2012-04-10, 18:32
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Vill börja med att jag inte är en fena på datorer och begrepp, har jag lagt mig i fel forumdel ber jag om ursäkt, valde detta pga en anledning jag kommer nämna nedan. Även sökt efter liknande utan resultat.

För ovanlighetens skull beslöt jag mig för att lämna en torrent öppen medan jag ändå inte använde datorn/internet alls, aka seeda (det var en fil om Titanic och jag tänkte att det ligger ju i tiden nu så varför inte vara behjälplig).

När jag kommer tillbaka är skärmen nattsvart, datorn är fortfarande igång men den visa endast få livstecken. Force-restartar den och efter en evighetslång laddning med "Microsoft corporation" dyker ett meddelande likt rubriken upp.

Datorn går igenom min hårddisk C, 150k~ enheter (index entries kallade den det, eller möjligen records, texten var rätt snabb. Såg inte ordet "files" någonstans dock) kollades, efter ett tag kom jag till slut in till Windows, men hela händelsen skrämmer skiten ur mig. Vad har hänt, och varför?
Aldrig seedat längre perioder förut, och aldrig sett det här meddelandet förut heller - varför jag tycker 1+1 är två och frågar här.
Citera
2012-04-10, 18:47
Medlem
Vad kör du för operativsystem? Det verkar som systemet blivit ostabilt och kraschat.

Kör chkdsk /f
Citera
2012-04-10, 18:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows

//Mod
Citera
2012-04-10, 19:20
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Vad kör du för operativsystem? Det verkar som systemet blivit ostabilt och kraschat.

Kör chkdsk /f

Vista 32. Tack, men det verkar som om datorn gjorde en chkdsk av sig själv (allting som pågick medan jag väntade).

Windows har alltså kraschat - fattas bara. Det är ju genuin vara, men den här lånade asus-laptopen har nog varit inne på sista versen ett bra tag nu. Nåja, njuta men's det varar alltså! Är ju inne i frid och fröjd nu
Citera
2012-04-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Vista 32. Tack, men det verkar som om datorn gjorde en chkdsk av sig själv (allting som pågick medan jag väntade).

Windows har alltså kraschat - fattas bara. Det är ju genuin vara, men den här lånade asus-laptopen har nog varit inne på sista versen ett bra tag nu. Nåja, njuta men's det varar alltså! Är ju inne i frid och fröjd nu

Du kan testa disken och läsa SMART-STATUS med program från hårddisktillverkaren eller t.ex. Hard Disk Sentinel.
Sen kan det vara så att du behöver defragmentera hårddisken om du inte gjort det pålänge.
Citera
2012-04-10, 21:39
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Du kan testa disken och läsa SMART-STATUS med program från hårddisktillverkaren eller t.ex. Hard Disk Sentinel.
Sen kan det vara så att du behöver defragmentera hårddisken om du inte gjort det pålänge.

Det har jag i och för sig inte, men för några månader sen formaterades den och återinstallerade Vista (aka factory settings?) så jag tror inte det behövs. Däremot kör jag en diskrensning nu, något jag inte gjort på väldigt länge! Tack för den indirekta påminnelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in