2012-04-15, 18:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Som sagt...

Personligen så är jag bara 10% så upprörd över detta än vad jag hade varit om hon pekat ut en specifik person.

Faktiskt så gör det en stor skillnad för mig. Nu pekade hon aldrig ut en specifik person, och när jag ser vissa personer här reagera som neandertalare och kräva huvuden på fat osv så klev jag in och säger att jag tycker att ni överreagerar.

Nån form av straff/vård bör tjejen få, naturligtvis. Men man behöver verkligen inte överdriva.

Det är för mig ingen direkt "förmildrande omständighet" att hon inte pekade ut någon specifik person.
Nästa gång så pekar hon eller någon annan kvinna ut en helt oskyldig man som får lida tack vare en illvillig häxa med livlig fantasi.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6423637
http://www.expressen.se/gt/17-arig-flicka-anhallen-for-falsk-valdtakt/
http://maukonen.wordpress.com/2011/10/19/kvinna-kommer-undan-anmalan-om-falsk-valdtakt/

Man blir minst sagt upprörd över dessa otäcka förbannade häxor.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2012-04-15 kl. 18:33.
Citera
2012-04-15, 19:23
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är för mig ingen direkt "förmildrande omständighet" att hon inte pekade ut någon specifik person.
Nästa gång så pekar hon eller någon annan kvinna ut en helt oskyldig man som får lida tack vare en illvillig häxa med livlig fantasi.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6423637
http://www.expressen.se/gt/17-arig-flicka-anhallen-for-falsk-valdtakt/
http://maukonen.wordpress.com/2011/10/19/kvinna-kommer-undan-anmalan-om-falsk-valdtakt/

Man blir minst sagt upprörd över dessa otäcka förbannade häxor.

Tja, ser man allt i svart och vitt, och inte klarar av att se gradskillnader så förstår jag ditt resonemang.

Att du sedan drar upp ett gäng upprörande fall utan något som helst gemensamt med detta fall, förutom att det då rör sig om våldtäktsanmälningar, får mig att fundera på vem du är som drar runt på korståg med noll eftertanke. En modern Don Quijote. Sannolikt är du inte heller möjlig att föra en saklig diskussion med.

Nu ser jag inte allt i svart eller vitt. Och för mig så är inte ett påhittat brott utan utpekad gärningsman särskilt allvarligt i jämförelse med mycket annat som pågår.

Falsk tillvitelse kräver väl f.ö. ett brottsoffer? dvs en namngiven och/eller utpekad gärningsman i en påhittad historia?

För ärligt talat vet jag inte vilken brottsrubricering, om det ens finns någon, man ska använda på ihopdiktade historier utan namngivna/utpekade gärningsmän. Finns ju f.ö. människor som satt sådant i system, fejkar inbrott och annat för att hämta ut försäkringspengar, men dessa, om de blir påkomna, får väl bedrägeriåtal på sig, inget för falska anmälningar.

Men visst, skippa gradskillnaderna, inför dödsstraff för vartenda brott på en gång.
Citera
2012-04-15, 19:41
Medlem
Citat:
Falsk tillvitelse kräver väl f.ö. ett brottsoffer? dvs en namngiven och/eller utpekad gärningsman i en påhittad historia?

Svar ja BRB 15 kap 6 och 7§, det krävs en utpekad för falsk angivelse alt falsk tilvitelse.

kap 15 15§ Falskt larm skulle ev kunna vara tillämpligt, men som jag förstår det har bruden på söderstadion inte tagit tillbaka eller erkänt att det var hittepå utan polisen har lagt ner för att de anser det vara så..dvs ingen somhelst substans bakom påhittet.. då är det inte lika självklart att leda i bevis att det handlar om en falsk anmälan./falskt larm
Citera
2012-04-15, 19:52
Medlem
NowhereToGos avatar
Citat:
Som sagt...

Personligen så är jag bara 10% så upprörd över detta än vad jag hade varit om hon pekat ut en specifik person.

Faktiskt så gör det en stor skillnad för mig. Nu pekade hon aldrig ut en specifik person, och när jag ser vissa personer här reagera som neandertalare och kräva huvuden på fat osv så klev jag in och säger att jag tycker att ni överreagerar.

Nån form av straff/vård bör tjejen få, naturligtvis. Men man behöver verkligen inte överdriva.

Ja fast vad hade hänt om polisen trots allt hade lyckats hitta en snubbe som stämde in på hennes påhittade signalement och ifall denna person skulle ha svårt att redogöra för vad han befann sig vid tidpunkten. Ensam åskådare eller bara råkat vara i närheten av toaletten/korvkön.

