• 1
  • 2
2005-02-16, 17:51
Medlem
Z0mb13s avatar
Hejsan!

Jag har köpt 450 ml väteperoxid på apoteket, jag är inte alltför kunnig i kemi hur mycket % skall man ha för att det inte skall vara typ skadligt för håret och ändå så det blir helt vitt?

Det jag köpt har 30 % och jag måste späda det till en viss procent har jag hört men till vilken vet jag inte, dessutom så verkade det inte färga när jag lade i det i ett glas med ett hårstrå, frågan är alltså måste jag blanda det med nåt annat för att det skall färgas? Säkert inte alltför många som testat men vilka förslag som helst duger fint, svara här eller lägg till mig på msn eller skriv helt enkelt till min e-mail heimarsvensson@hotmail.com, det är samma e-mail som ni kan lägga till mig på msn med...

Tack på förhand!
Citera
2005-02-16, 18:13
Medlem
är det inte 3%? det är det ända man brukar kunna köpa på apoteket...
Citera
2005-02-16, 18:43
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arv00n
är det inte 3%? det är det ända man brukar kunna köpa på apoteket...

Nej...
Citera
2005-02-16, 19:09
Medlem
Z0mb13s avatar
Nepp jag lyckades få tag på 30% som sagt har ni någon idé vad man bör ha?
Citera
2005-02-16, 19:12
Medlem
Z0mb13s avatar
Det jag syftade på med det förra inlägget är vilken % bör man ha exakt och måste man blanda ihop väteperoxiden med nån annan kemikal för att man senare skall kunna färga håret...
Citera
2005-02-17, 12:46
Medlem
Esharas avatar
Inte för att vara elak eller så, men sist jag hörde om någon som försökt färga håret med väteperoxid (som blandades i toning, iofs) blev resultat inte så bra.
Snarare ingenting, hon tappade allt hår.
Citera
2005-02-17, 15:51
Bannlyst
Förändring av hårfärg kan göras genom toning, blondering eller oxidationsmetoder. Toning görs med medel som innehåller färdiga färgpigment. Toningsmedel ger genast håret den slutliga färgen och det är därmed enkelt att prova ett toningsmedel och se om färgen blir den önskade. Färgpigmenten i toningsmedel fäster i huvudsak på ytan och tvättas successivt bort.

Hårfärgen kan inte göras ljusare genom toning.
Oxidationsfärgning utförs med en blandning av färgmassa och oxidationsmedlet väteperoxid. Medlen kan blandas i olika proportioner. Oxidationsfärgning fordrar en verkningstid på mellan 30 och 50 min. Under tiden tränger medlens innehåll in i hårstråna och därinne bildas färgpigment genom oxidation.

Först efter verkningstiden kan man se det slutliga färgresultatet.
Oxidationsfärgning kan ändra hårets färg och göra håret några steg ljusare, bibehålla ljushetsläget eller göra håret mörkare. Ett tidigare färgat hår kan inte genom oxidationsfärgning göras ljusare. Oxidationsfärg kan knappast tvättas bort. Däremot får det hår som växer ut naturligtvis den ursprungliga färgen.

Blondering är enbart en blekning av håret. Inga färgpigment eller färgbildare ingår i medlen. Blonderingspulver innehåller vanligen persulfat och blandas med väteperoxid.

Ingen bestämd verkningstid föreskrivs utan blonderingar måste hela tiden övervakas för att kunna avbrytas i rätt ögonblick.
Blondering bleker särskilt hårfärgens kalla (blåaktiga) färgtoner, och under processen framträder i ordning röda toner, orange toner och gula toner. Håret kan möjligen bli vitt.

Blondering kan kraftigt påverka hårets utseende och egenskaper, t.ex. glans och spänst.
Henna m.fl. naturfärgmedel kan räknas som toningspreparat, även om henna påverkar håret mer än andra toningsmedel. Henna kommer från hennabusken och saluförs som ett grönt pulver, vilket blandas med vatten. Efter behandling med henna har håret en guldröd färgton.

Nils-Ola Person, lektor kemi"

Citerat från: https://www.liu.se/forskning/fragafo...kemigamla.html
Citera
2005-03-02, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Z0mb13
Hejsan!

Jag har köpt 450 ml väteperoxid på apoteket, jag är inte alltför kunnig i kemi hur mycket % skall man ha för att det inte skall vara typ skadligt för håret och ändå så det blir helt vitt?

Det jag köpt har 30 % och jag måste späda det till en viss procent har jag hört men till vilken vet jag inte, dessutom så verkade det inte färga när jag lade i det i ett glas med ett hårstrå, frågan är alltså måste jag blanda det med nåt annat för att det skall färgas? Säkert inte alltför många som testat men vilka förslag som helst duger fint, svara här eller lägg till mig på msn eller skriv helt enkelt till min e-mail heimarsvensson@hotmail.com, det är samma e-mail som ni kan lägga till mig på msn med...

Tack på förhand!

Bor du i göteborg?

Isåfall vad hette apoteket?

För när jag köpte mitt så fick dom inte sälja till privarpersoner :thumbsdow
Citera
2005-03-02, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /-\TCP
Bor du i göteborg?

Isåfall vad hette apoteket?

För när jag köpte mitt så fick dom inte sälja till privarpersoner :thumbsdow

eftersom att dom ansåg dig Olämplig. thats: O-l-ä-m-p-l-i-g.

slå up det i en ordbok om du inte fattar.
Citera
2005-03-02, 15:30
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
eftersom att dom ansåg dig Olämplig. thats: O-l-ä-m-p-l-i-g.

slå up det i en ordbok om du inte fattar.

Sedan när är det upp till apotekspersonalen att göra den bedömningen menar du?
Citera
2005-03-02, 15:42
Medlem
välj en ung blond tjej som inte kan seja nej.......bra taktik i alla lägen
Citera
2005-03-02, 16:02
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arv00n
välj en ung blond tjej som inte kan seja nej.......bra taktik i alla lägen
Eller så tar du piken och köper inte nån väteperoxid