Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-04-16, 11:36
  #25
Medlem
MMA med modifierade regler (inga armbågar, slayervantar, kanske ben/knäskydd, lite annat för att förhindra cuts eftersom blod generellt sett inte känns ok i OS-sammanhang :-)) är kanske den mest olympiska grenen av alla efter maratonlopp.
Historisk sett var pankration den mest ärofyllda grenen man kunde delta i, och dikter och sånger skrevs om den främsta utövarna (kolla Arrhichion, mycket bisarr grej). Grenen var i princip MMA på steroider (jag försöker inte vara rolig angående nuvarande läget i sportvärlden), men grundprincipen var den samma: den främste fightern oavsett stil skulle krönas.
MMA som OS-sport ligger mycket långt fram i tiden. Moraliserandet runt "man ska inte slåss" är djupt rotat, och ett goodwill event som OS ger givetvis svåra hinder att undanröja i det här sammanhanget. Dock tror jag att människan mer och mer lär sig att sålla information och drar egna slutsatser, och att vi på lång sikt kommer att se stora förändringar i samhället på grund av detta. MMA i OS må vara en droppe i havet av framsteg vi kommer göra i framtiden, men det kommer definitivt ske om OS inte slutar hållas av någon konstig anledning. Jag hoppas bara jag lever, eller i alla fall slipper alzheimers, svårt pungvred, eller något annat som kommer hindra mig från att uppleva det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback