• 1
  • 2
2012-04-10, 16:01
Medlem
Hej hej,

jag har nu börjat ta tag i min IPS (har endast 10.000 SEK där ännu, jag är ung...).

Bakgrunden är att jag förra året kollade upp hur det låg till, och det hade under ett år då gått back ca 25% (jag hade standard swedbank-rekommenderat upplägg...), blev arg över att jag inte hade fått bättre råd och samtidigt att jag varit lat och således får skylla mig själv.

Jag håller på och försöker sprida ut min IPS så att man får rimlig avkastning, dvs 1-3% minst, eftersom jag iaf inte vill gå back.

Jag vet att aktie-portföljer diskuteras, så varför inte "IPS" portföljer?

Själv har jag flyttat min IPS hantering till Avanza och valt följande "spridning" på mina ny-investeringar:
Danske Invest Sverige Fokus 40%
SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK 40%
Handelsbanken IT-fond 20%

Detta är dock endast baserat på att dom har haft en stabil period bakom sig, det finns inga somhelst "verkliga kunskaper" bakom min spridning, och jag har märkt att i princip alla man pratar med på arbetet och "ute i verkligheten" sitter i samma sits, man klickar runt lite på valfri bank-sida och sen är man nöjd där...

Finns det några här som har bättre koll? Kan vi lära av varandras erfarenheter?

PS: Det vore skönt om vi kan skippa arga "anti pensions-spar" poster här, eftersom det ändå är många av oss som defenetivt bör sätta undan 1000/månad, dvs, det finns ändå en viss summa pengar att leka med om man fortsätter på det spåret i några år, sen går åsikter om pensions-spar vs amortering på lån vs sparkonto vs aktier vs pengar-i-madrassen isär, men oavsett kan vi kanske avklara HUR man pensionssparar om man nu gör det
Citera
2012-04-10, 16:13
Medlem
miqqqas avatar
Först och främst så vill du inte ha 1-3% avkastning. Inflationen i Sverige ligger generellt på ca 2% om året vilket innebär att värdet på pengar minskar med 2% om året. Får du alltså i snitt 2% avkastning på dina pengar så ökar de med noll kronor i köpkraft.

Sen tar fondbolag avgifter, ofta rätt höga som äter upp en stor del av avkastningen så var noga med att kolla avgifterna på fonderna.
Citera
2012-04-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Först och främst så vill du inte ha 1-3% avkastning. Inflationen i Sverige ligger generellt på ca 2% om året vilket innebär att värdet på pengar minskar med 2% om året. Får du alltså i snitt 2% avkastning på dina pengar så ökar de med noll kronor i köpkraft.

Sen tar fondbolag avgifter, ofta rätt höga som äter upp en stor del av avkastningen så var noga med att kolla avgifterna på fonderna.

Ok, självklart vill man ligga över inflation, så ett mer rimligt mål långsiktigt borde med andra ord vara 3-5% (självart mer, om möjligt).

Borde det inte vara avanza man får betala avgifter mot, är det alltså individuella fonder som kostar olika?

När jag kollar upp information om fonder kan jag hitta förvaltningsavgifter per fond, så det är ju alltså där man ser just dom siffrorna.

Dom jag har valt ligger på:
Danske Invest Sverige Fokus 1.5% förvaltningsavgift
SEB Bioteknikfond - Lux utd 1.5% förvaltningsavgift
Handelsbanken IT-fond 0.65% förvaltningsavgift

Intressant, helt klart, och något att ta hänsyn till då man alltså måste "kräva" av en fond att den går ~2% + förvaltningsavgift MINST, för att från början gå brake even, alltså i fallet av min Danske Invest och SEB, 3.5% är brake even, och ca 7-8% det man är ute efter som en minimumnivå.

Nu har dom gått avsevärt mycket mer, jag valde som sagt just mina tre exempel-fonder på att dom har haft väldigt bra och stabila perioder bakom sig, sen om det är klokt eller inte återstår att se, men man får en helt annan bild av det när man räknar in inflation och förvaltningsavgift, helt klart.
Senast redigerad av k4ffepaus 2012-04-10 kl. 16:57.
Citera
2012-04-11, 11:51
Medlem
Jag blir lite fundersam när du skriver att du absolut inte vill gå back, samtidigt som du väljer ganska smala fonder. Jag skulle tro att du har högre risk nu än du hade innan bytet.

