Citat:
Ursprungligen postat av letslearn
Det sägs ofta att alla människor är lika värda.
Det uppstod en discussion om huruvida horor är lika värda som oss andra.
Horor säljer sin kropp för pengar och har ingen självrespect hur kan de då vara lika mycket "värda" som andra individer
Det fanns vissa som tyckte att horor är lika värda och de som tyckte nej de är inte lika mycket värda som oss andra.
Vi lyckades inte att enas om ett svar eller övertala varandra, så nu undrar jag vad ni flashbackare tycker.
Är ny här så jag visste inte var jag skulle starta tråden. Var vänlig och flytta istället för att ta bort, tack på förhand.
Hej letslearn
Lite funderingar . .
Värdet på något, vad det än är (en bil, en tanke, en solnedgång, en soffa, en katt, ett lodjur, en människa) bestäms inte av objektet i sig, utan dels av vem som värderar, dels av vad denna värderar. Så egentligen måste vi vända på frågan om vi vill ha svar på värdet på något:
1. Vem är det som ska värdera människans värde?
2. Vad är det som ska värderas hos människan?
När de sakerna är utredda är det betydligt enklare att besvara frågan om huruvida alla människor är lika mycket värda eller inte.
Vad gäller "alla människors lika värde" så är väl det dels en kristen tanke (lika inför Gud), dels FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna? Finns säkert fler sammanhang där detta dyker upp. Här värderas människan i allmänhet (inget specifikt) som en direkt effekt av att varken kristendomen (som fenomen) eller FN (som organ) kan känna (ha kunskap om eller ha kontakt med) var enskild individ på jorden, och därmed inte kunna värdera något särskilt hos denna. Till skillnad mot en förälder som kan värdera sitt barn högre än en okänd just på grund av att de känner barnet på ett både känslomässigt och faktiskt plan. Etc. osv. med mera . . .
För övrigt tror jag att detta är lite av en begreppsförvirring och som har sin grund i att vi inte riktigt kan sätta fokus på vart värdet ligger (objektet eller subjektet - det gamla vanliga, med andra ord). Om jag säger såhär: Allt guld på jorden är lika mycket värt, tja då kanske ni är benägna att hålla med mig på ett plan, ty jag kan få lika mycket för guldet, på pantbanken, banken eller andra stället oavsett vilket guld det är (förutsatt att det har samma karat etc), men detta betyder ju inte att det finns de som värdera det högre och skulle kunna mörda för det, medan det finns andra som skulle kunna slänga det i sjön - bara för att de tycker att det är en rolig grej eller för att visa sin omgivning att man har det gott ställt). Så hur blir det om vi översätter guldet till människan som art och varelse. Jo, en människa som sådan kan anses vara lika mycket värd oavsett vem jag väljer men det finns ändå de som värdesätter människor på olika sätt trots detta. En del förnedrar människor, andra avgudar dem etc. Helt enkelt en ganska rörig och komplicerad fråga och i ärlighetens namn tror jag att man generellt, med människans lika värde, avser ett intrinsikalt värde i kraft av det faktum att man faktiskt är människa men även att man är en levande varelse.
Det var som sagt bara lite funderingar kring fenomenet värde . . .
Hälsar Fredrik