2012-04-24, 19:12
Medlem
PaddTorskeNs avatar
Hrligt med s billiga biljetter! Sjlv fr man antagligen punga ut 1600.

Om du ska till Gllevare och r lite osker p att vandra utan leder med karta och kompass s ta bussen till Ritsem och g in i Padjelanta. Det r mycket trevligt tmligen platt landskap med mjlighet fr lite olika turer utanfr lederna. Om du siktar p sarek nsta r s kan du ju ta en liten tur in i sarek frn Staloloukta.
Citera
2012-04-27, 13:36
Medlem
AlpinLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaddTorskeN
Hrligt med s billiga biljetter! Sjlv fr man antagligen punga ut 1600.

Om du ska till Gllevare och r lite osker p att vandra utan leder med karta och kompass s ta bussen till Ritsem och g in i Padjelanta. Det r mycket trevligt tmligen platt landskap med mjlighet fr lite olika turer utanfr lederna. Om du siktar p sarek nsta r s kan du ju ta en liten tur in i sarek frn Staloloukta.

Det lter bra, jag har suttit och ritat lite med kartor och s nu s det blir nog att gra som du freslr. Man kan ju kika lite p sarek p hll kanske och se hur det verkar. Kanske slr jag flje med ngon ngra dar om jag nu bestmmer mig fr att bege mig dit.
Citera
2012-05-04, 15:29
Medlem
PaddTorskeNs avatar
Trevligt ! Rekommenderar Claes Grundstens bok om Padjelanta dr fr du tillgng till riktiga guldkorn och underlttar enormt. Sarek ser fr vrigt vldigt hftigt ut frn padjelanta, pminner vldigt mycket om mordor med sina taggiga berg och nstan konstant dliga vder
Citera
2012-05-08, 01:16
Medlem
JulJuls avatar
r en riktig stadsrtta frn Gteborg som tycker det r dags att komma ifrn civilisationen lite. Hade tnkt att ge mig ut i naturen i tv turer i sommar frst en fredag-sndags tur i mitten av juli och sedan en mndag-sndags tur i slutet av augusti. Ngon som kan rekommendera ngra trevliga nybrjarrutter, fr grna finnas lite sjar eller vattendrag att fiska i s man kan f lite verlevnadsknsla och helst rtt tomt p folk?

Edit: Tycker Vttlefjl och Skats r lite fr nra stan man fr grna k ngon timma med tg mot vischan och sedan pbrja vandringen.

Mvh / Juljul
Senast redigerad av JulJul 2012-05-08 kl. 01:40.
Citera
2012-05-30, 15:43
Medlem
Unlimiteds avatar
Jag min bror och mina kusiner skall upp(vi e frn Stockholm) till Abisko i sommar och vandra. "Mlet" om man nu kan kalla det s, eller vndpunkten blir trollsjn, ngon som har erfarenhet av att beska denna? Sen ska vi ta en rutt runtomkring dr. Frra ret drog vi upp och knatade vid Keb, tror vi tog toppen p 9 timmar, s hoppas att detta blir lite mildare, framfr allt eftersom mina kusiner aldrig vandrat frut!

Ngon annan som gjort liknande "led" ngra pointers?
Citera
2012-05-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unlimited
Jag min bror och mina kusiner skall upp(vi e frn Stockholm) till Abisko i sommar och vandra. "Mlet" om man nu kan kalla det s, eller vndpunkten blir trollsjn, ngon som har erfarenhet av att beska denna? Sen ska vi ta en rutt runtomkring dr. Frra ret drog vi upp och knatade vid Keb, tror vi tog toppen p 9 timmar, s hoppas att detta blir lite mildare, framfr allt eftersom mina kusiner aldrig vandrat frut!

Ngon annan som gjort liknande "led" ngra pointers?

Jag har gtt till Trollsjn och det r en riktigt fin plats. Hela dalen Krkevagge r fantastisk med stora stenblock utspridda verallt.
Det r en mycket ltt vandring dit s turen passar alla. Ett tips r att g runt hela dalen, sg att ni tar vgen frn Lktatjkka frst och sen nr ni ska tillbaka s gr ni stigen p andra sidan dalen mot Vassijaure. Det blir en roligare tur n att g fram och tillbaka samma vg och d fr ni samtidigt se mer av denna fina dal. Stigen till Vassijaure r dock lite nngre s d kan det ju vara en frdel att g den tillbaka ner igen.
Citera
2012-05-31, 18:59
Medlem
Tnkte ta mig en 5 dagars vandring i och omkring vldalen. Va dr fr ngra r sedan och gjorde kortade dagsturer men vill se mera av naturen. Fr ngra r sedan skaffade jag mig en hund, s hon ska f flja med p sin frsta vandring. Har ingen aning hur hon fungerar fr ndamlet men vi fr ta denna tur som ett test infr framtida storslagna planer.
Ngon som har erfarenhet av att ha med sig hunden p vandring? Ngot extra att tnka p fr utom hgenergi foder?
Citera
2012-06-01, 21:49
Medlem
1 Veckas vandring med brjan i Tjmotis, cykel till sjn (vaddennuheterjaure) bt upp en bit in i rapadalen och flja denna till bastavagge > Rinim > Saltoloukta > Aktse sedan samma cykeltur. Rekommenderar Skierffe till alla orutinerade vandrare som vill testa. Kliv av i Tjmotis, byataxi till sitolven, ta sig till aktse och drefter upp till skierffeklippan, Vackraste vyen jag varit med om i hela mitt liv!
Citera
2012-06-02, 10:02
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewe`
1 Veckas vandring med brjan i Tjmotis, cykel till sjn (vaddennuheterjaure) bt upp en bit in i rapadalen och flja denna till bastavagge > Rinim > Saltoloukta > Aktse sedan samma cykeltur. Rekommenderar Skierffe till alla orutinerade vandrare som vill testa. Kliv av i Tjmotis, byataxi till sitolven, ta sig till aktse och drefter upp till skierffeklippan, Vackraste vyen jag varit med om i hela mitt liv!

