2012-04-12, 17:10
Medlem
Jag har pengar låsta ett halvår i taget hos swedbank. Min nuvarande ränta ligger på 3.10% så det blir några tusenlappar efter skatt varje år. Finns det någon bank som har betydligt högre ränta än såhär? Ifall det inte skiljer mycket så orkar jag inte byta, mvh
Citera
2012-04-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHooker
Jag har pengar låsta ett halvår i taget hos swedbank. Min nuvarande ränta ligger på 3.10% så det blir några tusenlappar efter skatt varje år. Finns det någon bank som har betydligt högre ränta än såhär? Ifall det inte skiljer mycket så orkar jag inte byta, mvh

Läs denna tråd:
https://www.flashback.org/t938402

Du kan få 3,55 % (Nordax Finans) för ett olåst sparande och 4 % (Marginalen) om du låser ett år. Hos Swedbank får du betydligt mycket lägre än 3,1 % i dagsläget om du låser ett halvår (2,65% just nu).
Citera
2012-04-13, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Akelius ger väl bra ränta oxå... sen kan man äga aktier som ger bra direktavkastning, vilket förmodligen är bättre än ett räntesparande på sikt. Allt beror på långsiktigheten där.
Citera
2012-04-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Akelius ger väl bra ränta oxå... sen kan man äga aktier som ger bra direktavkastning, vilket förmodligen är bättre än ett räntesparande på sikt. Allt beror på långsiktigheten där.
Akelius har ingen statlig insättningsgaranti, jag tog bara upp konton med jämförbara villkor. Tar du akelius måste du räkna på riskerna också. Aktier som ger bra direktavkastning är absolut inget bra substitut till kortsiktigt banksparande så det går helt bort.
Citera
2012-04-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHooker

Ta en titt på denna sida där du kan jämföra vad du kan få för ränta på olika ställe:
http://www.compricer.se/pengar/
Citera
2012-04-13, 11:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Akelius har ingen statlig insättningsgaranti, jag tog bara upp konton med jämförbara villkor. Tar du akelius måste du räkna på riskerna också. Aktier som ger bra direktavkastning är absolut inget bra substitut till kortsiktigt banksparande så det går helt bort.

Jag vet det... men fastigheter är något av det säkraste som finns. Sen kanske du kan ha 50 000 där bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in