2012-04-10, 06:23
Medlem
Zwerchstands avatar
Ännu bättre måste det då vara om det postade inlägget kvarstår orört av moderator – vilket är vad som sker om inlägget raderas intakt och så citeras PM-ledes med kommentar om dålig del, så inlägget kan reformuleras utan just den delen. Då slipper moderator misstänkliggöras av faktum att redigeringsloggen visar att, när & av vem inlägget senast redigerats men varken vad (vilket ju inte skulle fungera snyggt för sådan här maskering/radering) när / hur många gånger vilka tidigare varit inne och pillat. Den viktiga informationen försvinner varje gång någon redigerar, men med försvinnande menar du väl det fall att postaren inte repostar; och beklämmande många här behöver få berättat för sig att varje radering på Flashback är en inbjudan till korrekt reformulering, och varken fattar/tror det ens då, och vägrar prova.

Så kan man i stället PM:a postaren uppmaning att själv redigera, men då måste saken upptäckas-bedömas-PM:as-mottagas-redigeras-efterkollas[-repeteras] inom vad <1 h man för tillfället råkar ha fått på sig, och under tiden kan inlägget besvaras & citeras. Sådant råkarberoende vore olämpligt till praxis.

Och argumentet mot att moderator redigerar som här är att det är fråga om varken formellt regelbrott / sista modereringsutväg.

En välvillig tolkning är att moderator här valt att skydda några personers integritet på bekostnad av sin egen.
Citera
2012-04-10, 12:17
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag håller inte med dig. Om man med en enkel redigering kan fixa till ett inlägg så är det mycket bättre än att plocka bort det. Trots allt kan viktig information försvinna som är relevant för diskussionen.

Det är inte moderatorernas sak att rädda kvar inlägg.
Ifall man redigerar ett inlägg så öppnar man bara för missförstånd och oklarheter. Jag är helt övertygad om att det är bäst med en klar svart/vit hantering även om jag förstår dom mjukare alternativen med tolkning så är nackdelarna fler och därför väljer jag personligen att förespråka den hårdare lösningen som är solklar och inte lämnar eller väcker några frågor.
Citera
2012-04-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det är inte moderatorernas sak att rädda kvar inlägg.
Ifall man redigerar ett inlägg så öppnar man bara för missförstånd och oklarheter. Jag är helt övertygad om att det är bäst med en klar svart/vit hantering även om jag förstår dom mjukare alternativen med tolkning så är nackdelarna fler och därför väljer jag personligen att förespråka den hårdare lösningen som är solklar och inte lämnar eller väcker några frågor.
Jag köper rakt av att det kan bli problem, men som med allt annat så är det väl inte värre än att admin isf instruerar alla mods att tillämpa möjligheten extremt restriktivt.

Dessutom står det ju bara att man bör maskera personuppgifter, vilket i så fall inte alls ger mod någon möjlighet att ta bort inlägget.
Citera
2012-04-10, 13:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
i det här inlägget
https://www.flashback.org/sp36701910
så har nån moderator gått in och ändrat i inlägget och av någon anledning bytt ut en massa bokstäver mot stjärnor i folks namn.

jag undrar helt enkelt varför och om det är något som ska göras eller iaf uppmuntras av moderatorerna?

jag tycker det är att överdriva och framförallt onödig censur.

nu kanske man kan tycka at tjag borde ha tagit det i pm med aktuell moderator, men då hen inte hade vett nog att skriva under med sitt nick så är det hyfsat svårt. men framförallt så tycker jag det är en viktig principdiskussion som inte endast ska handla om just den där tråden och just det där inlägget.

Ja, det här är en nyordning. Moderatorerna kan numera på eget bevåg gå in och censurera namn på personer med hjälp av stjärnor. Det är inte lagen som kräver att man gör så, eller någon utomstående som har utövat påtryckningar, utan det är Admin som anser att det kan vara nödvändigt. Exakt i vilka situationer namn skall censureras med stjärnor avgörs från fall till fall.
Citera
2012-04-10, 13:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand

En välvillig tolkning är att moderator här valt att skydda några personers integritet på bekostnad av sin egen.

Ja, det var bra uttryckt. På bekostnad av sin egen, ja.
Citera
2012-04-10, 13:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det här är en nyordning. Moderatorerna kan numera på eget bevåg gå in och censurera namn på personer med hjälp av stjärnor. Det är inte lagen som kräver att man gör så, eller någon utomstående som har utövat påtryckningar, utan det är Admin som anser att det kan vara nödvändigt. Exakt i vilka situationer namn skall censureras med stjärnor avgörs från fall till fall.
Framförallt är det något som är valfritt för den enskilde moderatorn. Själv kommer jag inte att redigera någons inlägg för att maska namn, men admin har gett oss möjligheten att göra det ifall vi vill och anser det finnas skäl.
Citera
2012-04-10, 13:25
Medlem
SweTechs avatar
Citat:

Tycker det är en mycket dålig förändring och hoppas att merparten av moderatorerna väljer att som ÅG säger, inte använda möjligheten.
Citera
2012-04-10, 17:29
Medlem
pederastens avatar
en helt sinnessjuk förändring om jag får säga vad jag tycker.
visst om det hade varit generellt så hade jag kanske kunnat köpa det här men att det kommer ske så väldigt godtyckligt är ju bara helt värdelöst.

om jag verkligen vll skriva ut namnen på någon så borde jag ju få det så länge det inte bryter mot reglerna.

moralregler som dessutom styrs av vad den enskilda moderatorn känner för just för stunden är ju knappast något som flashback behöver.
Citera
2012-04-10, 17:30
Medlem
pederastens avatar
och vad händer om jag får ett inlägg censurerat och senare i tråden återigen väljer att skriva ut personens namn i klartext? är det ett regelbrott eller är det inget regelbrott (men moderatorn ska ändå in och kladda i mitt nya inlägg?)
Citera
2012-04-10, 19:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Kan vi anta att skälen för censureringen i varje enskilt fall kommer att redovisas av respektive moderator? Om inte så kommer den här delen av regelverket aldrig att få en lärande funktion...vilket väl ändå bör vara en viktig funktion för ett regelverk.

BTW...finns det fler nyordningar som medlemmarna kanske borde känna till?
Citera
2012-04-10, 19:19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kan vi anta att skälen för censureringen i varje enskilt fall kommer att redovisas av respektive moderator? Om inte så kommer den här delen av regelverket aldrig att få en lärande funktion...vilket väl ändå bör vara en viktig funktion för ett regelverk.
Det kan du nog inte anta, nej. Skälet till maskningen - inte censuren för det är inte det det handlar om - är att det helt enkelt inte ska vara som så att första träffen vid googling på någons namn ska vara en Flashbacktråd som personen i fråga egentligen inte har något med att göra. Syftet är alltså inte att hemlighålla identiteten för de som läser tråden.
Citera
2012-04-11, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det kan du nog inte anta, nej. Skälet till maskningen - inte censuren för det är inte det det handlar om - är att det helt enkelt inte ska vara som så att första träffen vid googling på någons namn ska vara en Flashbacktråd som personen i fråga egentligen inte har något med att göra. Syftet är alltså inte att hemlighålla identiteten för de som läser tråden.
Men i så fall är det väl bättre att infoga stjärnor istället för att ersätta tecken? Eller skulle google hitta det ändå?

Karl Svensson 541215-2156
blir tex
Ka*rl Sv*enss*on 54*12*15-*2*156
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in