börjar att brinna. Det är ju ganska logiskt att man påkallar en flygvärdinna om man ser att motorn brinner, dvs i panik. Eller ifall en vinge håller på att lossna, man kan säga att passagerarna är en del av de anställda. Jag hade då inte suttit kvar och hållt käft om jag ser att vingen håller på att gå sönder, och då kan kaptenen få vetskap om detta och ta beslut.

Piloterna ser ju inte vingarna eller motorn, utan det ser "vi".
Citera
2012-04-15, 11:37
Medlem
Grogganns avatar
Har hört att det beror på att vi olycka så vill man utifrån kunna se in i planet.
Citera
2012-04-15, 11:51
Medlem
Citat:
Har hört att det beror på att vi olycka så vill man utifrån kunna se in i planet.

Tror inte det skulle vara möjligt att se något vettigt alls utifrån efter en olycka. Behövs det tar man sig väl in i planet.
Min tanke var att eftersom planet ofta svänger fram och tillbaka innan landning, för att komma in i rätt riktning, så kanske det är lätt att passagerarna blir illamående om man inte ser ut. Någon som jobbat inom flyget?
Citera
2012-04-15, 12:13
Medlem
Grogganns avatar
Tog mig friheten att googla lite;
Citat:
Ursprungligen postat av http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090226200724AAqX67o
Windows are not opened, the shades are lifted. This is to provide better visibility in case a mishap occurs. In such an event the emergency exit lights should go on, but if it doesnt the clear windows would be of some help. Additionally it matches the outside light to some extent so that hurriedly exiting passengers are not blinded by the difference in lighting conditions. Finally, it would also help rescuers to check visually for anyone still trapped inside.

Så helt fel ute var jag inte. Första anledningen känns dock dominerande.
Citera
2012-04-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Tog mig friheten att googla lite;
Tack. Jag nöjer mig med det svaret.
Citera
2012-04-15, 12:39
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Tack. Jag nöjer mig med det svaret.

Du gillar inte mitt svar?
Citera
2012-04-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Du gillar inte mitt svar?

Ta inte illa upp men när jag vill larva mig leker jag med barnbarnen.
Min fråga var seriöst ställd.
Citera
2012-04-15, 19:10
Medlem
min pappa jobbar inom SAS som ingenjör och enligt han så finns dom där för att folk ska kunna klättra ut om dom krashar och ingen kan komma ut. Vid flygvärdinnornas sittplatser finns det en yxa som man kan hygga sönder fönsterna med.
Citera
2012-04-15, 19:13
Medlem
Vindens avatar
Citat:

Jag har flugit en hel del sista tiden men aldrig hört detta. mystiskt. Aldrig hört talas om det.
Citera
2012-04-15, 21:01
Medlem
Jag tror det finns flera anledningar, passagerarna får bättre överblick vad som händer utanför planet (t.ex. om en brand bryter ut) och för att ögat ska vänja sig till den ljussättning ute, skulle belysningen i kabinen försvinna
Citera
2012-04-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Jag har flugit en hel del sista tiden men aldrig hört detta. mystiskt. Aldrig hört talas om det.

Är du säker på att du har lyssnat riktigt noga på vad som sägs i högtalaren? Det är ju lätt att inte lyssna på deras pladder (ofta på knappt begriplig engelska), men de brukar ju säga att brickan i stolsryggen framför måste vara uppfälld, att ryggstödet ska vara upprätt och att solskydden måste vara uppdragna.
Det säger de i alla fall alltid när jag flyger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in