• 1
  • 2
2012-04-12, 21:50
Medlem
Drullknulls avatar
Knner du hur det kryper i kroppen? Vindens sus viner i ronen, du kan nstan knna skogsdoften och knslan av vt tjock mossa
Du mste ut! I skogen och p fjllet, knota med ryggsck, fktas med mygg och plstra om skoskav, du drmmer om vandringarna.

Denna trd r tillgnad vandringsssongen 2012, krav fr att posta: vandring minst en helgtur, rena fisketurer och en jakthelg med polarna tas i annan trd.

Vad har ni planer fr i r? Dela med er!

Fregende rs diskussioner hittas nedanfr.

Vandring 2009!

Vandring 2010!

Efter frra rets relativt lugna sommar knns det rtt att bege sig ut p en tuffare tur. Det lutar t Sareks nationalpark, fast det r inte spikat. Det skulle i s fall bli fjrde gngen (tv gnger solo och en med sllskap). Min id gr ut p en tur om 10-14 dagar med svrare vandring i besvrlig terrng. Sist jag traskade i Sarek, 2007, korsade jag Louttolahko och den fruktansvrt besvrliga terrngen nedanfr Rounas (g alltid upp bakom bergknallen - skit i Grundsten), vdret var det bsta tnkbara.
Jag vljer nog(?) att lgga ribban p samma niv.

Start i Kvikkjokk, en snabb marsch till Prte viste (vernattning), drefter vidare till bron vid Ktojhk (vernattning). Om vdret r bra och lusten finns, d skulle jag grna vilja bestiga Ktkaskatjkk (1978 m). Av ngon anledning har ngesten kommit krypande nr jag sett fjllet p avstnd, synen av den hotfulla toppkammen bakom de lgre fjllen frn vre Rapadalen har satt mig i respekt (jag vill grna ha tips frn folk som bestigit fjllet).
Frn bron br det av mot Rapadalens sdra sida och snren till Tielma (vernattning), en jobbig strcka eller rttare sagt: mycket jobbig. Frn Tielma genom Sarvesvagge (2-3 vernattningar), ut mot Padjelanta och in i Njoatsosvagge (1 vernattning). Vidare tillbaka till Kvikkjokk via Vallevagge (vernattning). nnu s lnge en id, den kanske mognar mer ju nrmare sommaren kommer.

Annars stack jag ut i brjan av februari p Skneleden mellan sljunga och Vittsj. Det r inte s ofta kvicksilvret kryper under -20C i Skne (det var frsta gngen p tio r), den helgen gjorde den det. Jag trffade p en tysk som hade sovit ver i Hrsj med en alldeles fr tunn dunsovsck, ha sade bestmt att det inte skulle bli en natt till vid Lrkesholmssjn. Underbart vder strlande sol och -10C, inte fr ofta i Skne.

Bild

Vad har du fr planer i r?
Citera
2012-04-12, 22:29
Medlem
Ja snart r dets dags fr lnga fjllturer! Ett ml som jag sjlv har r att sova under bar himmel s mycket som mjligt. Blir vldigt mycket vandring i Norge samt Jmtlandsfjllen i r.
Citera
2012-04-13, 14:05
Medlem
jag har som plan att vandra hela kungsleden. Brja i Ammarns och ta mig upp till Abisko. Brjan av juni tnkte jag brja frden
Citera
2012-04-15, 14:22
Medlem
Ja nu brjar man verkligen lngta till fjllen! Det har jag iofs gjort typ hela vintern haha.
Intressant tur du har planerat och det skulle nog bli en riktigt hftig topptur om du kom upp p Gdokgaskatjhkk. Sjlv tycker jag att fjllet Skajdetjhkk p andra sidan dalen r mycket vackert. Det r ett fjll som jag verkligen skulle vilja bestiga om jag skulle vandra i det omrdet.
Men i r blir det ett par veckor i Abisko trakten istllet.
Senast redigerad av kurts 2012-04-15 kl. 14:32.
Citera
2012-04-15, 19:15
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurts
Ja nu brjar man verkligen lngta till fjllen! Det har jag iofs gjort typ hela vintern haha.
Intressant tur du har planerat och det skulle nog bli en riktigt hftig topptur om du kom upp p Gdokgaskatjhkk. Sjlv tycker jag att fjllet Skajdetjhkk p andra sidan dalen r mycket vackert. Det r ett fjll som jag verkligen skulle vilja bestiga om jag skulle vandra i det omrdet.
Men i r blir det ett par veckor i Abisko trakten istllet.

