• 2
  • 3
2012-04-13, 21:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
På vilket sätt är det en dubbel risk om du fortfarande har ekonomi att klara det?

För övrigt så var frågan inte från början att återbetala några lån utan att banken hade som krav att du sålde din nuvarande bostad innana du ens får ett lånelöfte vilket jag inte tror stämmer.

Har inte sett någonstans att någon bank har detta som krav för ett lånelöfte.

Du skämtar? http://comboloan.se/nyheter/nyheter....yheter&NId=593
Citera
2012-04-13, 21:28
Medlem
Jag och min fru byggde nytt 2004! Då hade vi 200"kr kontant sparat och inga andra lån!
Det som är så konstigt idag är att banken (lånevillkoret) inte tar hänsyn till din totala ekonomi, utan bara till bo-lånet!
Vi kunde ju haft två bilar på lån, sommarstuga, eller andra "små-lån". Men det skiter de väl i!
De måste väl promt följa bolånediretivet som regeringen satt upp.

När vi värderade vårt hus som kostat ca: 1,6milj kr så hamnade det på 1,8milj kr. Så bankens risk var ju inte överdrivet stor! I dag med trädgård fixad och stort garage så värderades det till minst 2,5milj kr av oberoende mäklare! Hans gissning var till och med 2,7milj kr!

Jag tycker att var och en tar ansvar för sin egen ekonomi! Men gör det med sunt förnuft!
Citera
2012-04-13, 22:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du skämtar? http://comboloan.se/nyheter/nyheter....yheter&NId=593

Nej jag skämtar inte!

Jag har lånelöfte från SEB och sitter och skriver mitt inlägg i min osålda bostadsrätt.
Jag måste dock sälja min lgh när jag hittar en ny lgh och innan jag får lånet men det hade jag tänkt ändå och är inget jag är bekymrad över. Har också lånelöfte från LF och något annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Har letat efter en ny lgh ganska länge nu men är nog lite kräsen. Har även bjudit på en hel del också och då har jag i flera av fallen blivit tvungen att visa mitt lånelöfte vilket skulle varit hyfsat svårt att göra om jag var tvungen att sälja först.
Senast redigerad av Diablo1118 2012-04-13 kl. 22:25.
Citera
2012-04-13, 22:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej jag skämtar inte!

Jag har lånelöfte från SEB och sitter och skriver mitt inlägg i min osålda bostadsrätt.
Jag måste dock sälja min lgh när jag hittar en ny lgh och innan jag får lånet men det hade jag tänkt ändå och är inget jag är bekymrad över. Har också lånelöfte från LF och något annat som jag inte kommer ihåg just nu.

Fast det är just det som får bankerna att ställa sådana krav, antar att det är centralt i någon av storstäderna och då brukar det funka även om bankerna *borde* tillämpa samma krav överallt.
Citera
2012-04-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Hej!

Funderar på att skaffa nytt boende tillsammans med min sambo. Vi har f.n. 150 000 sparade men det räcker inte långt när man ska köpa en lägenhet om man ska ha minst 15 % i insats. Kan man låna till en del av de 15 % som krävs av banken? Säg att vi skulle vilja låna 75 000 till av vår bank för att få råd till insatsen, går bankerna med på det?

Vi har båda fast inkomst och är kunder hos Swedbank om det nu säger något.

Mvh.

Annars kan man ju, hemska tanke, spara ihop resten och vänta 3månader eller nåt?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in