2012-04-12, 21:53
Medlem
Hej!

Jag har nu en SGS2 med Telenors försäkring. Och jag har ett antal frågor, för att inte krångla till det radar jag upp de nedan.

1. Om jag skulle ''tappa'' mobilen och den ej går att reparera, kommer jag kunna välja en annan mobil genom försäkringen (extra månadskostnad?) eller får jag direkt en likadan?

2. Om jag skulle polisanmäla telefonen stulen, och den är rootad samt flashad. Kommer den låsas eller är den fortfarande funktionell?

Tack på förhand!
Citera
2012-04-12, 22:12
Medlem
EckiEckis avatar
Om Telenor fortfarande har samma terminal i sortimentet så får du en likadan. Om den utgått ur sortimentet så får du en "likvärdig produkt". I inget av fallen får du själv möjlighet att påverka vilken terminal du får.

Root/Flash ändrar inte IMEI-nummer som är det som svartlistas i näten om en telefon stöldanmäls. Den kommer alltså att spärras.
Citera
2012-04-12, 22:13
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bixxit
Hej!

Jag har nu en SGS2 med Telenors försäkring. Och jag har ett antal frågor, för att inte krångla till det radar jag upp de nedan.

1. Om jag skulle ''tappa'' mobilen och den ej går att reparera, kommer jag kunna välja en annan mobil genom försäkringen (extra månadskostnad?) eller får jag direkt en likadan?

2. Om jag skulle polisanmäla telefonen stulen, och den är rootad samt flashad. Kommer den låsas eller är den fortfarande funktionell?

Tack på förhand!
Ring Marsh 08-546 24 000, de hanterar Telenors försäkringar, då får du korrekt svar.

1. Förmodligen får du en likvärdig om inte "samma" fortfarande finns.

2. Du måste Polisanmäla och kontakta Marsh. Telefonen blir IMEI-spärrad och därmed obrukbar.
Citera
2012-04-12, 22:26
Medlem
Okej! Tack för svaren!

Anledningen till detta är att jag såg i en artikel när Iphone 4 skulle släppas, att många gjorde sönder eller polisanmälde sina telefoner (vi säger att som hade 3gs:en) bara för att de skulle kunna få 4:an utan att behöver köpa den.

Har jag fått detta om bakfoten då?
Citera
2012-04-12, 22:52
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bixxit
Okej! Tack för svaren!

Anledningen till detta är att jag såg i en artikel när Iphone 4 skulle släppas, att många gjorde sönder eller polisanmälde sina telefoner (vi säger att som hade 3gs:en) bara för att de skulle kunna få 4:an utan att behöver köpa den.

Har jag fått detta om bakfoten då?
Det du undrar om kallas för försäkringsbedrägeri, men är ju svårt att bevisa.
Citera
2012-04-13, 00:43
Medlem
miikoss avatar
Försäkringsavtal:
http://www.telenor.se/privat/mobilt-...kor/index.html

I första hand lagning. Om det inte fungerar, byte till likvärdig produkt. För att man ska få byta så måste man teckna ny försäkring på ersättnings varan.

Det finns även krav på att man inte lämnar telefonen utom synhåll, man måste altså veta hur stölden gick till för att försäkringen ska gälla. (utan avdrag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in