Citat:
Ursprungligen postat av NowhereToGo
Så du menar att det är okej att komma med påhittade anklagelser så länge ingen oskyldig drabbas och det bara kostar polisens tid och pengar. Jomen det vekar ju smart!
Som jag skrev ovan. Vård om hon är sjuk, åtal om hon är frisk! Att bara släppa det är ett rent hån mot alla som råkar ut för äkta våldtäkter.
Läsförståelsen är uppenbarligen inte på topp. Men vi tar det en gång till.
Citat:
Jag har inte på något sätt sagt att detta är ok. Jag har bara sagt att vissa här i tråden uppvisar kraftigt överdrivna reaktioner i det här specifika fallet.
Och för att göra det ännu mycket tydligare, ja, det gör enorm skillnad i mina ögon om det drabbar en oskyldig eller inte.
Till saken hör att jag är tämligen övertygad om att tjejer/kvinnor som anmäler våldtäkter som inte ägt rum, utan att peka ut någon, snarare gör det som ett rop på hjälp, och bör få vård snarare än straff. De som falskt pekat ut någon, gör det av ren och skär illvilja och ondska, och ska man jaga folk som gjort något dumt, så ska man jaga de som gör dumheterna med vett och vilja.
När det gäller polisen... Ska jag vara cynisk är det väl bara bra om deras resurser slösas bort på oväsentligheter, eftersom de ändå inte läggs på att fånga kriminella, utan på "pinnjakt", svenssons som kört för fort och dylika saker. Ska jag vara seriös så tror jag nog poliser som sysslar med sådant här är så pass rutinerade att de tidigt fattar vad det handlar om, och lägger inga större resurser på att jaga "spöken".