• 1
  • 2
2012-04-12, 18:38
Medlem
jambalajazs avatar
Tja
Vart sugen hromdagen p att skaffa en moppe. Kollade runt lite och bestmde mig fr att satsa p en 30moppe (kan misstolkas) . S jag kollade lite p blocket och hittade denna http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_....htm?ca=14&w=3 . Problemet r att jag inte vet om en 30moppe fr g i 45 orginal. Har kollat runt ganska mycket men fr delade meningar verallt.
S om ni kan svara p frgorna skulle ni vara jtte snlla

Fr en klass 2 moppe klara av att ka 45 men att man bara ker i 30?
r moppen inte orginal utan att han bara sger det?
Vad r max fart fr en klass 2 moppe?
Gr polisen ngot om den gr i 45?
Mvh: Linus
Citera
2012-04-12, 18:49
Medlem
Xiztecs avatar
http://web.comhem.se/pskoglund/Moppg...Trim/index.htm
Vad polisen sger,

Citera
2012-04-12, 18:53
Medlem
B.U.L.L.F.R.O.Gs avatar
30km/h r max, men med tanke p att han tagit av kpor och bytt hastighetsmtare r det mycket mjligt att den visar fel. Har fr mig att det ven r olagligt att ndra mopedens orginalutseende, allts fr man inte ta bort kpor och byta hastighetsmtare.
Citera
2012-04-12, 19:07
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.U.L.L.F.R.O.G
30km/h r max, men med tanke p att han tagit av kpor och bytt hastighetsmtare r det mycket mjligt att den visar fel. Har fr mig att det ven r olagligt att ndra mopedens orginalutseende, allts fr man inte ta bort kpor och byta hastighetsmtare.

Klart man fr.
Citera
2012-04-12, 19:14
Medlem
jambalajazs avatar
Och max fart r?!
Citera
2012-04-12, 19:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jambalajaz
Tja
Vart sugen hromdagen p att skaffa en moppe. Kollade runt lite och bestmde mig fr att satsa p en 30moppe (kan misstolkas) . S jag kollade lite p blocket och hittade denna http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_....htm?ca=14&w=3 . Problemet r att jag inte vet om en 30moppe fr g i 45 orginal. Har kollat runt ganska mycket men fr delade meningar verallt.
S om ni kan svara p frgorna skulle ni vara jtte snlla

Fr en klass 2 moppe klara av att ka 45 men att man bara ker i 30?
r moppen inte orginal utan att han bara sger det?
Vad r max fart fr en klass 2 moppe?
Gr polisen ngot om den gr i 45?
Mvh: Linus

Mopeden fr inte g fortare n den konstruerade maxfarten frutom i nedfrsbackar. Svrare n s r det inte.
Citera
2012-04-12, 19:21
Medlem
Rexxys avatar
En klass 2, 30 moped fr ha en max toppfart p 42km/h otrimmad. Men fr bara framfras i 30km/h.
Citera
2012-04-12, 19:25
Medlem
majordoes avatar
Max fart r vad skyltarna visar.. enligt mig

Min moppe gr kanske.. 45-55 original (km/h)
Citera
2012-04-12, 19:29
Medlem
jambalajazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Min moppe gr kanske.. 45-55 original (km/h)
Har du klass 2 d allts? Du har aldrig haft problem med polisen eller ngot sdant?
Citera
2012-04-12, 19:33
Medlem
jambalajazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Mopeden fr inte g fortare n den konstruerade maxfarten frutom i nedfrsbackar. Svrare n s r det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
En klass 2, 30 moped fr ha en max toppfart p 42km/h otrimmad. Men fr bara framfras i 30km/h.

Som sagt, alla har s delade meningar
Kan ngon hitta fakta?
Citera
2012-04-12, 19:44
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jambalajaz
Har du klass 2 d allts? Du har aldrig haft problem med polisen eller ngot sdant?

Ja, jag har en klass II, och jag har alltid problem med polisen..

Jag hade brttom ivg till jobbet och tgade fram med moppen i cirka 60km/h. Jag hade just satt p ett K&N filter samt ett nytt drev, s det var vldigt lmpligt att bli stoppad just den dagen!
Med det nya filtret lt det som blitzkreig nr jag krde p hgvarv i en uppfrsbacke
Jag hade inte blicken srskilt lngt fram, men pltsligt ser man farbror bl vinkar glatt in mig till sin jvla rutin kontroll... jag var "tagen p bar grning" s att sga.

Lyckligt fr mig s var poliserna inte hungriga p att stta fast en moppedist, utan dom var mer hungriga p mitt positiva bls i deras alko-test.
Jag blev fast i den dr kontrollen i kanske 10-15 minuter innan den apparaten visade negativt. ... Jag hade tagit munsklj ifall du undrar
Citera
2012-04-12, 19:51
Medlem
Customizes avatar
KLASS 1:

Fr framfras i hgst 45 km/h, mopeden ska vara registrerad, fraren ska ha fyllt minst 15 r, mopeden fr kras med frarbevis fr eu-moped eller ha ett traktorkort, A-kort eller B-kort.

KLASS 2:

Fr framfras i hgst 25 km/h, fraren mste ha fyllt minst 15, dagens "30 km" mopeder som finns kvar tillhr denna klass (dvs dom ldre klass 2 mopederna)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in