• 1
  • 2
2012-04-09, 20:56
Medlem
Jag styrketränar och kör efter Leangain metoden. Där rekommenderar de starkt att man kör Reverse pyramid training, vilket jag också kört nu i 2 veckor.
Men jag har sedan tidigare försökt byta mitt sätt att träna var 4e vecka. För att varitation ger bättre resultat.

Nu till frågan:
Räcker det att jag varierar min träning genom att köra "Reverse pyramid training" med hög reps i 4 veckor och sedan byter jag så att jag kör Reverse pyramid training med låga reps i 4 veckor efter det?. Och så kör jag så fram och tillbaka. Är det en tillräcklig variation?

Eller sliter det för mycket på nervsystemet att köra konstant på Reverse pyramid training?. Läste något om det. Någon mer insatt som vet?

Ett annat alternativ skulle ju vara att jag kör reverse pyramid training i 4 veckor sedan byter jag så att jag kör hög reps efter starting strength metoden i 4 veckor eller dylikt.

Så, alltså. Är
Citera
2012-04-09, 21:13
Medlem
SiSeniors avatar
Du tjänar ingenting på att byta upplägg så ofta som var 4e vecka. Då hinner du ju knappt lära dig tekniken i övningarna och komma upp på rätt vikter innan det är dags att byta. Byt upplägg någon gång i halvåret, det räcker.
Citera
2012-04-09, 22:32
Medlem
Precis som du verkar ha fattat gäller det att variera din träning. Precis som SiSenior säger tycker jag att va 4e vecka är lite för ofta. Du får även tänka på regelbundenheten. Det tar mellan 4-8 veckor för musklerna att vänja sig vid en viss träning (beroende på hur länge & mycket du tränat). Förmodligen ligger du runt 7-8 veckor.

Du byter för tillfället mellan låga och höga repetitioner. Jag skulle nog ändrat lite i det upplägget. Innan jag svara på den fråga: Vad är dina mål? Volym? Styrka? Blandat?

Sliter på nerverna gör man framför allt när man gör fel, börjar träna när man är kall eller om man aldrig byter övningar.
Citera
2012-04-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Du tjänar ingenting på att byta upplägg så ofta som var 4e vecka. Då hinner du ju knappt lära dig tekniken i övningarna och komma upp på rätt vikter innan det är dags att byta. Byt upplägg någon gång i halvåret, det räcker.

Vad menar du med att byta upplägg en gång i halvåret?

Att komma upp i "rätt vikter" och lära sig tekniken förstår jag inte riktigt heller vad du menar. Bara för att han ändrar antalet repetitioner, behöver han ju inte byta övningar. Tekniken är ju i princip densamma. Sen är det klart, 4 veckor hinner man inte riktigt känna av tekniken på just den vikten. Men om han kör 7-8 veckor ska det inte vara någon fara.
Citera
2012-04-10, 07:39
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranasmart
Vad menar du med att byta upplägg en gång i halvåret?

Att komma upp i "rätt vikter" och lära sig tekniken förstår jag inte riktigt heller vad du menar. Bara för att han ändrar antalet repetitioner, behöver han ju inte byta övningar. Tekniken är ju i princip densamma. Sen är det klart, 4 veckor hinner man inte riktigt känna av tekniken på just den vikten. Men om han kör 7-8 veckor ska det inte vara någon fara.

Det är det du inte fattar. Upplägg = schema, träningsschema. Trodde det var glasklart.

Hittar du något som säger att man måste byta "upplägg" så ofta som 7-8veckor är du välkommen att publicera det här. Det är onödigt ofta om du frågar mig.
Citera
2012-04-10, 08:40
Medlem
Citat:
Det är det du inte fattar. Upplägg = schema, träningsschema. Trodde det var glasklart.

Hittar du något som säger att man måste byta "upplägg" så ofta som 7-8veckor är du välkommen att publicera det här. Det är onödigt ofta om du frågar mig.

