2012-07-30, 18:34
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letslearn
Det sägs ofta att alla människor är lika värda.

Det uppstod en discussion om huruvida horor är lika värda som oss andra.

Horor säljer sin kropp för pengar och har ingen självrespect hur kan de då vara lika mycket "värda" som andra individer

Det fanns vissa som tyckte att horor är lika värda och de som tyckte nej de är inte lika mycket värda som oss andra.

Vi lyckades inte att enas om ett svar eller övertala varandra, så nu undrar jag vad ni flashbackare tycker.

Är ny här så jag visste inte var jag skulle starta tråden. Var vänlig och flytta istället för att ta bort, tack på förhand.

Den enkla lösningen är att människor i allmänhet inte är lika värda. Att horor inte skulle ha någon självrespekt är din subjektiva åsikt som du mest troligt indoktrinerats till då den är så in åt helvetes platt.
Citera
2012-07-31, 02:45
Medlem
Eobolas avatar
Min personliga åsikt är att horor är mer värda än TS. Fördömer man andra människor, och anser att de har mindre värde än sig själv, så är man inte mycket värd. Tjejer som tvingas sälja sig själva för tak och mat över huvudet har förmodligen haft det jävligt tufft. Men det är inte lätt att förstå om man är dum i huvudet.
Citera
2012-07-31, 17:26
Medlem
Jag vill bara vara med å dela min åsikt !!
En hora är väl inte mindre värd.
Hon gör dem bästa pengarna på sin arbetstid.
En timme kostar 1000kr.
Så hur skulle dem vara mindre värda.
Och sedan får man fråga personen i sig om den mår dåligt med vad den gör.
Det mesta kretsar kring svaret hon/han ger
Citera
2012-07-31, 18:09
Medlem
Tuffluffs avatar
De flesta som inte sitter i en grotta och läser heliga skrifter och lever på rötter är horor.
Men jag anser nog att dessa heliga män som förkastar jordelivet och ger sig hän åt det andliga är lite mer värda.
Citera
2012-07-31, 21:56
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letslearn
Det sägs ofta att alla människor är lika värda.

Det uppstod en discussion om huruvida horor är lika värda som oss andra.

Horor säljer sin kropp för pengar och har ingen självrespect hur kan de då vara lika mycket "värda" som andra individer

Det fanns vissa som tyckte att horor är lika värda och de som tyckte nej de är inte lika mycket värda som oss andra.

Vi lyckades inte att enas om ett svar eller övertala varandra, så nu undrar jag vad ni flashbackare tycker.

Är ny här så jag visste inte var jag skulle starta tråden. Var vänlig och flytta istället för att ta bort, tack på förhand.
Hej letslearn

Lite funderingar . .
Värdet på något, vad det än är (en bil, en tanke, en solnedgång, en soffa, en katt, ett lodjur, en människa) bestäms inte av objektet i sig, utan dels av vem som värderar, dels av vad denna värderar. Så egentligen måste vi vända på frågan om vi vill ha svar på värdet på något:

1. Vem är det som ska värdera människans värde?

2. Vad är det som ska värderas hos människan?

När de sakerna är utredda är det betydligt enklare att besvara frågan om huruvida alla människor är lika mycket värda eller inte.

Vad gäller "alla människors lika värde" så är väl det dels en kristen tanke (lika inför Gud), dels FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna? Finns säkert fler sammanhang där detta dyker upp. Här värderas människan i allmänhet (inget specifikt) som en direkt effekt av att varken kristendomen (som fenomen) eller FN (som organ) kan känna (ha kunskap om eller ha kontakt med) var enskild individ på jorden, och därmed inte kunna värdera något särskilt hos denna. Till skillnad mot en förälder som kan värdera sitt barn högre än en okänd just på grund av att de känner barnet på ett både känslomässigt och faktiskt plan. Etc. osv. med mera . . .

