• 1
  • 2
2012-04-13, 18:04
Medlem
Maverick81s avatar
Om jag skulle vara lite spekulant på en hyresrätt, som kostar ca 15000:- i månaden, men jag har ca bara 12000:- vitt. Nu måste jag få lägenheten först men det kan lösas genom borgenär. Men min fråga hur stor koll har skatteverket, måste dom bli tipsade eller skickar hyresvärden in uppgifter till dom? Vad kan hända, kan jag blir skön taxerad? Kan man inte uppge att någon betalar den åt en någon med mycket pengar, dom ska naturligt vis också vara med på det. Kan det gå så långt så jag hamnar i spjället?
Citera
2012-04-13, 20:00
Medlem
Nej du behöver inte oroa dig, de har ingen sådan koll, om någon mot förmodan skulle ifrågasätta dig kan du alltid säga att du har en sambo som betalar dig kontant! Varför ska du betala så mycket för en lägenhet?
Citera
2012-04-13, 21:42
Medlem
Problemet jag ser är att Hyresvärden vill ha bevis på din inkomst, och tjänar du bara 12 000 vitt, så kommer de nog inte godkänna dig som ensam hyresgäst.
Citera
2012-04-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Problemet jag ser är att Hyresvärden vill ha bevis på din inkomst, och tjänar du bara 12 000 vitt, så kommer de nog inte godkänna dig som ensam hyresgäst.

+1.

Dessutom brukar man (men inte alltid) föredra en vit lön på 3x hyran.

Mitt råd till dig: börja jobba rent och sluta lura staten och resten av sverige på pengar. Din lus!
Citera
2012-04-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf

Jepp, tror hyresvärden kollar extra noga i lönespecen för ensamsökande på en sådan dyr lägenhet. Sedan kan man ju aldrig betrakta svarta pengar som säkra, oavsett hur säker du är på din inkomst.

Har du sambo eller annan medsökande, skulle jag satsa på det kortet.
Citera
2012-04-14, 18:17
Medlem
Många hyresvärdar tar faktiskt en kreditupplysning. Ofta brukar det vara att hyran får inte vara dyrare än 1/3 av din inkomst
Citera
2012-04-15, 02:31
Medlem
Värden kräver som sagt ofta lönespecar eller liknande samt kan göra en kreditupplysning. Ibland framgår inkomstkraven redan i annonsen, har du sett något där? Alla värdar godkänner inte att någon annan går i borgen för hyran, vad säger din ev. blivande värd?

Av nyfikenhet. Hur mycket får du in svart och hur stabilt är det? Får du in så du klarar hyra + leva?
Citera
2012-04-15, 13:03
Medlem
svengörans avatar
Skatteverket har ingen koll alls på detta.
Däremot är ditt problem att få lägenheten med den låga inkomst du har.
Citera
2012-04-15, 17:59
Medlem
kaxen82s avatar
Är det jag som är trög, eller menar du att du får ut 12k och tänker dig en hyra på 15k?

Citera
2012-04-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR-Thompa
Många hyresvärdar tar faktiskt en kreditupplysning. Ofta brukar det vara att hyran får inte vara dyrare än 1/3 av din inkomst

Som student hade jag ut ca 7k och hade en hyra på strax över 4k.
Inga problem alls, varken att få lägenheten eller att klara mig (mestadels pga att jag hade undansparade pengar)
Citera
2012-04-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Är det jag som är trög, eller menar du att du får ut 12k och tänker dig en hyra på 15k?

vitt, han får ut 12k vitt. resten svart. den svarta delen kanske är väldigt stor.
Citera
2012-04-15, 18:55
Medlem
kaxen82s avatar
Tack för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto