• 1
  • 2
2012-04-12, 13:31
Bannlyst
Det rapporteras år in och år ut om hur mycket droger som krängs och brukas i förorterna. Tänker då på Stockholm i synnerhet. Jag bor i ett sådant problemområde. Nu är jag ute både natt som dag i mitt område och ser självklart en massa ungdomar och unga vuxna som hänger i gäng. Däremot har jag aldrig någonsin sett en deal och jag har ingen aning om hur en dealer kan tänkas se ut. Jag vet att det inte finns någon mall, men några gemensamma drag borde finnas tror jag.

För mig som varken är brukare eller dealer. Hur kan jag se på någon om denne sitter på narkotika som han eller hon vill sälja? Hänger allt på kontakter eller kan random kund kontakta? Det är här jag ser problemet. Utan kontakter, hur kommer kunderna i kontakt med dealern? Att gå fram till valfri person som ser "skum" ut låter i mina öron som ett högriskbeteende.

Om narkotikan flödar som det sägs, hur kan det gå så smidigt och nå ut till så många?
Citera
2012-04-12, 13:35
Medlem
Gå fram och fråga folk du tycker ser ''skum" ut.
Annars finns det säkert någon här på FB som säljer.
Citera
2012-04-12, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CooltSomFan
Gå fram och fråga folk du tycker ser ''skum" ut.
Annars finns det säkert någon här på FB som säljer.

Nu var det inte det jag var ute efter. Jag vet att det finns fullt med narkomaner på FB.

Om vi vänder på det, hur känneteckas en köpare? Nervös, går fram och tillbaka, letar blickar?
Citera
2012-04-12, 14:00
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stona
Nu var det inte det jag var ute efter. Jag vet att det finns fullt med narkomaner på FB.

Om vi vänder på det, hur känneteckas en köpare? Nervös, går fram och tillbaka, letar blickar?

En nervös kran är en haffad kran, de flesta vanliga langarna ser du inte såvida de inte har nallat för mycket på sitt egna stash.

Vanligtvis sker de lite större affärerna hemifrån, så en deal på några enstaka gram sköts ofta rätt diskret (dvs med ett handslag etc).

Får man fråga varför du vill identifiera dessa människor? Är du en snut?
Citera
2012-04-12, 14:04
Medlem
Dom har alltid kepsen bakofram.

Nejmen, de flesta affärer görs upp inomhus enligt min erfarenhet mellan folk som redan är bekanta med varandra och syns inte alls.

Annars är det ju inte konstigare än två pers som står o snackar med varandra en snabbis, det är inte så mkt o lägga märke till om inte endera part är sjukt osmidig.
Citera
2012-04-12, 14:46
Medlem
butangass avatar
Vet man vad man ska kolla efter är det lätt, har sett deals på flera hundra meters avstånd (skryter inte)

Har faktiskt gått fram och frågat när jag inte hade nån kran "Ursäkta, men sålde du precis cannabis?" men då fick jag svaret "Va, nä, jag köpte" ..

Men, det går alltid att genomföra diskret, ett handslag, "vill du ha en cigg?" m.m
Citera
2012-04-12, 14:49
Medlem
Frontsoldatens avatar
Kännetecken på en gatulangare:

1. Cirkulerar ofta på samma ställen
2. Pratar med wt folk (dealern behöver inte vara wt själv)
3. Ser ganska frånvårande ut då han nojjar för grisen
4. 70% av fallen är det babbar

Det letar jag efter när jag är på okänd ort och letar efter godis.
Citera
2012-04-12, 15:03
Bannlyst
Det var som jag anade. Egentligen är det köpare som intresserar mig mest. Jag tänker mig om jag någon gång i framtiden vill göra mig en hacka så bör jag kunna sålla mig till kategorin nervösa dealers. Men jag ser inte ut som något annat än en arbetarsvensson.
Citera
2012-04-12, 15:37
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Det var som jag anade. Egentligen är det köpare som intresserar mig mest. Jag tänker mig om jag någon gång i framtiden vill göra mig en hacka så bör jag kunna sålla mig till kategorin nervösa dealers. Men jag ser inte ut som något annat än en arbetarsvensson.

