• 1
  • 2
2012-04-13, 19:01
Medlem
Hej ! Jag har en liten fråga här. Jag som privatperson har anmärkning hos kronofogden , men jag har kommit på en helt unik affärs ide som jag är helt ensam om i världen , och som jag tänker lansera. Alla har behovet utav den idag , men ingen har någonsin tänkt på det.

Så nu tänker jag starta ett aktie bolag och undrar då om jag får ta ett lån på företaget då ? Vet ni någonstans som jag kan ta ett lån på mitt aktiebolag fast än jag som privatperson har anmärkning ? Vet ni hur ja ska gå tillväga , och går det ens att ta lån då ?

Tack på förhand

MVh

Daniel
Citera
2012-04-13, 19:23
Medlem
Xiztecs avatar
Utifall du emot all förmodan skulle få de finansiella ting du behöver för att starta ditt företag så kommer man att granska ditt aktiebolag och dess ägare (du) utifall aktiebolaget vill ha ett lån eller ens handla på kredit med mest sannolikhet.

Märker man då att du har en anmärkning är jag tveksam gentemot det faktum att du faktiskt får ett lån eller ens kredit på någonting. Ett AB kräver också att du har någonting som startinsats, antingen 50.000 kontant eller någonting likvärdigt i värde om jag kommer ihåg rätt.
Senast redigerad av Xiztec 2012-04-13 kl. 19:25.
Citera
2012-04-13, 19:29
Medlem
Xiztec : Tack för ett otorligt bra svar.

Men om jag har startat mitt bolag , där jag har 50.000 kr som insats , kan jag inte ta lån då ? Asså finns det inget sätt för mig att ta ett lån ?
Citera
2012-04-13, 19:31
Medlem
jag förklarade lite dåligt inna n sorry . Alltså jag har 50.000 kr som insats för att starta AB. Men jag undrar om jag kan ta lån på mitt aktie bolag utöver det ? även fast jag har anmärkning ?
Citera
2012-04-13, 20:03
Moderator
Gromguttens avatar
Vi kan gärna skvallra om ditt kommande føretag men den passar nog bättre hos grannen.

FSkvaller -> Føretagsekonomi

/Mod
Citera
2012-04-13, 20:05
Medlem
Hej Idag,Gromgutten jag menade inte att skryta eller ngt med mitt företag . vill bara få reda på info om betalningsanmärkning . !!
Citera
2012-04-13, 20:11
Medlem
TeEsErs avatar
Bara för att du har ett företag så innebär det inte att du kan låna obegränsat. Det måste finnas substans i företaget som gör att banken anser att det är värt risken att låna till företaget. Har du bara 50.000 kr i aktiekapital och ingen övrig verksamhet eller ens en affärside/plan så lär du inte få låna en krona.

Firman och du är olika juridiska personer så din anmärkning ska inte spela någon roll. Du kan inte heller plocka ut pengar ur företaget som du vill. Det är företagets pengar, inte dina. Ska du ta ut dem som lön eller utdelning ska de skattas.

I övrigt är det ju precis detta alla SMS-lånföretag sysslar med fast de lånar ut till alla och envar. Det behövs tydligen inget tillstånd för utlåning till privatpersoner.

/T
Senast redigerad av TeEsEr 2012-04-13 kl. 20:14.
Citera
2012-04-13, 20:15
Medlem
Tänk dig Bolaget som en "annan" person, du jobbar för det företaget, om företaget går bra så kommer det inte att vara ngt problem, då kan du säkert få kredit eller lån genom ex banken, men det kräver ofta att du gått med vinst, jag har själv några bolag som genererar vinst, banker ringer mig och fjäskar, de vill att jag blir kund hos dem.
Citera
2012-04-13, 20:17
Medlem
SemperTergos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComhemDhaanii
Hej ! Jag har en liten fråga här. Jag som privatperson har anmärkning hos kronofogden , men jag har kommit på en helt unik affärs ide som jag är helt ensam om i världen , och som jag tänker lansera. Alla har behovet utav den idag , men ingen har någonsin tänkt på det.

Så nu tänker jag starta ett aktie bolag och undrar då om jag får ta ett lån på företaget då ? Vet ni någonstans som jag kan ta ett lån på mitt aktiebolag fast än jag som privatperson har anmärkning ? Vet ni hur ja ska gå tillväga , och går det ens att ta lån då ?

Tack på förhand

MVh

Daniel

Det är förbjudet enligt aktiebolagslagen att låna pengar av sitt företag eller att använda företagets tillgångar som säkerhet för ett privat lån!
Citera
2012-04-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SemperTergo
Det är förbjudet enligt aktiebolagslagen att låna pengar av sitt företag eller att använda företagets tillgångar som säkerhet för ett privat lån!
TS skall låna pengar för att tillverka sin produkt eller vad det nu kan vara. Det är, såvitt jag vet, inte en privat utgift. TS undrade om han kan få problem med detta på grund av sin bet.anm.

Till ämnet: TS, kolla med Almi. Om du behöver under 250 000 kronor så kan man absolut hjälpa till där om du har en bra idé!
Citera
2012-04-14, 00:31
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComhemDhaanii
...l

Om du lyckas få banken eller någon finansiär att tro lika mycket på dig och din ide som du gör själv så kan det nog vara möjligt att få lite riskpengar. Dock är det inte så lätt att få dem att bli lika entusiastiska som du själv är. "Alla" som vill starta bolag tror naturligtvis att just deras ide ska revolutionera värden, men bara ett litet fåtal lyckas, så det är en stor bedrift att övertyga någon att gå in med pengar om du "bara" går in med 50 000 själv.

Angående lån till små och/eller nya aktiebolag så är det mycket vanligt att banken vill att du ska gå in med personlig säkerhet för lånet, och då lär de inte jubla när de ser att du har anmärkningar.

Mvh
Citera
2012-04-16, 10:55
Medlem
Ett nystartat AB har i princip noll kreditvärdighet om inte särskillda omständligheter föreligger. Med så låg kreditvädighet får du ju varken lån eller krediter.

Det banken gör då är att de kollar på bolagets ägare. Har ägarna kreditvärdighet nog och är de villiga att personligen gå i borgen för hela kreditbeloppet.
Om inte din personliga kreditvärdighet räcker till detta så är det nog kört att få några pengar ifrån banken om du inte har någon annan(typ en släkting) som kan tänka sig att gå i borgen för lånet. Det sistnämnda är väl kanske inte att rekommendera då det ofta leder till problem mer er relation.

Så, det hänger alltså på din personliga kreditvärdighet om du kan få några krediter av banken. Men med betalningsanmärkning gissar jag att det blir svårt om du inte har något att pantsätta som t.ex. kapitalvoror som hus och bil. Värdet på dessa(minus eventuella lån) måste då täcka in din kredit. Om du inte kan betala beslagtar banken din egendom så det är kanske inte att rekommendera heller eftersom det förmodligen finns ganska höga risker i det ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in