IT och Bioteknik känns som något man skulle använda för att krydda portföljen lite, inte ha som huvudsakligt innehav.
Citera
2012-04-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Jag blir lite fundersam när du skriver att du absolut inte vill gå back, samtidigt som du väljer ganska smala fonder. Jag skulle tro att du har högre risk nu än du hade innan bytet.

IT och Bioteknik känns som något man skulle använda för att krydda portföljen lite, inte ha som huvudsakligt innehav.

Om man bortser från risk-faktorn, så hade ändå mina "standard fonder" på swedbank gått back i snitt 25% förra året, därför ville jag undvika dem.

Jag har valt dom tre fonder jag har på att dom verkar ha haft en stabil uppgång över en längre period, om man tittar på historiken på dom tre fonderna via avanzas sida, så har samtliga haft en positiv utveckling på samtliga tids-perioder 3,6 & 12 månader, nu försöker jag däremot skapa mig en bättre bild av det än att satsa på "förra årets kort", om man så vill, vilket är lite meningen med den här tråden, vad har du själv satsat på? Skulle vara otroligt intressant att jämföra
Citera
2012-04-11, 13:25
Medlem
Jag har all respekt för att du vill byta ut fonder som inte levererat enligt din förväntan. Men du måste ändå sätta dig ned och fundera över vilken typ av portfölj du vill bygga upp.

Förmodar att du hade en generationsfond tidigare, i en sådan är upplägget att placera aktiedelen spritt över världen enligt någon form av procentuell fördelning som någon förståsigpåare har tänkt ut. Sen sätter de en viss procent i rena räntepapper, beroende på vilken generation du tillhör. Ju äldre du blir, desto mer räntor får du. I och med detta är det tänkt att du inte ska få en alltför stor risk i ditt sparande. För detta betalar du givetvis en förvaltningsavgift till fondbolaget. Om min gissning är rätt att du hade denna typ av fond, så har du betalat 1.2% i förvaltningsavgift.

Det du har bytt till är en portfölj med högre risk, endast inriktad på biotech, IT och svenska börsen. Dessutom har du höjt din förvaltningsavgift på fonderna, men eftersom swedbank tar betalt för att du har ett IP där så blir det +/-0 vad gäller avgifter i slutändan.

Det rimmar lite illa med din strategi som verkar vara att få en stabil avkastning något över inflationen till låg kostnad.

Ett alternativ är ju att kopiera en generationsfond, fast välja indexfonder och räntefonder istället.

Personligen har jag 90% räntor, 5% amerikansk indexfond och 5% svensk indexfond. Vi har således ganska stor skillnad på risknivå. Som att jämföra äpplen och päron ungefär.
Citera
2012-04-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Jag har all respekt för att du vill byta ut fonder som inte levererat enligt din förväntan. Men du måste ändå sätta dig ned och fundera över vilken typ av portfölj du vill bygga upp.

...

Det rimmar lite illa med din strategi som verkar vara att få en stabil avkastning något över inflationen till låg kostnad.

"en dåre och hans pengar är snart skilda åt"

TS har uttryckt att han vill kasta bort en tusenlapp i månaden eller en miljon under ett arbetsliv så då ska han ju givetvis få göra det också...
Citera
2012-04-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4ffepaus
Hej hej,

jag har nu börjat ta tag i min IPS (har endast 10.000 SEK där ännu, jag är ung...).

Bakgrunden är att jag förra året kollade upp hur det låg till, och det hade under ett år då gått back ca 25% (jag hade standard swedbank-rekommenderat upplägg...), blev arg över att jag inte hade fått bättre råd och samtidigt att jag varit lat och således får skylla mig själv.

Jag håller på och försöker sprida ut min IPS så att man får rimlig avkastning, dvs 1-3% minst, eftersom jag iaf inte vill gå back.

Jag vet att aktie-portföljer diskuteras, så varför inte "IPS" portföljer?

