2012-04-13, 15:52
Medlem
Hej jag är en tjej på 18 år som precis blivit diagnoserad med Atypisk autism. Jag har haft ett väldigt struligt liv med skolan och droger osv, har gått om två klasser pga att jag inte klarat av att gå i skolan ordentligt och skolkat. Jag undrar då eftersom jag hört från olika håll att man kan få pengar för att man dvs har och haft ett handikapp i livet. Är det någon som är bra på detta och kan förklara för mig hur och på vilka sätt man kan få pengar och hur det går till?

Btw så visste jag inte vilket ämne jag skulle starta denna tråd i men det kändes som att det här var det närmaste jag kunde komma till mina frågor.

Tack på förhand,
Seriösa svar uppskattas
Citera
2012-04-13, 16:12
Medlem
Tintinikongos avatar
Det är försäkringskassan som har hand om detta. Kolla på deras hemsida. Det är väl mest för dem som har merutgifter pga sitt handikapp. Eller behöver hjälp i sin vardag. Men prova att söka. Det kostar inget. Lycka till.
Citera
2012-04-16, 03:29
Medlem
Jag har koll, men kunskap kostar.

Finns ingen anhörig, kurator eller nära vän med erfarenhet av juridik som kan hjälpa dig? Försäkringskassans handläggare är kända för att vara svåra att ha att göra med, men du kan ju ha tur och få en bra. Pröva!

Helt fel forum, dock. Moderator: >Ekonomi - Övrigt?
Citera
2012-04-16, 10:49
Medlem
Jag har försökt diskutera ämnet länge, idag är jag väl lika bra som F-kassan om jag läer på en dag eller två. Tog ett antal samtal med chefer som diskuterade förvaltningsdomar.

Grundläggande är att det är en kompensation för ökade kostnader som inte annars ersätts.
Det kan vara att du måste köpa fotinlägg, åka sjukresor, ha en speciell dammsugare som du byter filter och påse på extra ofta. Även läkemedel, som du köper på recept, läkarkostader, hemtjänst, stödstrumpor och i vissa fall hundar!

Bered dig på en hård kamp mot läkarna. De är okunniga och ser bara sitt område. Klart inte en ÖHN-läkare har så många patienter med medelmåttiga sjukdomar om än svåra i vardagen, att han kan motivera merutgifter för 12000. Men om hudläkaren också visar att det kostar dig 800kr i månaden med specialmedel? Tandläkaren? Ortopeden? Psykiatikern (han är svår, finns få saker där han inte får dividera sönder sig mot en vägg och därmed avstår.

Det är mao bara "klara fall" såsom blinda som har lätt att få bidraget.
Citera
2012-04-19, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jag har försökt diskutera ämnet länge, idag är jag väl lika bra som F-kassan om jag läer på en dag eller två. Tog ett antal samtal med chefer som diskuterade förvaltningsdomar.

Grundläggande är att det är en kompensation för ökade kostnader som inte annars ersätts.
Det kan vara att du måste köpa fotinlägg, åka sjukresor, ha en speciell dammsugare som du byter filter och påse på extra ofta. Även läkemedel, som du köper på recept, läkarkostader, hemtjänst, stödstrumpor och i vissa fall hundar!

Bered dig på en hård kamp mot läkarna. De är okunniga och ser bara sitt område. Klart inte en ÖHN-läkare har så många patienter med medelmåttiga sjukdomar om än svåra i vardagen, att han kan motivera merutgifter för 12000. Men om hudläkaren också visar att det kostar dig 800kr i månaden med specialmedel? Tandläkaren? Ortopeden? Psykiatikern (han är svår, finns få saker där han inte får dividera sönder sig mot en vägg och därmed avstår.

Det är mao bara "klara fall" såsom blinda som har lätt att få bidraget.

Helt rätt. Du glömde dock hjälpbehov, som också är en av grunderna.

Läkarintyg är inte avgörande. Det är inte läkaren som ska motivera kostnader + hjälpbehov, det är den som söker. Förvisso är detaljerade läkarintyg bättre.

Den som har en hörsel- eller synskada får av någon outgrundlig anledning handikappersättning per automatik.
Citera
2012-04-21, 00:25
Medlem
Jo, läkarintyg är avgörande. Däremot inte alltid helt nödvändiga. Det finns en ruta att skriva i, den är väääldigt liten.

Självklart måste det finnas hjälpbehov men det såg jag som självklart, behöver man inga fotinlägg behöver man ju inte pengar till dem så att säga.
Citera
2012-04-21, 04:48
Medlem
Citat:
Jo, läkarintyg är avgörande. Däremot inte alltid helt nödvändiga. Det finns en ruta att skriva i, den är väääldigt liten.

Självklart måste det finnas hjälpbehov men det såg jag som självklart, behöver man inga fotinlägg behöver man ju inte pengar till dem så att säga.

Vilken ruta menar du? Ansökningsblanketten?