Vänta, så du varken brukar droger eller umgås med knarkare - men du vill börja sälja en drog du inte kan komma över, och inte vet hur du ska kvalitétskontrollera, till en kundkrets du inte har?

Jag tror nog du börjar i fel ände här.
Citera
2012-04-12, 15:57
Medlem
nuplie22s avatar
Citat:
Men jag ser inte ut som något annat än en arbetarsvensson.

Så har alla mina kranar sett ut. I min värld går man inte runt ute och letar, utan det är alltid någon som känner någon. Aldrig kört "handslaget" utan man kanske möts ute och pratar en stund, när det är läge byter man bara. En annan variant brukar vara "Tjo, ska du till affären?" så bara slänger man i varsin korg.

Också vanligt med hemkörning här, personen kanske ska möta upp 5 pers och vill inte ha spring vid sin lägenhet, så han tar bilen och kör runt lite. Man hoppar in som vanligt, kör runt området och blir släppt där.
Citera
2012-04-14, 00:55
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Det rapporteras år in och år ut om hur mycket droger som krängs och brukas i förorterna. Tänker då på Stockholm i synnerhet. Jag bor i ett sådant problemområde. Nu är jag ute både natt som dag i mitt område och ser självklart en massa ungdomar och unga vuxna som hänger i gäng. Däremot har jag aldrig någonsin sett en deal och jag har ingen aning om hur en dealer kan tänkas se ut. Jag vet att det inte finns någon mall, men några gemensamma drag borde finnas tror jag.

För mig som varken är brukare eller dealer. Hur kan jag se på någon om denne sitter på narkotika som han eller hon vill sälja? Hänger allt på kontakter eller kan random kund kontakta? Det är här jag ser problemet. Utan kontakter, hur kommer kunderna i kontakt med dealern? Att gå fram till valfri person som ser "skum" ut låter i mina öron som ett högriskbeteende.

Om narkotikan flödar som det sägs, hur kan det gå så smidigt och nå ut till så många?

Du kan aldrig urskilja en seriös dealer ur mängden bara så och det vet du redan om du är polis och vad jag vet så bodde stadens största kran som aktiv precis mitt emot vårat polishus här i staden och hur det kunde funka så ja det får du räkna ut själv. Jag personligen är dock inte alls förvånad.
Citera
2012-04-14, 02:51
Medlem
Cornholio.s avatar
Mitt svar är vänner. Det är inte ofta en person vaknar upp en morgon och tänker fan knark skulle vara kul att testa. Det börjar 9 av 10 gånger med att en vän bjuder. Ni är ute ett gäng polare och hänger som vanligt och nån tar upp en joint av tex nyfikenhet, grupptryck osv.. så bestämmer sig personen i fråga att ta ett par bloss av jointen. Eftersom dagarna går och du och dina polare hänger med varandra fler gånger så kommer även jointen fram vid en del tillfällen och ett par bloss tas. Efter att ha testat ett par gånger så börjar personen uppskatta det mer och mer och bestämmer sig för att inhandla lite till sig själv. Så vem ringer han? Sina vänner som har bjudit förut så klart!

Det är vänners vänner, Bekanta av olika slag. Har man ingen langare eller om det är slut för tillfället? Vad gör man då? Man går in på mobilen eller facebook. Sen kollar man vilka av dom här har jag knarkat med vid tidigare tillfällen. Sen frågar man tja kan du fixa.

Om du där emot vaknar upp en morgon och vill testa knark så tror jag det kan vara jävligt svårt för någon som aldrig tidigare sysslat med sånt eller rört sig runt pundare och flummare att fixa droger. Men följer man den naturliga vägen så kommer langarna som ett brev på posten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in