Hur skulle det kännas att bli bortförd inför flera hundra människor misstänkt för våldtäkt ... oförsvarbart att hitta på nåt dylikt. Är hon psykiskt sjuk ska hon ha vård, i annat fall åtalas. Inte för att jävlas men för att skicka ut signaler att detta dylika fjårtisfasoner fanemig inte på några villkor är okej.
Citera
2012-04-15, 20:23
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NowhereToGo
Ja fast vad hade hänt om polisen trots allt hade lyckats hitta en snubbe som stämde in på hennes påhittade signalement och ifall denna person skulle ha svårt att redogöra för vad han befann sig vid tidpunkten. Ensam åskådare eller bara råkat vara i närheten av toaletten/korvkön.

Hur skulle det kännas att bli bortförd inför flera hundra människor misstänkt för våldtäkt ... oförsvarbart att hitta på nåt dylikt. Är hon psykiskt sjuk ska hon ha vård, i annat fall åtalas. Inte för att jävlas men för att skicka ut signaler att detta dylika fjårtisfasoner fanemig inte på några villkor är okej.

Då hade det varit ett helt annat läge naturligtvis. Men nu hände inte detta. Den typen av spekulation är fullständigt ointressant i det här fallet.
Den typen av spekulationer är endast intressant om det var GMs uppsåt.

Jag har inte på något sätt sagt att detta är ok. Jag har bara sagt att vissa här i tråden uppvisar kraftigt överdrivna reaktioner i det här specifika fallet.
Citera
2012-04-16, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Det borde startas en ny tråd där vi kan gå till botten med varför kvinnor ljuger om våldtäkter.
Handlar det om en sexfantasi som gått över styr, eller vad handlar det om?
Det vore oerhört värdefullt om någon psykolog med insyn i detta makabra fenomen kunde ge sin syn på saken. Det är viktigt eftersom det suttit och sitter helt oskyldiga män i fängelse pga dessa galenskaper.

Starta en då
Citera
2012-04-16, 14:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Tja, ser man allt i svart och vitt, och inte klarar av att se gradskillnader så förstår jag ditt resonemang.

Att du sedan drar upp ett gäng upprörande fall utan något som helst gemensamt med detta fall, förutom att det då rör sig om våldtäktsanmälningar, får mig att fundera på vem du är som drar runt på korståg med noll eftertanke. En modern Don Quijote. Sannolikt är du inte heller möjlig att föra en saklig diskussion med.

Nu ser jag inte allt i svart eller vitt. Och för mig så är inte ett påhittat brott utan utpekad gärningsman särskilt allvarligt i jämförelse med mycket annat som pågår.

För ärligt talat vet jag inte vilken brottsrubricering, om det ens finns någon, man ska använda på ihopdiktade historier utan namngivna/utpekade gärningsmän. Finns ju f.ö. människor som satt sådant i system, fejkar inbrott och annat för att hämta ut försäkringspengar, men dessa, om de blir påkomna, får väl bedrägeriåtal på sig, inget för falska anmälningar.

Men visst, skippa gradskillnaderna, inför dödsstraff för vartenda brott på en gång.

Äh sluta.....
Du verkar ha svårt för att inse att det finns alldeles för många falska våldtäktsanmälningar och att dessa är ett stort problem.
Det är förstås en nagel i ögat på dig att jag presenterar fakta här ?
Fallen jag länkade till har i högsta grad med detta aktuella fall att göra, det är falska våldtäktsanmälningar och kvinnorna som gjorde sig skyldiga till dessa slapp eller slipper påföljd nästan helt för sitt brott som är falsk angivelse eller falskt larm.
Det spelar ingen roll om inte någon specifik person är utpekad, tror du inte polisen har något vettigare för sig än att utreda diverse halvtokiga kvinnors falska anmälningar ?
Man kan ju faktiskt börja undra hur du är funtad, du verkar irritera dig på folk som skriver inlägg här men vad har du själv för vettigt och konstruktivt att bidra med?
Du verkar vara en småknepig typ.

Självklart ska det få rättsliga följder att anmäla en påhittad våldtäkt och det spelar ingen roll heller om inte någon specifik person blir utpekad.
En lagändring är välkommen här.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2012-04-16 kl. 14:39.
Citera
2012-04-16, 14:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Svar ja BRB 15 kap 6 och 7§, det krävs en utpekad för falsk angivelse alt falsk tilvitelse.

kap 15 15§ Falskt larm skulle ev kunna vara tillämpligt, men som jag förstår det har bruden på söderstadion inte tagit tillbaka eller erkänt att det var hittepå utan polisen har lagt ner för att de anser det vara så..dvs ingen somhelst substans bakom påhittet.. då är det inte lika självklart att leda i bevis att det handlar om en falsk anmälan./falskt larm

Vi håller tummarna för att en åklagare driver detta till domstol.
Anledningen till att polis & åklagare lägger ner så många våldtäktsanmälningar är just att dom ser i ett tidigt skede av utredningen att anmälan är falsk och påhittad.
Du kan kan fråga vilken utredare hos polisen som helst eller valfri åklagare.
Dom kommer att bekräfta vad jag skriver här.
Någon påföljd måste en falsk anmälan få, annars kommer vi att få se en framtida epidemi av sådana.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2012-04-16 kl. 14:42.
Citera
2012-04-16, 16:22
Medlem
NowhereToGos avatar
Citat:
Då hade det varit ett helt annat läge naturligtvis. Men nu hände inte detta. Den typen av spekulation är fullständigt ointressant i det här fallet.
Den typen av spekulationer är endast intressant om det var GMs uppsåt.