Ett träningsprogram behöver man inte byta oftare än varje halvår. Men det är inte det han frågar efter. Här diskuterar vi hur man ska variera sin träning med olika träningsmetoder och med olika antal repetitioner per set.

Svaret på att man ska byta träningsmetoder & repetititoner hittar du här:
ENCYCLOPEDIA OF BODYBUILDING THE COMPLETE A-Z ON MUSCLE BUILDING. Robert Kennedy publishing.
Citera
2012-04-10, 11:36
Medlem
Citat:
Precis som du verkar ha fattat gäller det att variera din träning. Precis som SiSenior säger tycker jag att va 4e vecka är lite för ofta. Du får även tänka på regelbundenheten. Det tar mellan 4-8 veckor för musklerna att vänja sig vid en viss träning (beroende på hur länge & mycket du tränat). Förmodligen ligger du runt 7-8 veckor.

Du byter för tillfället mellan låga och höga repetitioner. Jag skulle nog ändrat lite i det upplägget. Innan jag svara på den fråga: Vad är dina mål? Volym? Styrka? Blandat?

Sliter på nerverna gör man framför allt när man gör fel, börjar träna när man är kall eller om man aldrig byter övningar.

Ok. Ja då kan det räcka med att jag varierar min träning varannan månad.
Mitt mål är att bygga muskelmassa. Jag har alltid varit smal och känt att jag har haft det svårt att bygga muskler och gå upp i vikt. Men nu har jag börjat sköta kosten stenhårt och jag känner att jag skulle jag bara slipa lite på mitt sätt att träna så kommer det hända något.

Återigen, mitt mål är att bygga muskler och gå upp i vikt. Då jag kör efter Leangain metoden så gör jag detta samtidigt som jag går ner i kroppsfett. Men, det som är absolut viktigast för mig är att jag går upp i muskelmassa.

Har du något annat förslag än låga reps vs höga reps nu när du vet mitt mål?

Ska även ta och googla det du länka från "encyclopedia of bodybuilding".
Citera
2012-04-10, 11:42
Medlem
Citat:

Frågan var egentligen rätt så bred beroende på svaret.

Hur ska jag variera min träning?

* Köra samma övningar i 2 månader med hög reps för att sedan gå ner till låg reps i 2 månader fast på samma övningar?
* Byta övningar helt efter 2 månader och samtidigt gå ner till låg reps.
* Byta övningar helt efter 2 månader och köra samma antal reps sedan tidigare.
* Köra "Reverse pyramid training" i 2 månader för att sedan byta till MAX OT

Och sen undrar jag om man kan köra på dessa 2 Olika variationer av träning fram och tillbaka eller är kroppen för smart för det?
Är det kanske optimalt att man efter den 2a variationen av träning gå över till en 3e variation.
Citera
2012-04-10, 12:10
Medlem
Reverse pyramid i sig är tillräckligt med variation.

Citat:
Det tar mellan 4-8 veckor för musklerna att vänja sig vid en viss träning (beroende på hur länge & mycket du tränat).
Källa?
Senast redigerad av Mr.Dee 2012-04-10 kl. 12:12.
Citera
2012-04-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Reverse pyramid i sig är tillräckligt med variation.

Källa?

ENCYCLOPEDIA OF BODYBUILDING THE COMPLETE A-Z ON MUSCLE BUILDING. Robert Kennedy publishing.
Citera
2012-04-10, 12:18
Medlem
Citat:
Och vad har han för källa på det? Behövs en studie för att komma med sånt där. Inte att det bara står i en bok.
Citera
2012-04-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Och vad har han för källa på det? Behövs en studie för att komma med sånt där. Inte att det bara står i en bok.

Har inte boken framför mig för tillfället. Är själv lika kritisk som du verkar vara. Jag kollade upp det då och källan var godtagbar senast jag kollade.

Efter 4-8 veckor visade studien iaf att muskelutvecklingen minskade. Sen kan man självklart köra någon vecka till. Det är inte svart på vitt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in