Läkarintyget styrker bara att personen som söker har den funktionsnedsättning den hävdar. Om funktionsnedsättningen rimligen (handläggarens bedömning) leder till de merutgifter och det hjälpbehov som personen som söker hävdar finns ingen anledning att ifrågasätta det eller kräva att en läkare (eller annan profession) ska styrka det.

Jag skulle påstå att ett särskilt detaljerat intyg endast behövs för mycket speciella merutgifter som inte är så vanligt förekommande.

Alternativt kan personen ha fått en övernitisk handläggare som påstår, i strid mot bättre vetande, att det behövs ett detaljerat läkarintyg. Men den typen av handläggare ska ändå ges stryk verbalt och juridiskt!

Hjälpbehov=behov av hjälp av annan person för sitt vardagliga liv, inte merutgifter.

Trust me, jag har gjort detta ett tag...
Citera
2012-04-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilo
Vilken ruta menar du? Ansökningsblanketten?

Nej "läkarutlåtande om hälsotillstånd"
Tror blankettnr är FK3200

Citat:
Läkarintyget styrker bara att personen som söker har den funktionsnedsättning den hävdar. Om funktionsnedsättningen rimligen (handläggarens bedömning) leder till de merutgifter och det hjälpbehov som personen som söker hävdar finns ingen anledning att ifrågasätta det eller kräva att en läkare (eller annan profession) ska styrka det.
Under punkt 12 i nämnda dokument står:

Handikappsersättning

Uppgifter för bedömning av eventuell rätt till handikappsersättning

Ruta ett:
Har sjukdomen eller funktionshindret konsekvenser för patientens förmåga att sköta sin egen personliga vård (hygien toalettbesök med mera)? Ange isf på vilket sätt.

Ruta två: Har sjukdomen eler funktionshindret konsekvenser för patientens förmåga att sköta sina dagliga sysslor som till exempel städning, tvätt och inhadling av varor? Ange isf på vilket sätt.

Ruta tre:
Har sjukdomen eller funktionshindret medfört att patienten kan få betydande merutgifter för specialkost, hjälpmedel, förbrukningsmatrial eller något annat? Ange isf vad.

Citat:
Jag skulle påstå att ett särskilt detaljerat intyg endast behövs för mycket speciella merutgifter som inte är så vanligt förekommande.
Jag menar att det är tvärtom. Relativt få sätter sig in i juridiken vad gäller handikappsbidrag. Merkostnader och avskrivningstider. Har man tex diarre och skiter upp en rulle papper extra per dag så har du bara där en merkostnad vs en vanlig frisk person på säg 5 kr /dag. Sen är det merkostnad för tvålen som man ska tvätta sig efter toabesöket med. Måste ju vara specialanpassad för att rumpan tvättas så ofta. Kan det gå åt specialtvål för 50kr per vecka? Per år så är då merkostnaden 4425, skottår är den 5 kr extra, om vi antar att man drygar ut tvålen lite. :P
Om du själv bekostar varmvattnet så ska energin samt vattenförbrukningen för de extra rövtvättarna väl också kalkyleras in? Likaså hudkrämer som behövs då det skits torkas och tvättas. Om man kan kalkylera in extra handduksslitage och en finfin mjuk dylik bör vi väl räkna med det med?
Vilka hudkrämer bör användas just för min sköra rumpa? Vad kostar en uppsättning handdukar? Jag glömde förresten att man ju måste tvätta handdukarna man torkat sig med oftare, det ger utgifter för tvätt.

Exemplet skulle ju kunna vara aktuellt i en rad sjukdomsbilder och man kan hävda 4500-6000kr i extra utgifter. Ju mer jag funderar ju mer kommer jag på. Personen kanske lider av OCD och måste ta en helt ny handduk var gång han tvättat rumpan och använda gummihandskar. Godkänns det så är det lätt 10k/år.

Citat:
Alternativt kan personen ha fått en övernitisk handläggare som påstår, i strid mot bättre vetande, att det behövs ett detaljerat läkarintyg. Men den typen av handläggare ska ändå ges stryk verbalt och juridiskt!
Jo, men du vet hur det är, du talar med handläggaren, som talar med chefen, sen ska ytterligare 2-3 pers dissekera rubbet.

Citat:
Hjälpbehov=behov av hjälp av annan person för sitt vardagliga liv, inte merutgifter.
Ja, vi kan exemplifiera det med Hemtjänst. Men hemtjänst kräver ju normalt läkarintyg till socialförvaltningen.

Citat:
Trust me, jag har gjort detta ett tag...
Ja, din hjälp och kunskap kan nog vara till nytta för många här då. Läkarna är som sagt inte så pigga på att diskutera dassrullekostnader och varför jag behöver "mjukt och skönt" isf "hårt och svidande".
Citera
2012-04-23, 01:59
Medlem
Citat:
Nej "läkarutlåtande om hälsotillstånd"
Tror blankettnr är FK3200

Under punkt 12 i nämnda dokument står:

Handikappsersättning

Uppgifter för bedömning av eventuell rätt till handikappsersättning

Ruta ett:
Har sjukdomen eller funktionshindret konsekvenser för patientens förmåga att sköta sin egen personliga vård (hygien toalettbesök med mera)? Ange isf på vilket sätt.

