2012-04-12, 11:47
Medlem
Tjena FB, har ett litet problem som ajg är orolig över. Har på senare tiden upptcäkt/fått många nya leverfläckar som är relativt stora.
De flesta är enfärgade vilketj ag lsät mig till ska vara ofarligt men att jagh ar så många/ så många nya oroar mig. Ngnstans läste jag att en normal vuxen har ca 20-40 leverfläckar, jag har 40 st på endast vänsterarmen, genomsnittligt räknat så har jag således ca 120-150 över hela kroppen.
Ska träffa min distriktsläkare om en vecka, men är det någon annan som har så här många? Någon med erfarenhet av just hudcancer/malignt melanom.

Jag är relativt ljushyad (inte ginger) och bränner mig oftast i början av sommaren lite, och har vissa sommrar brännt mig lite mer.
Änvänder dumt nog inte solkräm spec ofta, vilket man kanske borde.
Om distriktläkaren säger att inga ser konstiga ut kan jag ändå "tvinga" honom till att remmitera mig till en hudklinik?

MVH.
Citera
2012-04-12, 11:50
Medlem
jenniess avatar
Jag har ännu fler än vad du har.. och jag är varken ginger eller fräknig... Är också ljushyad. Passa på bara på oregelbunden form på dina födelsemärken, olika färger och självklar om de sticker ut.. kolla dig regelbundet hos läkaren! (Ursäktat för stavfel, skriver från mobilen).
Citera
2012-04-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jennies
Jag har ännu fler än vad du har.. och jag är varken ginger eller fräknig... Är också ljushyad. Passa på bara på oregelbunden form på dina födelsemärken, olika färger och självklar om de sticker ut.. kolla dig regelbundet hos läkaren! (Ursäktat för stavfel, skriver från mobilen).

Jag har en del som sticker ut, relativit många faktiskt. Dock är majoriteten fortfarande runde men det finns ett par stycken som sticker ut mycket och eller är oregelbundna.
Roliga är att de som sticker ut och har oregelbund form har varit mer eller midnre lika dana sedan förra året då jag var hos en läkare för att kolla upp dem. Läkaren kollade i ca 10 sekunder och konstaterade sedan att inga såg konstiga ut. Dock kändes detta fruktansvärt oseriöst då man knappast kan se över 100+ leverfläckar på 10 sekunder.
Citera
2012-04-12, 13:19
Medlem
jenniess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wydbob
Jag har en del som sticker ut, relativit många faktiskt. Dock är majoriteten fortfarande runde men det finns ett par stycken som sticker ut mycket och eller är oregelbundna.
Roliga är att de som sticker ut och har oregelbund form har varit mer eller midnre lika dana sedan förra året då jag var hos en läkare för att kolla upp dem. Läkaren kollade i ca 10 sekunder och konstaterade sedan att inga såg konstiga ut. Dock kändes detta fruktansvärt oseriöst då man knappast kan se över 100+ leverfläckar på 10 sekunder.
Håller fullständigt med dig!
Citera
2012-04-12, 19:03
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Har också många leverfläckar och har läst på rekommendationerna på mitt sjukhus. Om man har >100 st ska man kolla dem regelbundet hos hudläkare. Man ska själv vara uppmärksam på leverfläckar som är osymmetriska till form eller färg, kliar, blöder, växer. Man ska även sola efter de rekommendationer som finns för ens hudtyp. En seriös kontroll gör man iförd max underkläder och läkaren kollar verkligen igenom kroppsdel för kroppsdel efter misstänkta leverfläckar.
Citera
2012-04-12, 19:13
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wydbob

Jag är relativt ljushyad (inte ginger) och bränner mig oftast i början av sommaren lite, och har vissa sommrar brännt mig lite mer.
Änvänder dumt nog inte solkräm spec ofta, vilket man kanske borde.
Om distriktläkaren säger att inga ser konstiga ut kan jag ändå "tvinga" honom till att remmitera mig till en hudklinik?
MVH.
Undersökningen görs hos en hudklinik som din läkare skriver remiss till.

Du kan, trots att dom säkert är helt ofarliga, ändå få ta bort vissa gratis om du har problem med dom.
Problemen kan vara att dom är i vägen när man rakar sig, eller liknande. Det är ganska dyrt att ta bort dem på en privatklinik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in