2012-04-12, 11:04
Medlem
Mongouls avatar
Hej alla datorkunniga!

Jag har en tämligen ny dator (hösten 2011) som har en ssd som krånglar. jag köpte tyvärr en corsair force 3 ssd på 120 gb som ger BSOD nästan varje dag.... tänkte åka och byta den till en annan ssd, men då jag har operativsystemet och annat på den disken så vill jag göra en komplett kopia av systemet så att det kan köras (då fullt fungerande) på min andra hårddisk som jag har i datorn innan jag lämnar in den gamla ssdn. Är detta möjligt?

Mvh
Mongoul
Citera
2012-04-12, 11:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det finns många kloningsprogram som kan utföra detta. Här är ett av dessa program -> http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Har du fastställt detta problem med SSD-disken? Det kan även vara något inom Windows [antar jag] som orsakar felet. Vad får du för felkod/felmeddelande?
Citera
2012-04-12, 11:41
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det finns många kloningsprogram som kan utföra detta. Här är ett av dessa program -> http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Har du fastställt detta problem med SSD-disken? Det kan även vara något inom Windows [antar jag] som orsakar felet. Vad får du för felkod/felmeddelande?

Tackar! det är säkert att det är ssdn då flera andra som har denna disk har detta problem, företaget har erkänt det och erbjuder pengarna tillbaka om man vill!

0000f4 något är det vanligaste felmeddelandet, ibland 0000f8 tror jag att det var.

hursom så med detta program som du länkade, kopieras disken så att jag fortfarande kommer kunna använda datorn direkt efter via den nya disken?
Citera
2012-04-12, 11:58
Medlem
swebarbs avatar
Hdclone är skit, då den inte kopierar master boot record, gjorde alla fall inte för mig. Kör istället Acronis true image, efter den kopierat allt så ska du koppla in den nya hdn och du bootar precis som med den gamla, gick hur bra som helst.
Citera
2012-04-12, 12:01
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hdclone är skit, då den inte kopierar master boot record, gjorde alla fall inte för mig. Kör istället Acronis true image, efter den kopierat allt så ska du koppla in den nya hdn och du bootar precis som med den gamla, gick hur bra som helst.

Okej! ja då kanske man inte ska pröva HDclone då! men den du länkade till kostar lite, kan även nämna att jag vill göra detta kostnadsfritt
Citera
2012-04-12, 15:56
Medlem
Mongouls avatar
ingen som har något annat kostnadsfritt förslag?
Citera
2012-04-12, 16:07
Medlem
Clonazilla är gratis
Citera
2012-04-12, 19:45
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evander
Clonazilla är gratis
Fungerar detta program bra? och ger det en bra bootbar kopia?
Citera
2012-04-19, 21:15
Medlem
Mongouls avatar
Okej det verkar vara svårt att hitta ett gratis program som kan göra detta bra :/ är det någon som har hört talas om "Acronis migrate easy 7.0"? det verkar vara det jag är ute efter, men tyvärr inte gratis
Senast redigerad av Mongoul 2012-04-19 kl. 21:37.
Citera
2012-04-21, 01:02
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoul
Okej det verkar vara svårt att hitta ett gratis program som kan göra detta bra :/ är det någon som har hört talas om "Acronis migrate easy 7.0"? det verkar vara det jag är ute efter, men tyvärr inte gratis

Allt Acronis gör är i toppklass.

Om du har en Western Digital-disk nånstans i systemet så erbjuder WD en gratisversion av TrueImage. Förr i tiden behövde man bara ha en WD-disk ikopplad, till och med via USB, men man kunde klona helt andra diskar. Det var prisvärt! Tror de har ändrat det i de senare versionerna (är inte 100% säker) så man måste klona till/från en WD-disk men det går säkert att leta upp en gammal version. Eller pirata fulla TrueImage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in