Citat:
Ursprungligen postat av prikrux
Ja, men det betyder fortfarande inte att det KOSTAR samma som den effektiva räntan! Eller menar du att bara för att det är lagstiftat så betyder det att man måste ta ut den kostnaden av kunden på nått slags mysko sätt?
Sucuk har ju ändå rätt. Det är ren idioti att låna till en sådan ränta. Effektiv ränta är som sagt en jämförelseränta, de flesta kreditgivare eller rättare sagt alla, är tvungna att redovisa den effektiva räntan. Du säger att det kostar mellan 500-1500 att låna 5000 kr EN MÅNAD! Det är hutlöst.
Säg att du har ett kreditkort och tar ut 10 000 kr ur en bankomat, vad kostar det dig då under en månad? Jo först betalar du ca 40 kr i uttagsavgift. Sedan brukar man ha upp till 55 dagars fri kredit. Dvs första månaden betalar man ingen ränta utan bara 40 kr på ett lån på 10 000. Därefter brukar ÅRSräntan ligga mellan 12-36%, dvs månadsräntan är 1-3% (12/12-36/12). Kostnaden per månad för ett lån på 10 000 blir då mellan 100-300 kr. Detta lån kan du allt som oftast betala av under valfri tid, men oftast med ett krav på 1/24- till 1/12-del av lånebeloppet.
Sedan är det så att du faktiskt betalar den effektiva räntan. Betalar du 1500 kr för ett lån på 5000 kr så betalar du ändå 1500 kr, det blir en hög årsränta. Däremot är det aldrig någon som har påstått att du betalar räntekostnaden för ett helt år. Men eftersom vi oftast jämför olika räntor så måste vi räkna om till en årsränta. Vi kan istället räkna vad månadsräntan för mitt lån på 10 000 kr med en ÅRSränta på 12% kostar i månaden. 12/12=1% + 40 kr = 140 kr. Detta motsvarar en månadsränta på 1,4%, medan ditt exempel 1500/5000=30%. Det är alltså billigare att låna 10 000 kr med en månadsränta på 1,4% än att låna 5000 kr med en månadsränta på 30%. Sen kan låneföretaget säga att lånet är räntefritt bäst det vill men kräver de 1500 kr i avgift så betalar du ändå en "ränte"kostnad. Enda skillnaden är att jag får dra av 30% av min räntekostnad i deklarationen medan du inte kan dra av avgifter. Rätta mig om jag har fel.
Den enda fördelen med SMS-lån är att ungdomar snabbare hamnar hos kronofogden så att de inte kan belåna sig mer. Förhoppningsvis så lär de sig en läxa och växer upp till ansvarstagande medborgare och håller sig undan kronofogden i fortsättningen.