2019-11-28, 15:47
Medlem
kattnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
IG nere?

Undrar samma.
Citera
2019-11-28, 17:07
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattnatt
Undrar samma.

https://m3.idg.se/2.1022/1.727343/stora-driftstorningar-pa-facebook-och-instagram?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&ut m_campaign=Feed%3A+idg%2FJYvw+%28IDG.se%3A+IDG.se+ -+Senaste+nytt%29
Citera
2019-12-08, 09:29
Medlem
Mitt konto på Instagram har inaktiverats, eftersom det bryter mot Community-reglerna. Det är himla konstigt, eftersom jag använder kontot för att följa ett par utvalda familjemedlemmar och inte använder appen utöver att gilla och kommentera deras bilder/händelser. Det är inte så dramatiskt att kontot inaktiverats, men jag tycker att deras rutin för att man ska få tillbaka åtkomsten är jäkligt skum. Eller jag kan väl ana att det har med att undvika spamkonton/robotar att göra, men informationen är minst sagt bristfällig.

För att få tillbaka kontot ska jag svara på ett mejl som Instagram skickade till mig och bifoga en bild på mig själv, där jag håller i ett pappersark med mitt för- och efternamn och en kod som stod i mejlet, och båda mina händer måste synas på bilden. Det står att det inte spelar någon roll om jag har bilder på mig själv på mitt konto eller inte, det är den här metoden som gäller. Tyvärr finns ingen information om hur den här bilden sedan hanteras - om den raderas, säljs vidare, används för att "förbättra tjänsten" eller liknande. Det finns heller ingen information om detta, vad jag kunnat se, på Instagrams hjälpsidor. Nu har jag mejlat deras data protection officer, men det lär ju dröja innan jag får svar. Så jag tänkte fråga här om någon redan ställt den frågan, eller har koll på detta?
Citera
2019-12-09, 23:28
Medlem
Stockholmare..s avatar
Den här spionfunktionen att man kan se vad andra personer som man följer har gillat för slags bilder och även kunna läsa kommenterar som skrivits osv, är den borta eller?

Det fanns när man klickade på hjärtat förut, men nu hittar jag bara min egen historik?
Citera
2019-12-17, 06:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Nu kommer Instagram med sin egen faktagranskare. Mer censur till folket.

https://www.vg.no/rampelys/i/6jv62Q/instagram-intensiverer-kampen-mot-falsk-informasjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-3
Citera
2019-12-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare..
Den här spionfunktionen att man kan se vad andra personer som man följer har gillat för slags bilder och även kunna läsa kommenterar som skrivits osv, är den borta eller?

Det fanns när man klickade på hjärtat förut, men nu hittar jag bara min egen historik?
Ja, det verkar så.
Jag skulle också vilja spärra så att andra inte ser vilka jag följer, kan man det?
Citera
2019-12-25, 14:23
Medlem
Stockholmare..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmacy
Ja, det verkar så.
Jag skulle också vilja spärra så att andra inte ser vilka jag följer, kan man det?

Vissa har ju den funktionen, men vet inte hur man fixar det. Skulle också gärna vilja spärra så inte folk ser vilka jag följer. Om någon här vet så får ni gärna berätta
Citera
2019-12-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Mitt konto på Instagram har inaktiverats, eftersom det bryter mot Community-reglerna. Det är himla konstigt, eftersom jag använder kontot för att följa ett par utvalda familjemedlemmar och inte använder appen utöver att gilla och kommentera deras bilder/händelser. Det är inte så dramatiskt att kontot inaktiverats, men jag tycker att deras rutin för att man ska få tillbaka åtkomsten är jäkligt skum. Eller jag kan väl ana att det har med att undvika spamkonton/robotar att göra, men informationen är minst sagt bristfällig.

