Citat:
Ursprungligen postat av Nihilo
Vilken ruta menar du? Ansökningsblanketten?
Nej "läkarutlåtande om hälsotillstånd"
Tror blankettnr är FK3200
Citat:
Läkarintyget styrker bara att personen som söker har den funktionsnedsättning den hävdar. Om funktionsnedsättningen rimligen (handläggarens bedömning) leder till de merutgifter och det hjälpbehov som personen som söker hävdar finns ingen anledning att ifrågasätta det eller kräva att en läkare (eller annan profession) ska styrka det.
Under punkt 12 i nämnda dokument står:
Handikappsersättning
Uppgifter för bedömning av eventuell rätt till handikappsersättning
Ruta ett:
Har sjukdomen eller funktionshindret konsekvenser för patientens förmåga att sköta sin egen personliga vård (hygien toalettbesök med mera)? Ange isf på vilket sätt.
Ruta två: Har sjukdomen eler funktionshindret konsekvenser för patientens förmåga att sköta sina dagliga sysslor som till exempel städning, tvätt och inhadling av varor? Ange isf på vilket sätt.
Ruta tre:
Har sjukdomen eller funktionshindret medfört att patienten kan få betydande merutgifter för specialkost, hjälpmedel, förbrukningsmatrial eller något annat? Ange isf vad.
Citat:
Jag skulle påstå att ett särskilt detaljerat intyg endast behövs för mycket speciella merutgifter som inte är så vanligt förekommande.
Jag menar att det är tvärtom. Relativt få sätter sig in i juridiken vad gäller handikappsbidrag. Merkostnader och avskrivningstider. Har man tex diarre och skiter upp en rulle papper extra per dag så har du bara där en merkostnad vs en vanlig frisk person på säg 5 kr /dag. Sen är det merkostnad för tvålen som man ska tvätta sig efter toabesöket med. Måste ju vara specialanpassad för att rumpan tvättas så ofta. Kan det gå åt specialtvål för 50kr per vecka? Per år så är då merkostnaden 4425, skottår är den 5 kr extra, om vi antar att man drygar ut tvålen lite. :P
Om du själv bekostar varmvattnet så ska energin samt vattenförbrukningen för de extra rövtvättarna väl också kalkyleras in? Likaså hudkrämer som behövs då det skits torkas och tvättas. Om man kan kalkylera in extra handduksslitage och en finfin mjuk dylik bör vi väl räkna med det med?
Vilka hudkrämer bör användas just för min sköra rumpa? Vad kostar en uppsättning handdukar? Jag glömde förresten att man ju måste tvätta handdukarna man torkat sig med oftare, det ger utgifter för tvätt.
Exemplet skulle ju kunna vara aktuellt i en rad sjukdomsbilder och man kan hävda 4500-6000kr i extra utgifter. Ju mer jag funderar ju mer kommer jag på. Personen kanske lider av OCD och måste ta en helt ny handduk var gång han tvättat rumpan och använda gummihandskar. Godkänns det så är det lätt 10k/år.
Citat:
Alternativt kan personen ha fått en övernitisk handläggare som påstår, i strid mot bättre vetande, att det behövs ett detaljerat läkarintyg. Men den typen av handläggare ska ändå ges stryk verbalt och juridiskt!
Jo, men du vet hur det är, du talar med handläggaren, som talar med chefen, sen ska ytterligare 2-3 pers dissekera rubbet.
Citat:
Hjälpbehov=behov av hjälp av annan person för sitt vardagliga liv, inte merutgifter.
Ja, vi kan exemplifiera det med Hemtjänst. Men hemtjänst kräver ju normalt läkarintyg till socialförvaltningen.
Citat:
Trust me, jag har gjort detta ett tag...
Ja, din hjälp och kunskap kan nog vara till nytta för många här då. Läkarna är som sagt inte så pigga på att diskutera dassrullekostnader och varför jag behöver "mjukt och skönt" isf "hårt och svidande".