Jo, en del av njet med friluftslivet r planeringen, sitta hemma och titta p kartor, ska information och gra taktiska val.

Aprop min tur, jag passrade nedanfr jeknavagge 2007 p vg till Lullihavagge, tempot var hgt, s det blev inte att spana in i dalen. Det finns en bild frn ngon topp ovanfr Jeknavagge i Tore Abramhamssons Sarekbok (den har jag lnat ut), jag vill tro att den r tagen frn Gdokgaskatjhkk.
I rlighetens namn s r jag ingen bestigare, tiden lgger jag hellre p annat, i det hr fallet knns det som ett mste om vdret r bra. Inramningen av Jeknavagge, med hga fjll omkring, samt den lilla turkosfrgade sjn, vcker nyfikenhet. Enligt Grundsten (P Fjlltur - Sarek 2000), skall det inte vara svrare n att man fr ta i med hnderna. D jag vandrar ensam r skerhetsmarginalen stor, s bra vder och gott humr r ett mste om det skall bli av.
Skajdetjhkk r ett alternativ att vervga, det skall jag tnka p. Har du varit inne i Jeknavagge? (nyfiken)
Senast redigerad av Drullknull 2012-04-15 kl. 19:20.
Citera
2012-04-15, 22:40
Medlem
Illusioners avatar
r en helt oerfaren vandrare. Fick upp gonen ngot nr jag var i Australien och idag slog det mig: jag lskar att vandra!

Min plan fr sommaren r inte lngt gngen, kommer ha en vecka p mig. Det jag bestmt r att det kommer bli en ltt vandring norrut frn mitt hem och jag kommer vandra i fem dagar.
Ska stta igng att planera nu! Frmodligen blir det efter leder och stigar. Tror det blir bra att brja s.
Fjllvandring nsta sommar kanske
Citera
2012-04-16, 18:42
Medlem
Dsfhs avatar
Det lutar mest t att fara upp till Sarek i r. Har inte riktigt planerat ngot men skulle vilja beska Guohpervagge, Alggavagge, Sarvesvagge och ven Luohttolahko str p nskelistan.

Ngon som vet lttaste upp och nervgen p Luohttolahko?
Citera
2012-04-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jo, en del av njet med friluftslivet r planeringen, sitta hemma och titta p kartor, ska information och gra taktiska val.

Aprop min tur, jag passrade nedanfr jeknavagge 2007 p vg till Lullihavagge, tempot var hgt, s det blev inte att spana in i dalen. Det finns en bild frn ngon topp ovanfr Jeknavagge i Tore Abramhamssons Sarekbok (den har jag lnat ut), jag vill tro att den r tagen frn Gdokgaskatjhkk.
I rlighetens namn s r jag ingen bestigare, tiden lgger jag hellre p annat, i det hr fallet knns det som ett mste om vdret r bra. Inramningen av Jeknavagge, med hga fjll omkring, samt den lilla turkosfrgade sjn, vcker nyfikenhet. Enligt Grundsten (P Fjlltur - Sarek 2000), skall det inte vara svrare n att man fr ta i med hnderna. D jag vandrar ensam r skerhetsmarginalen stor, s bra vder och gott humr r ett mste om det skall bli av.
Skajdetjhkk r ett alternativ att vervga, det skall jag tnka p. Har du varit inne i Jeknavagge? (nyfiken)

Ja att planera r ju riktigt roligt, det r ju det man gnar sig t nr vintern r som mrkast (ven om jag gillar vintern ocks) och nr suget efter fjllen r som strst.
Sjlv gillar jag bestigningar men att vandra i dalar kan ocks vara riktigt hrligt, det gr ju liksom inte att gmfra topparna med dalarna, bda har ju sina fr och nackdelar.
Jo man fr ju ta det betydligt lugnare nr man vandrar ensam. Dock fredrar jag faktiskt att vandra sjlv, tycker att upplevelserna blir starkare p ngot stt och s r man ju mycket friare.

