2012-04-12, 09:22
Medlem
PropsDepartments avatar
Jag kollade upp på nätet vad jag skulle få betala för ett helår och även om jag har haft körkort i 5 år utan olyckor så skulle det kosta 30000.-...det kan inte stämma.

Så ni med en dodge ram 1500 (02-05) eller liknande bil; vad betalar ni för försäkring?

//p'dept
Citera
2012-04-12, 10:02
Medlem
TeEsErs avatar
Det går inte att jämföra så. Det handlar om var man bor, hur man parkerar och ett par andra faktorer. Det kan skilja tusenlappar bara på ett par kilometers avstånd så det går inte att fråga så.

Har du haft körkort i fem år? Kan vi då anta att du är i 23-24 årsåldern? Då är det inte ovanligt att premien är väldigt hög eftersom den åldersgruppen hamnar i olyckor ofta.

Det är bara att offra en kvart och ringa runt till ett par olika bolag och jämföra priset för just dig. Vad andra betalar kan du tyvärr inte gå på. Ibland får man rabatt om man har flera försäkringar (hem, sjuk/olycks och bil) i samma bolag.

/T
Citera
2012-04-12, 10:03
Medlem
SambalOeleks avatar
Låter som det kan stämma alldeles utmärkt.
Vet förstås inte hur gammal du är eller vart du bor. Men om du tog körkort när du var 18 och således är runt 23 år gammal nu och dessutom kanske bor i en storstadsregion, då låter 30000 kr/år som en rimlig summa försäkringsbolagen drar till med för att slippa dig som kund.

Jag betalade själv 8000 kr/år för en sketen gammal VW Passat när jag bodde i huvudstaden. Då var jag dessutom +25 år.

Förutsätter att du kollat runt bland många olika försäkringsbolag. Bara på min gamla Passat skilde det enormt i pris. Trygg Hansa var billigast då, medan Folksam skulle ha över 14000 kr/år för att försäkra samma bil.

Ung kille med stor häftig dyr bil i storstadsregion är en jättedålig kombo när man ska försäkra.
Citera
2012-04-12, 10:48
Medlem
Min förra flickväns pappa hade försäkringsbolag,., han sa att det i princip är omöjligt att hamna på dom priserna vid vanliga bilar... Så ring och kolla med bolag vad t skulle kosta.. 30 000 kr är väldigt mycket...
Jag fick 66 000 kr på en passat disel bil... Ringde bolaget och det hade blivit fel... Skulle vara 16 000 nu är även det mycket... Mn jag bor i arlöv och är förare under 24 med parkering på gatan... Så att du får 30000 låter osannolikt...

Men vem vet hahaha
Citera
2012-04-12, 17:36
Medlem
danishgolds avatar
Dodge ram är väl ändå en *Bling Bling* bil, typ som ford mustang och andra liknande amerikanska muskelbilar, automat och dålig/ful interiör då amerikanarna gör bra motorer och snygg utsida på bilarna.

själv har jag en sketen gammal volvo v40 från 1999, betalar 12.700 per år för den, och är under 25.
Citera
2012-04-13, 15:46
Medlem
PropsDepartments avatar
Tack för svaren! Jag vet att det är mycket som spelar in på vilken premie man får. Ville mest kolla av vad andra får betala. Ska ta och ringa runt när det blir dags att köpa.

trevlig helg!
Citera
2012-04-13, 23:27
Medlem
12700 låter väldigt mycket.. Jag är 19 och har haft körkort i 7 månader. Och jag har kört och krockat under tiden... Blev skador för 500 000 kr . Bil och egendom och hyrbil och skit...
Min bil som jag har nu en ford probe 2.2 GT turbo kostar mig 6200 årligen?
Och jag bor som sagt i arlöv...
Citera
2012-04-14, 00:26
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danishgold
Dodge ram är väl ändå en *Bling Bling* bil, typ som ford mustang och andra liknande amerikanska muskelbilar, automat och dålig/ful interiör då amerikanarna gör bra motorer och snygg utsida på bilarna.

själv har jag en sketen gammal volvo v40 från 1999, betalar 12.700 per år för den, och är under 25.
dodge ram 1500 är ju en pickup, arbetarbil
du blandar nog ihop med dodge ram srt 10 sim gör 0-100 på 5 sek
f-150 lightning är en annan "sport" pickup..

ha bilen skriven på dina päron tills du fyllt 25

jag betalar 12000 per år nu, innan jag var 25år ville dom billigaste ha 35000 per år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in