2012-04-12, 15:44
Medlem
pontusens avatar
Det där känns som något som skulle kunna hända på de flesta företag i Hylte. Är knappast reserverat för Samhallare.
Citera
2012-04-12, 16:46
Medlem
tycker de är lite charmigt med dom gamla gubbarna som har haft sin bestämda plats i 30 år, bara att flytta på sig, så kommer man lättare in i gänget, varit så på flera arbetsplatser där jag varit, dock har alla dessa varit minst 50år, märkligt med en 25åring som beter sig så.
Citera
2012-04-12, 17:36
Medlem
SparTyres avatar
Jobbat på ett par industrier där det förekommer att alla har sin plats, skulle säga att det tillhör ovanligheten att det inte finns åtminstone en grupp anställda som har sina bestämmda platser. På min senaste arbetsplats hade alla tom inofficiellt bestämda duschar och det var inte omtyckt att ta en annan än ens egen om den egna skulle vara upptagen.

Det går lite väl långt när man börjar hota folk med kniv dock.
Citera
2012-04-12, 17:56
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Visst är det jobbigt med griniga gubbar som ser det som självklart att det är "deras" plats och nåde den som vågar sätta sig där. Har upptäkt samma mönster på alla arbetsplatser och i värsta fall kan det t.om gå så här: http://www.expressen.se/gt/mannen-tog-fel-plats-pa-lunchen---hotades/
Har du kanske själv en "egen" alltid bokad plats i lunchrummet?

Första dagen på mitt nya jobb gick jag och satte mig på en tillsynes ledig stol vid ett bords ena hörn. Jag fick då veta att jag hade tur att ''stolens ägare'' var ledig den dagen då han tydligen brukade bli mycket upprörd när någon satte sig på ''hans'' stol. Gubbe, 60 år.
Fick fråga vilken plats det då var ''okej'' att jag satt på och visade sig att jag fick sätta mig i andra sidan lunchrummet då just den här sidan bestod av många griniga gubbar som visst ville att alla skulle sitta som det gjort de senaste 40 åren.

Maskinservicesektionen fabrik.
Citera
2012-04-12, 20:30
Medlem
Klosetts avatar
Detta fenomen är bland det absolut barnsligaste jag hört talas om. Vilken vuxen jävla människa måste ha "sin" plats vid ett bord? Vad hjälper det?

Nej när jag upptäcker sånt så försöker jag alltid jävlas med att sätta mig på deras plats!
Citera
2012-04-12, 20:47
Medlem
mpees avatar
Detta fenomenet är mycket vanligt på industriarbetsplatser. Då jag arbetat på ett par har man lärt sig att dag1 på en ny arbetsplats så frågar man vart det är okej att sitta.
Där jag arbetar nu är det dock ingen fara alls. Även om samtliga sitter på stort sett samma plats varje rast.
Och som redan konstaterats i tråden är det alltid dem äldre rävarna som är väldigt med placeringen i fikarummet. Gissar att det beror på att för 50-40år sedan fick man verkligen arbeta upp sig och förtjäna sin respekt av sina äldre kollegor. Så är det ju inte riktigt idag.
Citera
2012-04-12, 20:48
Medlem
Happoradios avatar
Har jobbat en del på byggarbetsplatser och där kan gubbarna vara extremt kinkiga med sina platser. Bästa är att fråga först vart man kan sitta annars får man en sur gubbjävel som blänger efter en hela lunchen.
Citera
2012-04-12, 21:04
Medlem
Andetags avatar
Jobbade ett tag inom bygg där jag var på en fabrik som höll på att byggas om medans en del av fabriken fortfarande var igång. Från början var det tänkt att byggarbetarna skulle intaga sin föda i samma rum som fabriksarbetarna, men någon månad innan jag började hade det tydligen vart väldigt nära på att utbryta slagsmål mellan fabriksarbetarna och byggarna ang. sittplatser.

Dom fick helt enkelt göra om ett rum på andra sidan fabriken till ett lunchrum för oss byggare, och stämningen var ganska dålig mellan dom fortfarande när jag slutade. Detta är alltså vuxna människor jag pratar om. Sjukt.
Citera
2012-04-12, 21:46
Medlem
pirogs avatar
På mitt nuvarande jobb käkar alla lunch ute, men när jag jobbade inom industrin så var de gamla gubbarna jävligt känsliga om vart man satt i fika/lunch rummet, alla hade sina platser där de suttit i typ 40 år. Tror dock inte att de hade dragit kniv om man satt sig på deras plats.
Citera
2012-04-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Upplever den tendensen mer bland lågutbildade än högutbildade.

När jag arbetat inom industrin har det varit jävligt noga med platserna. Nära på som i tidningsartikeln. Inom kommunal/statlig verksamhet börjar det luckras upp, men finns några som håller på sitt. På högutbildade arbetsplatser har alla samma rätt till allt.

Spännande det där..

Kan inte annat än att hålla med men det har nog också till stor del att göra med om arbetsplatsen är traditionellt manlig och har nästan uteslutande manliga anställda. Det är då man får den här typen av kulturell asperger där allting måste vara som det alltid varit för annars så krackelerar självbilden.
Citera
2012-04-12, 23:14
Medlem
BrainDisorders avatar
Fick en utskällning en gång när jag satt i en bygglåda och fikade med snickarna, det var visst hans plats. Tror han kallade sig själv "Grodan". Rätt trevlig, så länge man inte satt på hans plats. Snickartumme.
Citera
2012-04-12, 23:16
Medlem
eradicos avatar
Eftersom att jag är lärarvikarie så har jag nog så lång rang man kan ha på min arbetsplats. Skulle tro att jag befinner mig under den "normalhandikappade" fastighetsskötaren men strax ovanför hans förståndshandikappade assistent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in