2019-05-13, 16:47
Medlem
-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren67
Förstår att vi inte har samma källa och jag litar på min så länge inget annat kommer fram.

Ok. Varför tror du familjen, vänner m.fl skulle gå ut med att det är ett självmord om hans kropp la av?

Flera vänner/nära här i tråden som dessutom bekräftat att det var brutalt och vissa t.om händelseförloppet med vinflaskan.

Jag har dessutom själv fått bekräftat av nära källor att han ringde hem någon dag innan och iprincip sa farväl. Så att kroppen la av är skitsnack.
Citera
2019-05-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Det är helt lugnt. Jag kanske inte formulerade mig på bästa sätt heller.

Jag antar att du är en vanlig människa som lyssnar för njutningens skull!

Jag har ett musikintresse själv och jag uppskattade och förstod Tim's unika stil rent produktionsmässigt på kanske en lite djupare nivå än andra just av den anledningen! Han experimenterade och hade alltid något nytt, coolt rent produktionsmässigt i varje låt. Pure grinding är ett exempel. Alltid nya ljud. "Musiknördar" uppskattar det på ett lite annat sätt än "musiklyssnare" om du förstår hur jag menar.

Dessa 2 nya låtar är "säkra produktioner" om man skall säga så. Alltså de har slutfört väldigt ofärdiga låtar, och använt "säkra ljud" som Tim redan använt. T.ex på den nya låten. De har tagit Tim's indiska melodislinga, och vad har de tillfört? Jo typ.. Tim's piano som han alltid använder. Inte mycket experimentering utöver det. Hans låtar var alltid som en hel orkester full av experimentering, därav känns låtarna ofärdiga. Just av den anledningen tycker jag inte att de skulle ha slutfört väldigt ofärdiga låtar.

En person som bara gillar att lyssna på musik kan självklart uppskatta de nya låtarna. Men för en som förstod och uppskattade Tim's produktioner på en djupare nivå än så känner klart och tydligt när jag lyssnar på detta att Tim är död.. Jag hade hoppats lite på att jag skulle få känna att han levde igen när jag hörde de nya låtarna.

https://www.youtube.com/watch?v=hJd0SoSvczA Kan tipsa om denna... Denna låt är början på ett mästerverk... Så jävla kraftfull. Den verkligen skriker om att få bli klar. Världshit hade den blivit.. Jag hade hoppats de hade fokuserat på mästerverk som denna istället. Refrängen var lite väl klen. Förmodligen därför den hamnade i "friend of mine"

The "indian melody" is not Tim's, it's taken from this indian movie https://youtu.be/LU29lSULUsk
Citera
2019-05-14, 12:42
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...verige-och-usa

"De har inte visat upp sig på en offentlig kändistillställning sedan sonen Tim ”Avicii” Berglings tragiska bortgång förra året.

Men i helgen gjorde Anki Lidén och Klas Bergling ett undantag – och berättade samtidigt för Nöjesbladet om arbetet med Tims stiftelse.

– Ingenting är helbestämt, men vi planerar en minneskonsert här och sedan en i Los Angeles där det är fokus på ”mind aid”."
Citera
2019-05-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JourneyOfLife
Jag tror mer och mer på att ayahauscan är en stor orsaksfaktor till att Tim till slut tog sitt liv. Efter vad som diskuterats tidigare i tråden kan ayahausca tydligen utlösa psykoser eller åtminstone framkalla djup ångest/depression runt 6 månader efter att man brukat det. Tidsmässigt stämmer detta ganska bra med när Tim började känna sig nere igen. (Efter vad vi läst om bl.a. den transcendentala meditationen osv.)
Med tanke på att inlägg kring ayahauscan plockats bort från hans sociala medier, är det nog ändå det jag tror är en stor bov i dramat.