För att få tillbaka kontot ska jag svara på ett mejl som Instagram skickade till mig och bifoga en bild på mig själv, där jag håller i ett pappersark med mitt för- och efternamn och en kod som stod i mejlet, och båda mina händer måste synas på bilden. Det står att det inte spelar någon roll om jag har bilder på mig själv på mitt konto eller inte, det är den här metoden som gäller. Tyvärr finns ingen information om hur den här bilden sedan hanteras - om den raderas, säljs vidare, används för att "förbättra tjänsten" eller liknande. Det finns heller ingen information om detta, vad jag kunnat se, på Instagrams hjälpsidor. Nu har jag mejlat deras data protection officer, men det lär ju dröja innan jag får svar. Så jag tänkte fråga här om någon redan ställt den frågan, eller har koll på detta?

Uppdatering:

DPO skrev tillbaka några dagar senare och förklarade att mitt konto blivit inaktiverat på grund av att det antingen bryter mot Community-reglerna eller deras användarvillkor. Vilket är ett himla konstigt svar eftersom jag frågade om hur de bearbetar min data, vilket också är ett av de få syften man kontaktar DPO i. Efter att ha förtydligat vad det är jag undrar om och hotat med anmälan till datainspektionen fick jag ett nytt svar från en annan medarbetare på Facebooks DPO som hänvisade till att jag ska läsa deras infosidor om dataskydd. Jag svarade att jag gjort detta men inte hittat någon information som handlar om detta, i alla fall inte på ett sätt som jag förstår. Jag hänvisade till att det står att om man inte förstår informationen ska man kontakta deras DPO, och bad personen att i egna ord besvara mina frågor.

Jag utgår ifrån att deras algoritmer felaktigt identifierat mig som en robot. Något annat som är märkligt är att det står i deras användarvillkor att man blir varnad innan man får sitt konto inaktiverat, vilket inte skett i mitt fall.

Vi får se om jag får några svar eller om mina mejl arkiveras med etiketten "rättshaverist" ha ha....
Citera
2019-12-27, 04:29
Medlem
R4hu7s avatar
Mitt konto blev borttaget utan förvarning. Går det att få tillbaka på något vis?
Citera
2019-12-27, 06:39
Medlem
Spyrrans avatar
Nyligen blev det en förändring på Instagram. Åtminstone för mig. Tidigare såg jag alla inlägg i kronologisk följd, baserades på när inläggen postades. Om A postade sitt inlägg för 5 minuter sen, så ser jag det först. Sedan B's inlägg som är ett timma gammalt osv.

Nu när jag kollar flödet så är det ett enda virrvarr, och inte alls i någon bestämd ordning. Jag behöver alltså inte se de senaste inläggen först, utan det kommer ofta upp flera dagar gamla inlägg först så att jag måste skrolla neråt för att se nyare inlägg. Irriterande. Går det att lösa på nåt vis?

Sökte på nätet, och tydligen valde Instagram att plocka bort kronologisk följd för ett bra tag sedan. Men konstigt nog infördes det typ senaste veckan eller så för min del. Det handlar om inlägg från folk som jag följer.

Dessutom vill jag radera resultat som dyker upp när jag söker. Eller ja, klickar på förstoringsglaset. Där man får upp förslag på inlägg etc som man kan tänkas gilla. Det går att radera sökhistoriken, men jag får inte bort de där förslagen på inlägg.
Senast redigerad av Spyrran 2019-12-27 kl. 06:46.
Citera
2019-12-27, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Mitt konto blev borttaget utan förvarning. Går det att få tillbaka på något vis?

Jag har samma problem. Klicka på knappen i popupfönstret när du försöker logga in och fyll i formuläret. Du kommer få ett mejl med en kod och instruktioner om att skicka in en bild på dig själv med koden, ditt namn och användarnamn. Om det leder till att du får tillbaka kontot kan jag dock inte garantera.
Citera
2020-01-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare..
Vissa har ju den funktionen, men vet inte hur man fixar det. Skulle också gärna vilja spärra så inte folk ser vilka jag följer. Om någon här vet så får ni gärna berätta
Någon som kan hjälpa oss med ovanstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in