Tnk p att man br ha lite vana av fjllmilj nr man vandrar i Sarek s lura inte in vem som helst hr. Br tillggas att i Sarek saknas nstan helt broar och spngar. Finns ngra enstaka broar ver de stora lvarna.

En annan sak r att man br ha lite fjllkunskap i Sarek d det inte finns vernattningsstugor eller annat att ta sig till om det blir riktigt kasst vder. Mobiltckningen r oftast noll i detta omrde vilket stller stora krav p skerheten. Det finns heller inga leder, dremot r ju stigarna vl upptrampade.

Jag har spenderat alla rstider i Sarek, februari med orkanvindar och juli med snstorm. Jag skulle vlja Sarek vilken dag som helst mot andra resml i Svenska fjllen. Dremot skall man tnka sig fr, det finns ett par riktigt dryga vadningar att gra i nationalparken. Vill man gra s lite vad som mjligt freslr jag att man utgr frn Suorva och vandrar in, detta r ocks den nrmaste vgen in i nationalparken.
Citera
2012-06-02, 10:14
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpinLupin
Jag hller fr tillfllet p att planera min frsta fjllvandring. Har annars mest traskat p bohusleden och dylikt, visserligen har jag vernattat i tlt men lapplandsfjllen blir ngot helt nytt fr mig. Just nu sitter jag och grunnar p vart jag vill vandra ngonstans, har redan bokat tgbiljetter ToR Gllivare (300 spnn p resemssan i gbg) men vet inte om jag verkligen vgar brja med sarek... funderar p ngot lite mildare som nybrjartur. Jag kommer att vandra sjlv oavsett, r en ensamvarg. Det hade varit frnt att hinna med hela kungsleden p en mnad, men det blir kanske tajt med tiden om man vill slappna av och njuta av lugnet samtidigt.

Stressa inte, och sikta inte p hela kungsleden om detta r din frsta fjllvandring. Du har mycket att upptcka och lra om det hgalpina Sverige. Sarek r inte s speciellt frltande. Vill du ha en utmaning s skall du definitivt ge dig till Sarek. Men du mste d vara beredd p att vada vatten som kan vara extremt strmma och kndjupa. I mnga fall fr man g flera km's omvg fr att bara ta sig ver ett vattendrag. Vljer du Sarek skall du ka i brjan p augusti. Myggen r f och den strsta glaciravsmlltningen r redan gjord vilket gr att vattenniverna r lgre.

Kr nikkaloukta, bestig kebnekaise och touplagarmi. Det r en trevlig frsta tur i svenska fjllen tycker jag.
Citera
2012-06-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Tnk p att man br ha lite vana av fjllmilj nr man vandrar i Sarek s lura inte in vem som helst hr. Br tillggas att i Sarek saknas nstan helt broar och spngar. Finns ngra enstaka broar ver de stora lvarna.

En annan sak r att man br ha lite fjllkunskap i Sarek d det inte finns vernattningsstugor eller annat att ta sig till om det blir riktigt kasst vder. Mobiltckningen r oftast noll i detta omrde vilket stller stora krav p skerheten. Det finns heller inga leder, dremot r ju stigarna vl upptrampade.

Jag har spenderat alla rstider i Sarek, februari med orkanvindar och juli med snstorm. Jag skulle vlja Sarek vilken dag som helst mot andra resml i Svenska fjllen. Dremot skall man tnka sig fr, det finns ett par riktigt dryga vadningar att gra i nationalparken. Vill man gra s lite vad som mjligt freslr jag att man utgr frn Suorva och vandrar in, detta r ocks den nrmaste vgen in i nationalparken.

Du har givetvis helt rtt men till Skierffe (2km in i Sarek ca) Finns det stigar och d man viker av frn kungsleden till denna stig ser jag inte varfr jag inte borde rekommendera detta. Vill ni lngre in i parken br det givetvis finnas personer i sllskapet med god fjllvana.
Citera
2012-06-03, 14:10
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewe`
Du har givetvis helt rtt men till Skierffe (2km in i Sarek ca) Finns det stigar och d man viker av frn kungsleden till denna stig ser jag inte varfr jag inte borde rekommendera detta. Vill ni lngre in i parken br det givetvis finnas personer i sllskapet med god fjllvana.

N som du skriver s r denna del av kungsleden nstan frlngd till Skierffe. Jag funderar p att g till Skierffe frn Suorvadammen, jag har mellan 5-6 dagar t/r frn suorva s jag hoppas att jag hinner denna gngen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in