Nej jag har ju tyvr aldrig varit inne i Jiegnavagge men ngon gng mste jag dit knner jag, omrdet ser riktigt fint ut p dom bilder jag har sett. Varfr just Skajdetjhkk lockar r vl dels fr att det r riktigt vackert men ocks fr att det ligger s hftigt till mellan tv andra massiv. Vad jag har lst s ska det inte vara allt fr svrt att bestiga, dock riktigt brant uppstigning om man gr frn Gaskavagge som tydligen ska vara den snabbaste vgen upp.

Men som sagt ta det lungt bara i blockmarkerna s ska du nog f en riktigt fin tur och hoppas att du tar dig upp p Gdokgaskatjhkk!
Citera
2012-04-17, 18:40
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsfh
Det lutar mest t att fara upp till Sarek i r. Har inte riktigt planerat ngot men skulle vilja beska Guohpervagge, Alggavagge, Sarvesvagge och ven Luohttolahko str p nskelistan.

Ngon som vet lttaste upp och nervgen p Luohttolahko?

Upp frn Njoatsosvagge r nog lttast om Louttolahko r huvudaktraktionen, en backe med 600 m i hjdskillnad.
Men, men, kommer du traskandes i Sarvesvagge s r Noajdevagge en bra frdvg, vlj vster sida om jkken fr den kan vara svrvadad.

Noajdedevagge frn Nite 2007.

En vg som jag inte rekomenderar r den frn Ktkvagge via Lullihavagge, den senare dalen r snv med lutning, man gr p skr. Regnar det finns en stor risk att man halkar ner i ravinen, det finns inget att hlla sig i, faller man r det krt.
Citera
2012-04-17, 20:53
Medlem
haresEars avatar
Lugnt hittills i r. Tog en bivack-vernattning i -40 faktiskt, det var en upplevelse. Ljudet frn snn r s extremt i dessa temperaturer.

I r funderar jag p att ta en egen svng uppe vid Treriksrset mot st. Fina orrda marker med goda mjligheter fr att leva under egen maskin under en mnad.
Citera
2012-04-22, 23:29
Medlem
PaddTorskeNs avatar
Sjlv sitter jag nu med hgintensiv planering ver rets fjllvandring i Sarek. Fr vran del startar vi mest troligen i Ritsem och slutar i Saltoloukta. Jag rknar liksom Drullknull med 10-14 dagar d vi vill ha gott om tid fr toppturer.

En av toppturerna jag planerar r Gasskatjhkka p 1804 mh. D r det tnk att sl lger vid sjn Boajsajavrasj fr att nsta dag knalla upp p toppen. Om det r mjligt kanske ryggsckarna fr flja med s fr vandringen fortstta p andra sidan berget fr att sedan fortstta till Axel Hambergs topp. r det ngon som har erfarenhet av dessa toppar s tar jag grna emot tips d jag aldrig sett dom irl
Citera
2012-04-24, 16:25
Medlem
AlpinLupins avatar
Jag hller fr tillfllet p att planera min frsta fjllvandring. Har annars mest traskat p bohusleden och dylikt, visserligen har jag vernattat i tlt men lapplandsfjllen blir ngot helt nytt fr mig. Just nu sitter jag och grunnar p vart jag vill vandra ngonstans, har redan bokat tgbiljetter ToR Gllivare (300 spnn p resemssan i gbg) men vet inte om jag verkligen vgar brja med sarek... funderar p ngot lite mildare som nybrjartur. Jag kommer att vandra sjlv oavsett, r en ensamvarg. Det hade varit frnt att hinna med hela kungsleden p en mnad, men det blir kanske tajt med tiden om man vill slappna av och njuta av lugnet samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in