2022-10-31, 23:20
Medlem
Det var snt som hnde p den tiden, fr er yngre.

Det fanns en hederskodex d som frsvann senare.

D fanns det en konstig sorts "respekt" mellan kriminella o andra delar av samhllet.

Det fungerade bttre d, nr de yngre lyssnade p vad som r smart i lngden (mer pengar, mindre problem fr alla) innan det brakade ls o blev som det r idag.

Sen kan jag ju inte frsvara TZs skjutning sklart. P ett stt var ven den ett frsta steg p det sluttande planet.
Citera
2022-11-01, 00:15
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Varfr skulle Milan eller Jockso vilja plocka Tommy? Hmnd fr vad?

I Expressens podd Krimrummet sades eller antyddes att nn eller ngra som det skts mot hade nn sorts band till folk som fanns i den undre vrlden. Fick knslan av kanske slktskap eller "kompis kompis". Allts inte att de som hamnade i skottelden sjlva var kriminella men hade band till folk som var det.

https://poddtoppen.se/podcast/160482...flygsmugglarna
Citera
2022-11-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Varfr skulle Milan eller Jockso vilja plocka Tommy? Hmnd fr vad?

P den tiden s ansgs det bland kriminella att detta var att g fr lngt. De var ju frsts dessutom polare med halva vaktstyrkan och personalen osv., detta var deras tummelplats. Vill dessutom minnas att nt av offren var en omtyckt tjej i deras vrld. Jag var vittne till ett mte dagen efter d kanske 20 man samlades, bl a Jockso, Milan, R. Thunberg, Kim osv, alla de dr som ingick i Milans nrmaste krets p den tiden. Man tnkte inte dda dem men man ville fnga in och verlmna dem till snuten.

Edit: Eller, ja, ungefr som andra har frklarat ovan. Jag tror t.o.m. att en anledning till att de gav upp var att de visste att alla var ute efter dem, frn snuten till gangsterbossarna
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-11-02 kl. 13:24.
Citera
2022-11-02, 13:23
Medlem
efedrinkungens avatar
Har fr mej att det var brorsan
till drrvakten som pratade om att hmnas.
Har jag fr mej.
Det r 30 r sedan s minnet
r lite svajigt 😇
Citera
2022-11-02, 13:30
Medlem
ven idag skulle det ses som vldigt extremt om ett gng gick rakt in i en krogk o bara skt rakt in i kn. Men det r nog sant att det var bttre ordning d eftersom det fanns bossar som styrde som man inte sa emot. Idag har inget gng lyckats vinna mafiakriget och lugna ned saker och ting.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-11-02 kl. 13:45.
Citera
2022-11-02, 14:36
Medlem
Nr jag tnker efter s var ven Broder Tuck-fallet helt hnsynslst vad gller allmnhetens skerhet. S de var minst lika blodiga d men det tog slut snabbt. Idag fortstter det bara i brist p vinnare. En mental skillnad som kan spela roll r att gangsters p den tiden ville bli framgngsrika och leva ett fldigt liv - idag knns det mer som att de tnker, jag kommer nd vara dd innan jag fyller 30
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-11-02 kl. 14:40.
Citera
2022-11-02, 15:19
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
P den tiden s ansgs det bland kriminella att detta var att g fr lngt. De var ju frsts dessutom polare med halva vaktstyrkan och personalen osv., detta var deras tummelplats. Vill dessutom minnas att nt av offren var en omtyckt tjej i deras vrld. Jag var vittne till ett mte dagen efter d kanske 20 man samlades, bl a Jockso, Milan, R. Thunberg, Kim osv, alla de dr som ingick i Milans nrmaste krets p den tiden. Man tnkte inte dda dem men man ville fnga in och verlmna dem till snuten.

Edit: Eller, ja, ungefr som andra har frklarat ovan. Jag tror t.o.m. att en anledning till att de gav upp var att de visste att alla var ute efter dem, frn snuten till gangsterbossarna

Anledningen till att de greps p vg frn Eker r inte att de gav upp!
De var hemma hos en jugoslav som de litade p men han var polisinformatr och ringde sin hanterare nr de lmnade honom i bil s snuten stngde alla vgar frn Eker.
Han golade ven andra efter det och blev senare avrttad utanfr sitt hem av oknda mn.
Han ringde tydligen sin hanterare innan han skts d han sg personer smyga runt i trdgrden men han hjlpte honom inte. Hanteraren hade skert trttnat p honom och insg att han var klar med honom. Informatren kallades fr Mommo!
Citera
2022-11-02, 20:35
Medlem
Citat:
ven idag skulle det ses som vldigt extremt om ett gng gick rakt in i en krogk o bara skt rakt in i kn. Men det r nog sant att det var bttre ordning d eftersom det fanns bossar som styrde som man inte sa emot. Idag har inget gng lyckats vinna mafiakriget och lugna ned saker och ting.

Helt rtt. Denna tidigare ordning r vad som saknas idag, drfr alla ter upp varandra.
Citera
2022-11-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexfoley
Anledningen till att de greps p vg frn Eker r inte att de gav upp!
De var hemma hos en jugoslav som de litade p men han var polisinformatr och ringde sin hanterare nr de lmnade honom i bil s snuten stngde alla vgar frn Eker.
Han golade ven andra efter det och blev senare avrttad utanfr sitt hem av oknda mn.
Han ringde tydligen sin hanterare innan han skts d han sg personer smyga runt i trdgrden men han hjlpte honom inte. Hanteraren hade skert trttnat p honom och insg att han var klar med honom. Informatren kallades fr Mommo!

Just det, de gav inte upp de togs p bron barfota i regnet, typ. Men jag tror att ven om han var informatr s hade de flesta gangsters angett dem eftersom det utfrdades "order", s att sga, om att ingen fick hjlpa dem
Citera
2022-11-03, 14:27
Medlem
Katinka hette tjejen som dog som retade upp gangster-vrlden.
Citera
2022-11-03, 20:03
Medlem
Slumlords avatar
Citat:

Det stmmer. Jag kommer ihg intervjuer med hennes frldrar och att de senare skrev en bok om henne. Jag minns ven att Jokso var med p en helsida i Aftonbladet eller Expressen med en bild dr han stod p Stureplan och lovade att slita de skyldiga i stycken om han fick tag p dem.
Citera
2022-11-03, 20:29
Medlem
Citat:

Varfr var det hon som retade upp gangsterna? Var det hon som var dotter till garen av Ciao ciao-kedjan? Fr det var snack om att folk vntade p att han eventuellt skulle slppas fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in