Själv har jag flyttat min IPS hantering till Avanza och valt följande "spridning" på mina ny-investeringar:
Danske Invest Sverige Fokus 40%
SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK 40%
Handelsbanken IT-fond 20%

Detta är dock endast baserat på att dom har haft en stabil period bakom sig, det finns inga somhelst "verkliga kunskaper" bakom min spridning, och jag har märkt att i princip alla man pratar med på arbetet och "ute i verkligheten" sitter i samma sits, man klickar runt lite på valfri bank-sida och sen är man nöjd där...

Finns det några här som har bättre koll? Kan vi lära av varandras erfarenheter?

PS: Det vore skönt om vi kan skippa arga "anti pensions-spar" poster här, eftersom det ändå är många av oss som defenetivt bör sätta undan 1000/månad, dvs, det finns ändå en viss summa pengar att leka med om man fortsätter på det spåret i några år, sen går åsikter om pensions-spar vs amortering på lån vs sparkonto vs aktier vs pengar-i-madrassen isär, men oavsett kan vi kanske avklara HUR man pensionssparar om man nu gör det

Lite generella tips:
Du säger att du är ung, det innebär att du har långt kvar till pensionen kan ta hög risk för att få potential till hög avkastning. Investera i tillväxtmarknader, svenska aktier och lite high yield-fonder.

Mångra pratar avgifter, debatten är lite överdriven i min mening. Tänk på att alla fonder redovisar sin avkastning efter att avgifter är draget. Jämför du fonder med varandra får du alltså en rättvis jämförelse. Det är bättre att ha en bra fond som kostar än en dålig fond som är gratis.
Citera
2012-04-11, 16:55
Medlem
PaulPaljetts avatar
Varför inte aktier?

Min IPS består just nu av:
H&M
Ratos
Alfa Laval
Investor

och så Skagen Kon-Tiki
Citera
2012-04-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Varför inte aktier?

Min IPS består just nu av:
H&M
Ratos
Alfa Laval
Investor

och så Skagen Kon-Tiki

#1 För liten riskspridning
#2 Han har väldigt låga kunskaper och då passar fonder mycket bättre än aktier.
#3 Han har 10 000 kr i sin IPS, då kan han köpa 1 aktie för att inte courtaget ska käka upp allt. Han kommer sannolikt spara ca ~1000 kr/mån då är det väldigt dumt att köpa enskilda aktier.

Börja med fonder när du har litet kapital (under ~100k), sedan när du blir mer van och har ett större kapital kan du börja med lite ETFer/aktier om du känner för det.
Citera
2012-04-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
"en dåre och hans pengar är snart skilda åt"

TS har uttryckt att han vill kasta bort en tusenlapp i månaden eller en miljon under ett arbetsliv så då ska han ju givetvis få göra det också...

Jag gissar att när du skriver "kasta bort" menar att man inte ska nyttja 12000:-/månad till pensionsspar? Jag tycker i alla fall det är förträffligt och vill ju "utnyttja" detta, dock går allt sparande över detta belopp till annat, sätter 12000 per år, varken mer eller mindre.

Om du å andra sidan menar att jag kastar bort det för att jag som större delen av befolkningen har dålig koll på fonder/aktier osv rent allmänt, gissa vad: jag har insett att min kunskap är bristfällig och börjat ta tag i det ;-)

Kom gärna med bättre insyn i hur du själv gör och ditt upplägg för IPS (om du har ett dvs).
Citera
2012-04-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
#1 För liten riskspridning
#2 Han har väldigt låga kunskaper och då passar fonder mycket bättre än aktier.
#3 Han har 10 000 kr i sin IPS, då kan han köpa 1 aktie för att inte courtaget ska käka upp allt. Han kommer sannolikt spara ca ~1000 kr/mån då är det väldigt dumt att köpa enskilda aktier.

Börja med fonder när du har litet kapital (under ~100k), sedan när du blir mer van och har ett större kapital kan du börja med lite ETFer/aktier om du känner för det.

Tack för ett väldigt bra inlägg!
Jag har börjat luta åt detta, dels ändra fond-valet och lagt in i den långsiktiga planen att börja med aktier om kanske 6-7 år tidigast. (har även börjat luta åt liknande upplägg på sparandet utanför IPS, fonder först och bygga kapital, sen aktier, vilket även ger mig tid att lära mig mer om aktie-marknaden som för mig känns svår att verkligen få säker avkastning på, men det är ett sidokapitel ;-)).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in