Det var precis min tanke när jag nåddes av uppgiften om hans död samt - av en händelse - lyssnade på en av hans podd-avsnitt där han pratar ganska lyriskt om Ayahuascan. Jag blev nyfiken och läste lite mer om Ayahuasca och såg då att en av de allvarligare bieffekterna är just den massiva ”baksmällan” efter drygt 6 månader...
(Jag hade aldrig i livet vågat dricka sån smörja frivilligt)
Men jag kan också förstå och respektera att man är villig att testa vad som helst tillslut för att få frid i sinnet..
Citera
2019-05-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernes-ine
Det var precis min tanke när jag nåddes av uppgiften om hans död samt - av en händelse - lyssnade på en av hans podd-avsnitt där han pratar ganska lyriskt om Ayahuascan. Jag blev nyfiken och läste lite mer om Ayahuasca och såg då att en av de allvarligare bieffekterna är just den massiva ”baksmällan” efter drygt 6 månader...
(Jag hade aldrig i livet vågat dricka sån smörja frivilligt)
Men jag kan också förstå och respektera att man är villig att testa vad som helst tillslut för att få frid i sinnet..
Har du någon länk till podden?
Citera
2019-05-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyvalley
Har du någon länk till podden?

https://youtu.be/Yy1zXrT9Cts

Börja att lyssna från 31.40 in i klippet
Citera
2019-05-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JourneyOfLife
Jag tror mer och mer på att ayahauscan är en stor orsaksfaktor till att Tim till slut tog sitt liv. Efter vad som diskuterats tidigare i tråden kan ayahausca tydligen utlösa psykoser eller åtminstone framkalla djup ångest/depression runt 6 månader efter att man brukat det. Tidsmässigt stämmer detta ganska bra med när Tim började känna sig nere igen. (Efter vad vi läst om bl.a. den transcendentala meditationen osv.)
Med tanke på att inlägg kring ayahauscan plockats bort från hans sociala medier, är det nog ändå det jag tror är en stor bov i dramat.

https://highexistence.com/things-kno...ing-ayahuasca/
Citera
2019-05-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernes-ine
https://youtu.be/Yy1zXrT9Cts

Börja att lyssna från 31.40 in i klippet
Tack! Jag håller med, skulle aldrig våga testa. Men kan förstå honom, om man har mått dåligt så länge som han gjorde så gör man säkerligen vad som helst för att slippa ångesten.
Citera
2019-05-17, 21:58
Levels (original version) är publicerad på YouTube. Undra om det är mer på gång?
https://www.youtube.com/watch?v=Q3oNcAYmr4E
Citera
2019-05-17, 23:17
Medlem
När man hör originalversionen av Levels, lyssnar på radiokanalen etc får jag ett sånt uppvaknande från det som släpps till hans minne och fond nu vilket arv han lämnar bakom sig. Magiskt!

Det goda som sågs av mig genom musiken ”från en vanlig dödlig” har överskuggats, sedan hans död, av det allvar i hans beslut att lämna jordelivet.

Han måste ha varit en fantastisk människa att ha som vän.

Kan vara en aning OT.
Men det här med ayauaska.
Jag var i Iquitos 2008 och delade rum/hostel med en jänkare som tog en ”kur” för att hitta roten till sin olycka och ”otur” längs livets väg. Vi delade flyg och jag tog rygg på han för han kunde bättre spanska än mig.
Han körde på i fem dagar. Inga exotiska sermonier, allt skedde i något hus i Iquitos. Allt kändes rätt så fake. Men han var helt borta dom kvällarna han var vaken när jag var i samma sovsal. Men han kom typ fram till något som en normal människa skulle kunna dra slutsatsen till.

En europé hade spytt så hårt att han spräckt blodkärl i ögat...
ja det var inget som lockade.

Men en random kväll på en bar i Sverige stötte jag på ett gäng som varit där under nästan samma period.
En tjej i gänget hade testat ayauaska.
Detta var några år efter min långresa som jag stötte på dom. Det hade alltså gått en tid efter en session.