För övrigt tror jag att detta är lite av en begreppsförvirring och som har sin grund i att vi inte riktigt kan sätta fokus på vart värdet ligger (objektet eller subjektet - det gamla vanliga, med andra ord). Om jag säger såhär: Allt guld på jorden är lika mycket värt, tja då kanske ni är benägna att hålla med mig på ett plan, ty jag kan få lika mycket för guldet, på pantbanken, banken eller andra stället oavsett vilket guld det är (förutsatt att det har samma karat etc), men detta betyder ju inte att det finns de som värdera det högre och skulle kunna mörda för det, medan det finns andra som skulle kunna slänga det i sjön - bara för att de tycker att det är en rolig grej eller för att visa sin omgivning att man har det gott ställt). Så hur blir det om vi översätter guldet till människan som art och varelse. Jo, en människa som sådan kan anses vara lika mycket värd oavsett vem jag väljer men det finns ändå de som värdesätter människor på olika sätt trots detta. En del förnedrar människor, andra avgudar dem etc. Helt enkelt en ganska rörig och komplicerad fråga och i ärlighetens namn tror jag att man generellt, med människans lika värde, avser ett intrinsikalt värde i kraft av det faktum att man faktiskt är människa men även att man är en levande varelse.

Det var som sagt bara lite funderingar kring fenomenet värde . . .

Hälsar Fredrik
Citera
2012-08-01, 00:33
Medlem
bon-vivants avatar
För mig är en prostituerad en svartarbetare som inte drar sitt strå till stacken, och därför är denne inte lika mycket "värd". Man kan ju säga att horan betyder väldigt mycket för sin familj och sina vänner, men det gör ju garanterat en skattebetalare också. Jag förstår inte riktigt hur man annars kan mäta värde än på det förstnämnda sättet. Om det nu är så att horan donerar lika mycket pengar privat som en vanlig arbetare gör genom skatten, så är hon i mina ögon lika mycket värd. Vad man gör med sin vuxna kropp har inte jag med att göra, så länge det inte skadar någon annan än henne själv.
Citera
2012-08-01, 01:01
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eobola
Min personliga åsikt är att horor är mer värda än TS. Fördömer man andra människor, och anser att de har mindre värde än sig själv, så är man inte mycket värd. Tjejer som tvingas sälja sig själva för tak och mat över huvudet har förmodligen haft det jävligt tufft. Men det är inte lätt att förstå om man är dum i huvudet.
Fast är det inte rentav så att det är Du som bestämmer någon annans värde nu...?
Citera
2013-01-06, 09:24
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Värdet som människa avgörs på vem som gjort mest positiva saker för andra.

Horor ligger ganska bra till där...
Citera
2013-01-06, 11:13
Medlem
Viewts avatar
Enligt svenska staten är de tydligen inte lika mycket värda som vi andra. Det är ett primitivt medeltidsbeteende från regeringens håll.

För min del som libertarian så är man förstås människa oavsett om man jobbar med att dra rör, torka våra pensionärers rumpor, massera, eller röra med samma hand tio cm längre ner och runka av personen.

Samma hand, samma hud. Det är bara kyrklig bullshit att det skulle vara mer förnedrande att runka av någon än att massera någon.
Citera
2013-01-06, 11:15
Medlem
Viewts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bon-vivant
För mig är en prostituerad en svartarbetare som inte drar sitt strå till stacken, och därför är denne inte lika mycket "värd". Man kan ju säga att horan betyder väldigt mycket för sin familj och sina vänner, men det gör ju garanterat en skattebetalare också. Jag förstår inte riktigt hur man annars kan mäta värde än på det förstnämnda sättet. Om det nu är så att horan donerar lika mycket pengar privat som en vanlig arbetare gör genom skatten, så är hon i mina ögon lika mycket värd. Vad man gör med sin vuxna kropp har inte jag med att göra, så länge det inte skadar någon annan än henne själv.
Du är alltså för en legalisering av hela sextransaktionen. Då måste rimligtvis de prostituerade i sig vara värda lika mycket som oss, de kan ju knappast hjälpa att staten sagt att de vägrar låta de prostituerade gå med i facket, ha samma rättigheter och betala skatt som alla vi andra.
Citera
2013-01-06, 11:23
Bannlyst
Eftersom ingen har gått med på att betala skatt, så är det heller inte moraliskt fel i att skita i det. Märklig inställning att skattesmitare gör "fel", men sossar är ju inte kända för sitt stora intellekt.
Citera
2013-01-06, 11:32
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Så skatt avgör hur mycket människovärde man har?
(PS: Jag betalar skatt).

Fan det är ju så människohandlarna framstår som små söt babyenhörningar i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in