2012-04-12, 04:38
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst är det jobbigt med griniga gubbar som ser det som självklart att det är "deras" plats och nåde den som vågar sätta sig där. Har upptäkt samma mönster på alla arbetsplatser och i värsta fall kan det t.om gå så här: http://www.expressen.se/gt/mannen-tog-fel-plats-pa-lunchen---hotades/
Har du kanske själv en "egen" alltid bokad plats i lunchrummet?
Citera
2012-04-12, 05:08
Medlem
0ldMans avatar

Vilken pajas. Aldrig begripit mig på folk som alltid ska sitta på samma plats.
Citera
2012-04-12, 05:21
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan

Vilken pajas. Aldrig begripit mig på folk som alltid ska sitta på samma plats.
Gissar att det handlar om brist på respekt mer än platsbrist. Luktar lite Samhall om den historien.
Citera
2012-04-12, 05:36
Medlem
endymions avatar
Nu är vi iofs bara 9 personer på mitt arbete men vi har "bestämda" plaster. Är det någon som kommer på besök är det ju ingen som blir grinig om den personen tagit ens plats.

Så skulle tippa på att det där kanske är en liten större arbetsplats.
Citera
2012-04-12, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Gissar att det handlar om brist på respekt mer än platsbrist. Luktar lite Samhall om den historien.

Luktar samhall? Det får du gärna utveckla.
Citera
2012-04-12, 07:33
Medlem
Det enda som är lite konstigt är att personen som hotade är så ung som 25 år.

Om det var en gammal gubbe på 60 år som började på bruket när han var 13 år och jobbat sig upp till "rätt" plats i matsalen under 40 år så hade jag förstått.

Annars tyder det som sagt på Samhall och någon form av tvångssyndrom kombinerat med någon social störning
Citera
2012-04-12, 07:41
Medlem
epost72s avatar
Har "bestämda" platser, lackar iofs inte ur om om någon sätter sig "fel".
Vi är dock bara tre personer i just det lunchrummet.

Gissar också på att det handlar om Samhall.
Citera
2012-04-12, 07:45
Medlem
Är la lika bra att låta folk sitta på sin plats om de nu är så fästa vid den... Vissa människor har större behov av rutiner än andra så det är väl lika bra att respektera det.
Citera
2012-04-12, 08:59
Medlem
PaulPaljetts avatar
Upplever den tendensen mer bland lågutbildade än högutbildade.

När jag arbetat inom industrin har det varit jävligt noga med platserna. Nära på som i tidningsartikeln. Inom kommunal/statlig verksamhet börjar det luckras upp, men finns några som håller på sitt. På högutbildade arbetsplatser har alla samma rätt till allt.

Spännande det där..
Citera
2012-04-12, 09:01
Medlem
mrf00ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heston123
Är la lika bra att låta folk sitta på sin plats om de nu är så fästa vid den... Vissa människor har större behov av rutiner än andra så det är väl lika bra att respektera det.

Snarare tvärtom, tycker jag. Om man kommer in i ett fullt fikarum och det endast finns några platser kvar, så ska ju inte någon arg gubbe har förtur bara för att han sitter där hela tiden. Han får fan lära sig att respektera andra och sätta sig någon annanstans tills "hans" plats är ledig. Det är ju ändå vuxna människor vi pratar om.
Citera
2012-04-12, 09:15
Medlem
Detta är en såndär intressant företagskulturell grej. Oskrivna regler. Problemet som uppstår om man anställer en ny person är att han eller hon inte känner till dessa oskrivna regler. Och för vissa är detta oerhört viktigt.

Vi är ganska få på firman, men vi brukar hamna ungefär på samma ställe ändå. Det skulle däremot inte bli någon större kris om någon bytte plats, tvärt om. Att man råkar sätta sig på samma plats är bara en sån där grej... Om platsen man satt på igår är ledig, då kan man lika gärna sätta sig där. Om den däremot inte är ledig, då letar man väl upp en ny plats.
Citera
2012-04-12, 11:54
Medlem
Lite sheldon cooper-varning på det..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem