Min diskmaskin av märket ASKO går att köra som vanligt, men när den är klar är den alldeles kall och fettet på t.ex. smörknivarna finns fortfarande kvar. Jag misstänker att nån termostat har lagt av, men undrar om det är någon som vet något knep/tips som skulle kunna få den att funka igen?
Min diskmaskin av märket ASKO går att köra som vanligt, men när den är klar är den alldeles kall och fettet på t.ex. smörknivarna finns fortfarande kvar. Jag misstänker att nån termostat har lagt av, men undrar om det är någon som vet något knep/tips som skulle kunna få den att funka igen?
=)
Hur modern är maskinen? Alternativt, har du någon exakt modellbeteckning?
Det hände mig nyligen att min maskin inte blev varm, mysko var det...
men jag gjorde inget särskilt, gjorde rent lite lätt i den och körde igång den lite senare igen...
då fungerade den som vanligt.
Troligtvis kan du lägga maskinen på sidan och ta av bottenplåten. Elementet är förmodligen av den typen som sitter i en box för genomströmning.
Ta av stiften och ohm-mät. Kan ligga runt 30-35 ohm.
Är elementet OK så mät så det går kontakt genom termostat och överhettningsskydd. Är även det OK så är det troligtvis en "kallödning" på kretskortet som släppt vid kontaktorn till elementet.
Ja, naturligtvis ska maskinen vara strömlös när du mixtrar.
Jag har en Electolux och om jag har alldeles för mycket matrester/gegga i silen så diskar maskinen men den slår inte till elementet. Antar att det blir för lågt vattenflöde till elementet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!