Citat:
Ursprungligen postat av pewe`
1 Veckas vandring med brjan i Tjmotis, cykel till sjn (vaddennuheterjaure) bt upp en bit in i rapadalen och flja denna till bastavagge > Rinim > Saltoloukta > Aktse sedan samma cykeltur. Rekommenderar Skierffe till alla orutinerade vandrare som vill testa. Kliv av i Tjmotis, byataxi till sitolven, ta sig till aktse och drefter upp till skierffeklippan, Vackraste vyen jag varit med om i hela mitt liv!
Tnk p att man br ha lite vana av fjllmilj nr man vandrar i Sarek s lura inte in vem som helst hr. Br tillggas att i Sarek saknas nstan helt broar och spngar. Finns ngra enstaka broar ver de stora lvarna.
En annan sak r att man br ha lite fjllkunskap i Sarek d det inte finns vernattningsstugor eller annat att ta sig till om det blir riktigt kasst vder. Mobiltckningen r oftast noll i detta omrde vilket stller stora krav p skerheten. Det finns heller inga leder, dremot r ju stigarna vl upptrampade.
Jag har spenderat alla rstider i Sarek, februari med orkanvindar och juli med snstorm. Jag skulle vlja Sarek vilken dag som helst mot andra resml i Svenska fjllen. Dremot skall man tnka sig fr, det finns ett par riktigt dryga vadningar att gra i nationalparken. Vill man gra s lite vad som mjligt freslr jag att man utgr frn Suorva och vandrar in, detta r ocks den nrmaste vgen in i nationalparken.