2012-04-12, 14:37
Bannlyst
Har funderat på att kopiera en bra novell inom forumet "egna noveller och lyrik" och tänkte lämna in det, om det nu skulle komma en tid där vi ska skriva noveller. Är det en bra idé? Kan jag åka fast för fusk? Har ni också gjort samma sak?
Citera
2012-04-12, 14:44
Medlem
illegalodlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefflajevel
Har funderat på att kopiera en bra novell inom forumet "egna noveller och lyrik" och tänkte lämna in det, om det nu skulle komma en tid där vi ska skriva noveller. Är det en bra idé? Kan jag åka fast för fusk? Har ni också gjort samma sak?

Visa skolor (om det nu är en skoluppgift det gäller?) använder Urkund för att kolla om man skrivit av texter, då kan de även se hur mycket som är kopierat.

MVH
Citera
2012-04-12, 14:46
Medlem
Citat:
Har funderat på att kopiera en bra novell inom forumet "egna noveller och lyrik" och tänkte lämna in det
Nej

Citat:
Är det en bra idé?
Nej

Citat:
Kan jag åka fast för fusk?
Ja, det är ganska stor chans att åka fast om din lärare kollar på internet eller använder urkund.

Citat:
Har ni också gjort samma sak?
Nej, och det tänker jag inte göra
Citera
2012-04-12, 14:48
Bannlyst
Att kopiera hela texten och klistra in på google går inte, då blir det error hehe.

Urkund, är det bara gymnasieskolor som använder? Hur är det med universitet?
Citera
2012-04-12, 15:10
Medlem
Garneringsmannens avatar
Är du dum i huvudet på riktigt? Vad är grejen med att kopiera? Hoppas du åker dit så det skriker om det...
Citera
2012-04-12, 15:12
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Att kopiera hela texten och klistra in på google går inte, då blir det error hehe.

Det används även på universitetsnivå, kanske inte på alla ställen men nog används det.
Citera
2012-04-12, 15:34
Medlem
Feadogs avatar
Förbannade odugling. Jag trodde först att det rörde sig om grundskolan, men du vill alltså göra gällande att du läser på universitet? Du kan inte ens skriva en sketen novelljävel inom ramen för din utbildning och ändå ska du suga skattepengar?

Universiteten är nog de som använder urkund mest ja. Oftast brukar det gå till som så att eleven själv får skicka arbetet till en urkundadress kopplad till läraren, men i ert fall kanske de själva skickar in texten till urkund. Om du pluggar något där det ingår att skriva skönlitterärt, vad nu det kan vara för flumämne, så är det nog rätt stor chans att de använder urkund.

Jag råder dig till att ta novellen och skicka in den. Förhoppningsvis åker du dit för fusk och får en disciplinåtgärd på dig som förhoppningsvis tvingar dig att hoppa av all högre utbildning under en period vilket skulle värma något oerhört.
Citera
2012-04-12, 15:38
Medlem
gottmospahedens avatar
Men vafan, skriv en egen jävla novell.

Det finns 1000 guider - ännu fler noveller där du kan hämta inspiration ( inte kopiera - hämta inspiration).

Jag kan hjälpa dig, skriv om en säljare som vaknar i sin säng, förvandlad till en skal... ett rådjur!
Citera
2012-04-12, 16:08
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:

Du måste ju vara sällsynt korkad, det räcker ju att ta några få meningar för att se om det är plagiat. Jag har för mig att Urkund söker i genom hela texten och kollar hur många procent som överensstämmer med andra texter, är inte riktigt säker dock men man ser direkt om något är taget.

Mycket dum idé i vilket fall, det är ju meningen du skall lära dig något på det!

Om du nu måste göra det så rekommenderar jag att du efter att blivit ertappad starkt hävdar att det var du som skrev novellen på Flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in