Citat:
Ursprungligen postat av
morboso
Mitt konto på Instagram har inaktiverats, eftersom det bryter mot Community-reglerna. Det är himla konstigt, eftersom jag använder kontot för att följa ett par utvalda familjemedlemmar och inte använder appen utöver att gilla och kommentera deras bilder/händelser. Det är inte så dramatiskt att kontot inaktiverats, men jag tycker att deras rutin för att man ska få tillbaka åtkomsten är jäkligt skum. Eller jag kan väl ana att det har med att undvika spamkonton/robotar att göra, men informationen är minst sagt bristfällig.
För att få tillbaka kontot ska jag svara på ett mejl som Instagram skickade till mig och bifoga en bild på mig själv, där jag håller i ett pappersark med mitt för- och efternamn och en kod som stod i mejlet, och båda mina händer måste synas på bilden. Det står att det inte spelar någon roll om jag har bilder på mig själv på mitt konto eller inte, det är den här metoden som gäller. Tyvärr finns ingen information om hur den här bilden sedan hanteras - om den raderas, säljs vidare, används för att "förbättra tjänsten" eller liknande. Det finns heller ingen information om detta, vad jag kunnat se, på Instagrams hjälpsidor. Nu har jag mejlat deras data protection officer, men det lär ju dröja innan jag får svar. Så jag tänkte fråga här om någon redan ställt den frågan, eller har koll på detta?
Uppdatering:
DPO skrev tillbaka några dagar senare och förklarade att mitt konto blivit inaktiverat på grund av att det antingen bryter mot Community-reglerna eller deras användarvillkor. Vilket är ett himla konstigt svar eftersom jag frågade om hur de bearbetar min data, vilket också är ett av de få syften man kontaktar DPO i. Efter att ha förtydligat vad det är jag undrar om och hotat med anmälan till datainspektionen fick jag ett nytt svar från en annan medarbetare på Facebooks DPO som hänvisade till att jag ska läsa deras infosidor om dataskydd. Jag svarade att jag gjort detta men inte hittat någon information som handlar om detta, i alla fall inte på ett sätt som jag förstår. Jag hänvisade till att det står att om man
inte förstår informationen ska man kontakta deras DPO, och bad personen att i egna ord besvara mina frågor.
Jag utgår ifrån att deras algoritmer felaktigt identifierat mig som en robot. Något annat som är märkligt är att det står i deras användarvillkor att man blir varnad innan man får sitt konto inaktiverat, vilket inte skett i mitt fall.
Vi får se om jag får några svar eller om mina mejl arkiveras med etiketten "rättshaverist" ha ha....