• 1
  • 2
2012-04-10, 19:51
Medlem
AnthraxSwes avatar
Jag vill på förhand be om ursäkt om jag har startat en tråd som kanske redan finns, jag har dock sökt men inget funnit.

I alla fall, jag sålde under 2011 en lägenhet som jag 04 köpte för 300 tkr och den gick för 715 tkr, jag gjorde en del renoveringar på denna lägenhet och bytte ut korkmattan mot parkettgolv osv, jag la ca 75 tkr på renovering... mitt problem är dock att alla kvitton har försvunnit tack vare en god vän som ansåg att pärmen med kvitton säkert var skräp under flytten.

Min fråga är, kan jag göra avdrag på denna summan även om jag inte har kvitton? Min tanke/idé är att dra av 15 tkr för renovering men jag vet inte om jag vågar då jag inte har en aning om konsekvenserna, får man böter eller nekas avdraget enbart, den mäklaren jag använde föreslog att jag skulle dra av för hela summan då dom ändå aldrig kollar men jag vågar inte eftersom jag inte kan uppvisa kvitton, jag skulle önska lite tips och idéer på hur jag bör gå tillväga.

Tacksam för svar och idéer!
Citera
2012-04-10, 19:55
Bannlyst
Att yrka på ett avdrag är aldrig straffbart, men att däremot hitta på avdrag bestraffas, sedan har man inga kvitton blir det lite svårt att styrka sina avdrag, så det kan dömas som påhitt vilket brukar bli dyrt.
Citera
2012-04-10, 19:57
Medlem
Såhär är det, vi kollade nämligen nyss själva med skatteverket då vi också tappat bort kvitton. När du gör avdrag så behövs inga kvitton, de kan göra stickkontroller om summan är en fantasisumma som inte överensstämmer med vad som avdragets sägs vara gjort för. Skriv på baksidan ytterligare detaljer, en liten berättelse om vad som gjorts och vad avdraget är för.
Citera
2012-04-10, 19:57
Medlem
percees avatar
Jag tror, som du själv säger, att risken att dom kollar är väldigt liten. Jag har sålt två bostäder och det har inte hänt mig. Jag har ingen aning om det juridiska värdet av det, men har du några före/efter bilder av lägenheten?
Citera
2012-04-10, 20:01
Medlem
AnthraxSwes avatar
Jag hittar inte på något avdrag alls, det är ärliga pengar jag har lagt och vid en tillsyn av lägenheten är så ser man att pengarna är investerade, det finns även människor som vet hur den såg ut från början.

Men om man deklarerar online så kan man väl inte bifoga en "baksida" eller en berättelse? Det känns som ett avdrag på 15000 kr bör kunna slinka igenom ganska lätt va?
Citera
2012-04-10, 20:02
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percee
Jag tror, som du själv säger, att risken att dom kollar är väldigt liten. Jag har sålt två bostäder och det har inte hänt mig. Jag har ingen aning om det juridiska värdet av det, men har du några före/efter bilder av lägenheten?

Tyvärr så har jag inte det, men det finns människor som kan styrka detta och det bör väl räcka?
Citera
2012-04-10, 20:03
Bannlyst
Notera jag sa inte att du har hittat på avdrag, jag sa vad som gäller allmänt.
Citera
2012-04-10, 20:04
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigredig009
Notera jag sa inte att du har hittat på avdrag, jag sa vad som gäller allmänt.

Nej då, jag är helt med på vad du menar Ville bara styrka att det inte är något hitta på!
Citera
2012-04-10, 20:11
Medlem
Om du inte kan styrka avdraget riskerar du att drabbas av ett skattetillägg om 40 procent (om jag minns rätt) av det belopp som du skulle ha "tjänat" om avdraget godkänts.
Citera
2012-04-10, 20:14
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxSwe
Jag hittar inte på något avdrag alls, det är ärliga pengar jag har lagt och vid en tillsyn av lägenheten är så ser man att pengarna är investerade, det finns även människor som vet hur den såg ut från början.

Men om man deklarerar online så kan man väl inte bifoga en "baksida" eller en berättelse? Det känns som ett avdrag på 15000 kr bör kunna slinka igenom ganska lätt va?
Du kan lägga till info även på din deklaration på nätet, "övriga upplysningar" eller något heter den. Jag gjorde detta för några dagar sedan där jag skrev lite utförligare vad mina avdrag gällde för förbättringsarbeten på min sålda lägenhet.

Ska se om jag fortfarande kommer in på den sidan på skatteverket. Återkommer.

[EDIT]
Det är väldigt lätt.
Du loggar in på din inkomstdeklaration på skatteverkets hemsida precis som vanligt, bredvid fliken "bilagor" finns fliken "Ändra". Klicka på den.

Steg 1. "Välj den uppgift du vill ändra i listan."
Längst ned i rullisten finns "90. Övriga upplysningar"
Klicka på knappen "Ändra".
Nu har du en ruta där du kan skriva 700 tecken med övriga upplysningar som gäller din deklaration!
Senast redigerad av Nirp 2012-04-10 kl. 20:18.
Citera
2012-04-10, 20:24
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Du kan lägga till info även på din deklaration på nätet, "övriga upplysningar" eller något heter den. Jag gjorde detta för några dagar sedan där jag skrev lite utförligare vad mina avdrag gällde för förbättringsarbeten på min sålda lägenhet.

Ska se om jag fortfarande kommer in på den sidan på skatteverket. Återkommer.

[EDIT]
Det är väldigt lätt.
Du loggar in på din inkomstdeklaration på skatteverkets hemsida precis som vanligt, bredvid fliken "bilagor" finns fliken "Ändra". Klicka på den.

Steg 1. "Välj den uppgift du vill ändra i listan."
Längst ned i rullisten finns "90. Övriga upplysningar"
Klicka på knappen "Ändra".
Nu har du en ruta där du kan skriva 700 tecken med övriga upplysningar som gäller din deklaration!

Tack så mycket för hjälpen med det! Det underlättar, hade du kvitton kvar?
Citera
2012-04-10, 20:30
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthraxSwe
Tack så mycket för hjälpen med det! Det underlättar, hade du kvitton kvar?
Haha, jag har bara två avdrag, ena har jag kvar kvitto på det andra inte! Om de skulle begära kvitton så får jag antingen försöka ordna fram ett kvitto på andra avdraget eller uppge att det saknas, oroar mig inte särskilt mycket!

Jag tycker att du ska göra dina avdrag, på hela beloppet. Har du bilder före/efter dina förbättringar som kan styrka att du faktiskt utfört dem? Min mor har berättat att hon skickat bilder någon gång när de frågat efter kvitton som hon inte haft, och har då fått avdragen godkända.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in