Jag har inte på något sätt sagt att detta är ok. Jag har bara sagt att vissa här i tråden uppvisar kraftigt överdrivna reaktioner i det här specifika fallet.

Så du menar att det är okej att komma med påhittade anklagelser så länge ingen oskyldig drabbas och det bara kostar polisens tid och pengar. Jomen det vekar ju smart!

Som jag skrev ovan. Vård om hon är sjuk, åtal om hon är frisk! Att bara släppa det är ett rent hån mot alla som råkar ut för äkta våldtäkter.
Citera
2012-04-16, 17:43
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Så du menar att det är okej att komma med påhittade anklagelser så länge ingen oskyldig drabbas och det bara kostar polisens tid och pengar. Jomen det vekar ju smart!

Som jag skrev ovan. Vård om hon är sjuk, åtal om hon är frisk! Att bara släppa det är ett rent hån mot alla som råkar ut för äkta våldtäkter.

Läsförståelsen är uppenbarligen inte på topp. Men vi tar det en gång till.
Citat:

Och för att göra det ännu mycket tydligare, ja, det gör enorm skillnad i mina ögon om det drabbar en oskyldig eller inte.

Till saken hör att jag är tämligen övertygad om att tjejer/kvinnor som anmäler våldtäkter som inte ägt rum, utan att peka ut någon, snarare gör det som ett rop på hjälp, och bör få vård snarare än straff. De som falskt pekat ut någon, gör det av ren och skär illvilja och ondska, och ska man jaga folk som gjort något dumt, så ska man jaga de som gör dumheterna med vett och vilja.

När det gäller polisen... Ska jag vara cynisk är det väl bara bra om deras resurser slösas bort på oväsentligheter, eftersom de ändå inte läggs på att fånga kriminella, utan på "pinnjakt", svenssons som kört för fort och dylika saker. Ska jag vara seriös så tror jag nog poliser som sysslar med sådant här är så pass rutinerade att de tidigt fattar vad det handlar om, och lägger inga större resurser på att jaga "spöken".
Citera
2012-04-16, 17:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Tack för ditt inlägg, skönt att det finns vettiga människor somn deltar i denna diskussion.
Det är fan i mig inte ok att falsklarma polisen som startar en stor utredning angående våldtäkt, tidningarna är också så jävla snabba och haka på med rubriker som "Våldtäkt under fotbollsmatch"
Som om det vore en absolut sanning bara för att någon anmäler ett brott som har alldeles för många falska anmälningar.
Tänk om aftonbladet kunde ta sig i kragen och skriva att fallet är nerlagt nu pga fejkanmälan.
Citera
2012-04-16, 17:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Läsförståelsen är uppenbarligen inte på topp. Men vi tar det en gång till.

Och för att göra det ännu mycket tydligare, ja, det gör enorm skillnad i mina ögon om det drabbar en oskyldig eller inte.

Till saken hör att jag är tämligen övertygad om att tjejer/kvinnor som anmäler våldtäkter som inte ägt rum, utan att peka ut någon, snarare gör det som ett rop på hjälp, och bör få vård snarare än straff. De som falskt pekat ut någon, gör det av ren och skär illvilja och ondska, och ska man jaga folk som gjort något dumt, så ska man jaga de som gör dumheterna med vett och vilja.

När det gäller polisen... Ska jag vara cynisk är det väl bara bra om deras resurser slösas bort på oväsentligheter, eftersom de ändå inte läggs på att fånga kriminella, utan på "pinnjakt", svenssons som kört för fort och dylika saker. Ska jag vara seriös så tror jag nog poliser som sysslar med sådant här är så pass rutinerade att de tidigt fattar vad det handlar om, och lägger inga större resurser på att jaga "spöken".

De kvinnor som anmäler påhittade våldtäkter med okända gärningsmän mår ofta dåligt JA men det är fan i mig ingen ursäkt alls för detta beteende.
Ett kortare fängelsestraff vore bra som en markering vid upprepat falsklarm.

OT nu, Självklart ska polisen jaga fortkörare som alldeles för ofta är rattfyllerister och som dödar i genomsnitt en människa i veckan i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in