2011-11-11, 15:19
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Anselmo
Haha. Ja kör kan kanske vara ett alternativ. Nu bor jag inte så centralt om man säger så, men skall kolla upp ifall jag hittar något.

Det jag har ändrat hittills och upplever att det kanske blivit lite bättre är att inte spänna käken vilket jag läste i den här tråden. Jag har ganska bra magstöd men ibland så släpper det lite vilket gör att det låter fördjävligt. Är det bara köra på och bli starkare? Tänkte ifall man kanske har något teknikfel.
Vad menar du med "ganska bra magstöd"? Betyder det att du bara spänner magen eller låter du diafragman jobba. När du gör uppsjungningar så är det bra att köra med "f" och "s"-ljud när man värmer upp diafragman. Då håller du en hand på magen och känner hur det jobbar.

Har du rätt teknik så sjunger du inte med halsen, då är det luftflödet som styr stämbanden.
Citera
2011-11-12, 00:25
Medlem
P.Anselmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Vad menar du med "ganska bra magstöd"? Betyder det att du bara spänner magen eller låter du diafragman jobba. När du gör uppsjungningar så är det bra att köra med "f" och "s"-ljud när man värmer upp diafragman. Då håller du en hand på magen och känner hur det jobbar.

Har du rätt teknik så sjunger du inte med halsen, då är det luftflödet som styr stämbanden.
Har gjort fel med magstödet märker jag nu! Har endast dragit luft och andats med magen sen spänt den typ, men blir en annan sorts spänning när jag gör F och S ljud. Lite under mellangärdet känns det som, är det så det skall vara?

Tack för tipset, förhoppningsvis kommer magstödet att faktiskt vara ett korrekt magstöd efter en del träning nu.
Citera
2011-11-12, 10:16
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Har gjort fel med magstödet märker jag nu! Har endast dragit luft och andats med magen sen spänt den typ, men blir en annan sorts spänning när jag gör F och S ljud. Lite under mellangärdet känns det som, är det så det skall vara?

Tack för tipset, förhoppningsvis kommer magstödet att faktiskt vara ett korrekt magstöd efter en del träning nu.
Du är nåt på spåret!

Gör stötljud på f och s. Diafragman ska pressa ut luften ur lungorna, det är den som ska jobba.
Citera
2011-11-12, 18:47
Medlem
P.Anselmos avatar
Citat:
Du är nåt på spåret!

Gör stötljud på f och s. Diafragman ska pressa ut luften ur lungorna, det är den som ska jobba.
Jo det känns mer som att jag har ett faktiskt magstöd nu. Orkar håll ut sången längre, om du förstår vad jag menar?

Men det känns som mitt största problem är att min röst låter väldigt "omelodiös" om man nu kan säga så. Vet fan inte hur jag kan ändra på det, det är lite svårt att förklara hur det låter också. Falskt kanske det är?
Citera
2011-11-15, 17:44
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Jo det känns mer som att jag har ett faktiskt magstöd nu. Orkar håll ut sången längre, om du förstår vad jag menar?

Men det känns som mitt största problem är att min röst låter väldigt "omelodiös" om man nu kan säga så. Vet fan inte hur jag kan ändra på det, det är lite svårt att förklara hur det låter också. Falskt kanske det är?
Det är därför du måste ha rätt teknik. Som jag förstått så har du hållt på med growling förut. Risken finns att du har sabbat stämbanden då det är en sångteknik som verkligen kräver att man har rätt sångteknik. Det är liksom fortsättningskursen när man kan grunderna.

Men med så mycket annat, det krävs att man övar. Det är mycket muskler som ska tränas upp. Du ska träna på att kontrollera luftflöden. Du ska träna massor.

Jag har tränat i 30 år och har tagit lektioner i drygt 15 år. Jag lär mej fortfarande. Ibland ska jag sjunga med spröd stämma, det är en sorts teknik. Ibland är det med tryck och rejäl klangbotten, det är en annan teknik.

Det finns en teknik för varje tillfälle. Och man blir aldrig fullärd.
Citera
2011-11-17, 11:02
Medlem
P.Anselmos avatar
Citat:
Det är därför du måste ha rätt teknik. Som jag förstått så har du hållt på med growling förut. Risken finns att du har sabbat stämbanden då det är en sångteknik som verkligen kräver att man har rätt sångteknik. Det är liksom fortsättningskursen när man kan grunderna.

Men med så mycket annat, det krävs att man övar. Det är mycket muskler som ska tränas upp. Du ska träna på att kontrollera luftflöden. Du ska träna massor.

Jag har tränat i 30 år och har tagit lektioner i drygt 15 år. Jag lär mej fortfarande. Ibland ska jag sjunga med spröd stämma, det är en sorts teknik. Ibland är det med tryck och rejäl klangbotten, det är en annan teknik.

Det finns en teknik för varje tillfälle. Och man blir aldrig fullärd.
Tror inte risken är så stor att jag förstörde stämbanden när jag började lära mig growla, fick ganska snabbt grepp om den tekniken. Enda gången jag fått ont i halsen av att growla var när jag inte kunde growla, således typ första kanske andra veckan jag började försöka lära mig.

Men jag antar att det bara är att köra på, träna och träna. Brukar spela in mig när jag sjunger och jag lyckades faktiskt få till ett stycke som inte lät helt fördjävligt.

Tack än en gång för tipsen, hjälpt mig mycket faktiskt!
Citera
2011-11-18, 13:18
Medlem
Zvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viggebaggen
Bägge mina föräldrar är extremt musikaliska, Morsan låg bla på svensktoppen i 3 veckor
Övning ger färdighet antar jag, somliga har det lättare, andra svårare!
Jaså? Vad kul, vem är hon?
Citera
2011-11-20, 14:49
Bannlyst
Tjena. Kolla in denna video.

Spola till 1.08 då hon börjar sjunga. http://www.youtube.com/watch?v=4OQtBfPlJIE

Jag undrar hur man tar så höga toner som hon gör i början? Jag har försökt sjunga detta exakt som originalet men det låter skit. Jag har ganska okej och personlig röst, så där avskalat. Men tar jag i spricker det och jag börjar sjunga falskt. Någon har lite tips?
Citera
2011-11-20, 15:49
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote

Spola till 1.08 då hon börjar sjunga. http://www.youtube.com/watch?v=4OQtBfPlJIE

Jag undrar hur man tar så höga toner som hon gör i början? Jag har försökt sjunga detta exakt som originalet men det låter skit. Jag har ganska okej och personlig röst, så där avskalat. Men tar jag i spricker det och jag börjar sjunga falskt. Någon har lite tips?
ditt röstläge är troligen lägre än hennes. lev med det, är mitt tips.
Citera
2011-11-20, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
ditt röstläge är troligen lägre än hennes. lev med det, är mitt tips.

Går det inte att träna upp sitt röstläge då? Med övningar osv.
Citera
2011-11-20, 16:27
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote

Hur länge har du tagit lektioner? Det krävs mer än en "ganska okej och personlig röst", du måste ha koll på tekniken.

Läs igenom tråden! Sen övar du, sjunger upp ordentligt, ha koll på diafragman, lär dej behärska luftflödet, bli vän med dina stämband.

Rätt teknik och massor av övning så ska du se att du kanske kommer att klara det.
Citera
2011-11-21, 18:08
Medlem
Nej men vafan! Du för börja i en kör grupp för nybörjare om du behöver lära dig från grunden, jag vet, jätte bögigt men du vill väl inte blöda öronen på en privat lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in