Ruta två: Har sjukdomen eler funktionshindret konsekvenser för patientens förmåga att sköta sina dagliga sysslor som till exempel städning, tvätt och inhadling av varor? Ange isf på vilket sätt.

Ruta tre:
Har sjukdomen eller funktionshindret medfört att patienten kan få betydande merutgifter för specialkost, hjälpmedel, förbrukningsmatrial eller något annat? Ange isf vad.

Jag menar att det är tvärtom. Relativt få sätter sig in i juridiken vad gäller handikappsbidrag. Merkostnader och avskrivningstider. Har man tex diarre och skiter upp en rulle papper extra per dag så har du bara där en merkostnad vs en vanlig frisk person på säg 5 kr /dag. Sen är det merkostnad för tvålen som man ska tvätta sig efter toabesöket med. Måste ju vara specialanpassad för att rumpan tvättas så ofta. Kan det gå åt specialtvål för 50kr per vecka? Per år så är då merkostnaden 4425, skottår är den 5 kr extra, om vi antar att man drygar ut tvålen lite. :P
Om du själv bekostar varmvattnet så ska energin samt vattenförbrukningen för de extra rövtvättarna väl också kalkyleras in? Likaså hudkrämer som behövs då det skits torkas och tvättas. Om man kan kalkylera in extra handduksslitage och en finfin mjuk dylik bör vi väl räkna med det med?
Vilka hudkrämer bör användas just för min sköra rumpa? Vad kostar en uppsättning handdukar? Jag glömde förresten att man ju måste tvätta handdukarna man torkat sig med oftare, det ger utgifter för tvätt.

Exemplet skulle ju kunna vara aktuellt i en rad sjukdomsbilder och man kan hävda 4500-6000kr i extra utgifter. Ju mer jag funderar ju mer kommer jag på. Personen kanske lider av OCD och måste ta en helt ny handduk var gång han tvättat rumpan och använda gummihandskar. Godkänns det så är det lätt 10k/år.

Jo, men du vet hur det är, du talar med handläggaren, som talar med chefen, sen ska ytterligare 2-3 pers dissekera rubbet.

Ja, vi kan exemplifiera det med Hemtjänst. Men hemtjänst kräver ju normalt läkarintyg till socialförvaltningen.

Ja, din hjälp och kunskap kan nog vara till nytta för många här då. Läkarna är som sagt inte så pigga på att diskutera dassrullekostnader och varför jag behöver "mjukt och skönt" isf "hårt och svidande".

Jo, jag förstår vad du menar, men utan att avslöja för mycket (rädd om mitt skinn ) kan jag säga att Läkarutlåtande om hälsotillstånd (LOH) inte behövs, vare sig för Handikappersättning eller andra ansökningar. Det räcker med ett intyg skrivet på vanligt papper med en underskrift av läkaren. LOH skrivs oftast av noobläkare (ja, det låter kaxigt, men är sant).

Du har helt rätt i att få sätter sig in i juridiken kring detta eller socialförsäkringssystemet öht, och det just för att det är en smärre djungel. Man ska för helvete inte behöva vara jurist för att få ett jävla bidrag som är till för att stödja en människa som kanske har det nog svårt som det är! Men så är alltså fallet.

Du har helt rätt om exemplen på merkostnader du tar upp också. Min poäng var: Om en läkare har skrivit diagnosen IBS följer det naturligt att man skiter mer, ergo mer dasspapper, mer vattenförbrukning, mer hudkräm. Huruvida läkaren uttryckligen specificerat de kostnaderna i ett LOH är egentligen irrelevant. En jävla noobläkare (eller en läkare öht) har ju knappast mer koll än personen själv vad den betalar för dasspapper per år.

Jag har inte så stor lust att ge detaljerad hjälp i forumet, men PM:a så kan vi säkert komma överens.
Citera
2012-04-23, 21:04
Medlem
OmgIHasTacos avatar
Jag vet inget om handikappersättningen, så det får du lycka till med. Men jag vet att man kan få ut pengar på sin försäkring, om du har en personförsäkring, exempelvis hos folksam eller trygghansa. De har skyddat sig och avskrivit ersättning för de flesta psykiska diagnoser under de senaste åren (idioter). Men man kan få ut på något som heter händelseförsäkring, när diagnosen inneburit att du inte kunnat jobba eller sköta ditt liv som vanligt pga en psykisk sjukdom etc.
Verkar som du är ganska ung och går i skolan, men vad vet jag. Finns ganska mycket pengar att hämta om du varit sjukskriven etc.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in