Paniken som lyste i hennes ögon när vi pratade om det var påtaglig.
Hon vittnade om att det var det värsta hon gjort. Precis som många här redan förstår så fuckar det upp hjärnan för vissa.
Det hon såg och som förföljde henne var något som jag inte önskat någon.
Äckligt att det får finnas positiva vinklingar av det här i dokumentärfilmer och att det typ hyllas i P3 av personer som testat det.

Jag vet inte hur det är med henne nu. Men det är detta jag grundade ett tidigt inlägg om att det kan ha varit ayauaskan som satte spiken i kistan för våran fantastiska artist som jag inte kände mer än genom musiken och en kanske något vinklad dokumentär.

Fanns ju väldigt många mer omständigheter för mr Avicii så klart...

Men återigen.

Om ingen vill komma ut med vilka som fanns ”nära” Avicii i Oman.
Varför vill då den/dessa personer att det inte kommer ut??
Citera
2019-05-18, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saeki
När man hör originalversionen av Levels, lyssnar på radiokanalen etc får jag ett sånt uppvaknande från det som släpps till hans minne och fond nu vilket arv han lämnar bakom sig. Magiskt!

Det goda som sågs av mig genom musiken ”från en vanlig dödlig” har överskuggats, sedan hans död, av det allvar i hans beslut att lämna jordelivet.

Han måste ha varit en fantastisk människa att ha som vän.

Kan vara en aning OT.
Men det här med ayauaska.
Jag var i Iquitos 2008 och delade rum/hostel med en jänkare som tog en ”kur” för att hitta roten till sin olycka och ”otur” längs livets väg. Vi delade flyg och jag tog rygg på han för han kunde bättre spanska än mig.
Han körde på i fem dagar. Inga exotiska sermonier, allt skedde i något hus i Iquitos. Allt kändes rätt så fake. Men han var helt borta dom kvällarna han var vaken när jag var i samma sovsal. Men han kom typ fram till något som en normal människa skulle kunna dra slutsatsen till.

En europé hade spytt så hårt att han spräckt blodkärl i ögat...
ja det var inget som lockade.

Men en random kväll på en bar i Sverige stötte jag på ett gäng som varit där under nästan samma period.
En tjej i gänget hade testat ayauaska.
Detta var några år efter min långresa som jag stötte på dom. Det hade alltså gått en tid efter en session.

Paniken som lyste i hennes ögon när vi pratade om det var påtaglig.
Hon vittnade om att det var det värsta hon gjort. Precis som många här redan förstår så fuckar det upp hjärnan för vissa.
Det hon såg och som förföljde henne var något som jag inte önskat någon.
Äckligt att det får finnas positiva vinklingar av det här i dokumentärfilmer och att det typ hyllas i P3 av personer som testat det.

Jag vet inte hur det är med henne nu. Men det är detta jag grundade ett tidigt inlägg om att det kan ha varit ayauaskan som satte spiken i kistan för våran fantastiska artist som jag inte kände mer än genom musiken och en kanske något vinklad dokumentär.

Fanns ju väldigt många mer omständigheter för mr Avicii så klart...

Men återigen.

Om ingen vill komma ut med vilka som fanns ”nära” Avicii i Oman.
Varför vill då den/dessa personer att det inte kommer ut??

Har hela tiden kännt att Ayahuaskan var en del av den ”seriekrock” hans far nu beskriver det som hände. Varje gång någon gör ett inlägg om drogen hoppas jag på argument mot. För att det är så himla sorgligt, onödigt och ansvarslöst.. Hallucinogena droger har använts i årtusenden men i mycket strikta former. En rit som leds av någon som känner drogen väl, och som känner de som deltar. Som den används nu är mer som rysk roulette. Ledsen att läsa din berättelse för den stödjer teorin om sambandet med Tims breakdowm.
Citera
2019-05-18, 09:24
Medlem
-os avatar
Kanske det som menas att vissa (nära) personer skyddas? De som var med och eventuellt uppmuntrade till ett dekadent leverne, som Ayahuasca osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in