2012-04-27, 00:54
Medlem
baramejs avatar
Alltså här hängs namn på misstänkta gärningsmän och på brottsoffer ut dagligen så jag ser ingen som helst anledning till att just dessa herrar skall få sina namn maskade.
Totalt ologiskt.
Fattar heller inte varför namn på just gärningsmän skall maskas när det finns trådar med namn, adress, personnummer och bilder på brottsoffer.
Hr f*n resonerar modsen egentligen??

Dessutom är det en riktigt dålig idé att modsen har möjlighet att gå in och maska, men det är ingen generell regel.
Vi har redan problem med mods som agerar helt efter eget huvud och inte reglerna, så en sådan här sak gör ju absolut inte saken bättre.
Antingen ska alla namn maskas, eller så ska inga namn maskas.
Blir bara en röra av alltihop annars.
Citera
2012-06-10, 14:46
Medlem
epost72s avatar
Ett förbannat onödigt pillande av moderatorer.
Antingen bryter inlägget som helhet mot reglerna eller också bryter det inte mot reglerna och då ska det också vara kvar oredigerat.

Hoppas innerligt att detta används av ett fåtal moderatorer och att dessa inte blir långvariga som moderatorer.
Citera
2012-06-10, 15:27
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ett förbannat onödigt pillande av moderatorer.
Antingen bryter inlägget som helhet mot reglerna eller också bryter det inte mot reglerna och då ska det också vara kvar oredigerat.

Hoppas innerligt att detta används av ett fåtal moderatorer och att dessa inte blir långvariga som moderatorer.
Det är förankrat hos admin, dvs inget som hittats på att göra på eget bevåg. Vilket "pillande" är det du avser med tanke på att det tagits upp flera situationer där moderatorer går in och redigerar (uppdateringar och 1.02 bla)
Citera
2012-06-10, 15:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är förankrat hos admin, dvs inget som hittats på att göra på eget bevåg. Vilket "pillande" är det du avser med tanke på att det tagits upp flera situationer där moderatorer går in och redigerar (uppdateringar och 1.02 bla)
Jag skiter fullkomligt i om det är förankrat hos admin, det är ett dåligt beslut av admin och man måste inte följa admins beslut.
Man kan helt sonika radera inläggen om de inte till fullo följer regelverket.
Vad gäller 1.02 gillar jag inte agerandet där heller.

Att man lägger in länkar till sammanfattningar spelar i en annan division men också där finns det bättre lösningar.
Typ klistrade modsmeddelanden.

EDIT:
Vilket pillande som avses borde vara uppenbart med tanke på trådstarten här.
Senast redigerad av epost72 2012-06-10 kl. 15:47.
Citera
2012-06-10, 15:58
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jag skiter fullkomligt i om det är förankrat hos admin, det är ett dåligt beslut av admin och man måste inte följa admins beslut.
Man kan helt sonika radera inläggen om de inte till fullo följer regelverket.
Vad gäller 1.02 gillar jag inte agerandet där heller.

Att man lägger in länkar till sammanfattningar spelar i en annan division men också där finns det bättre lösningar.
Typ klistrade modsmeddelanden.
Det finns ingen teknisk lösning för klistrade modsmeddelanden vid trådstart, det enda som finns att tillgå är förinlagda modsmeddelanden, men de syns enbart när man ska posta i tråden och därmed inte synlig för läsaren.

Jag håller dock med om att det borde finnas bättre möjligheter ren tekniskt att lägga till information till trådstarter.

Problemen är att man inte kan radera en trådstart utan att hela tråden blir raderad, och har diskussionen kommit igång med ytterligare information och infallsvinklar i ämnet går de förlorade.

Vad gäller maskning av namn/personuppgifter är det speciellt och nytt, ingenting ska dock ändras på det sätt att information tas bort, de bokstäver/siffror som ersätts med stjärna ska redovisas för, informationen som sådan ska stå kvar och inget ska tas bort.
Jag förstår dock kritiken, det är nytt och diskussioner förs hela tiden.
Citera
2012-06-10, 15:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Ett bra beslut att maska namn då det vimlar av oskyldigt uthängda personer i fall som jag anser vara allvarliga. Däremot när man vet vem som är skyldig eller liknande så är det kanske inte lika viktigt eller lättare maskning kan ju förekomma.
Jag undrar då jag brukar ta till en spoiler då jag citerar ett stycke ur FUP med namn. Är det okey och räknas inte in i google sökandet?

En moderator tog ansvar och maskade bort uppkomna namn från en artikel helt utan att veta om dessa stod för misshandeln. Det är bra och slappheten över att låta sånt förekomma är värre än att ge moddsen rätt att gå in och maska.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-06-10 kl. 16:01.
Citera
2012-06-10, 16:09
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är bra att diskussioner förs om förbättringar.
Jag vet detta med bristen hos det nuvarande klistrade modsmeddelandet.
En lösning där ett modsmeddelande syns före TS vore det ultimata.
EDIT:
Vad gäller 1.02 och trådstart anser jag en korgning med info om vad som gäller bättre än att redigera.
När det gäller redigering av spekulativa inlägg med personuppgifter så är radering betydligt bättre än att redigera.

Gärna med ett modsmeddelande om att radering skett och av vilka skäl. om inte annat till den som postat.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Spoiler påverkar inte indexering hos Google enligt min erfarenhet.

Korrekt sätt hade varit att radera inlägget och ge fan i att redigera inlägget.
Det är förankrat hos admin men det betyder inte att det är rätt.
Senast redigerad av epost72 2012-06-10 kl. 16:31.
Citera
2012-06-10, 16:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Spoiler påverkar inte indexering hos Google enligt min erfarenhet.

Korrekt sätt hade varit att radera inlägget och ge fan i att redigera inlägget.
Det är förankrat hos admin men det betyder inte att det är rätt.

Nja, jag tycker ju det va rätt, sen är det väl överheten som avgör.
Så länge det va personnamnen som redigerades anser jag inte det va fel. Bara bra för det är trots allt en jävla massa oskyldiga namn som får fronta och är sökbara på google. Det hela ger faktiskt ett seriösare intryck.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in