2014-02-27, 15:47
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlCKJ
För samma pris får du en klassisk tweedkavaj. Snyggt och elegant. En mörkblå kavaj får ofta inte ut sin rätt i finare sammanhang, men är såklart snyggt på sommarens middagar.

En tweedkavaj konkurrerar ju inte riktigt med en mörkblå blazer - det är ju helt olika typer av plagg som i allmänhet är tänkta att användas i helt olika situationer. Det ena ersätter alltså inte det andra.

Vad menar du förresten med att en mörkblå "får ofta inte ut sin rätt i finare sammanhang"?
Citera
2014-02-27, 18:07
Medlem
Citat:
Rosa kan bli väldigt... Ja, låt säga... Sliskigt.

Fast nu trampar du väl lite väl mycket på stigen som jante lagt upp framför dig? Rosa är oftast snyggt, det är en klassisk skjortfärg och rosa skjortor passar fantastiskt med bland annat mörkblått och mörkgrönt. Tycker man att rosa skjortor är snygga/fina använder man dem, inte för andras skull utan för sin egent, det finns inget sliskigt i det.

Citat:
U-ringat.

You say what? För det första är nog ordet du söker "urringat" men vad som skulle passa bättre i en klassisk garderob är crewnecks.
Citera
2014-02-27, 18:58
Medlem
Fixiebikes avatar
[quote=CarlCKJ|47696346]För samma pris får du en klassisk tweedkavaj. Snyggt och elegant. En mörkblå kavaj får ofta inte ut sin rätt i finare sammanhang, men är såklart snyggt på sommarens middagar. Satsa i sådana fall på en dubbelknäppt, det ger ett sofistikerat intryck. Själv har jag en från Oscar Jacobson som jag är ytterst förtjust i. www.spiga3.se har snygga kavajer.[quote]
Spiga3 och många andra butiker. En enkelknäppt kavaj är ett långt bättre basplagg än en dubbelknäppt oavsett färg, material och typ.

Citat:
Ljusblå, vita, ljusgula och ljusgröna skjortor med oxford eller button-down-krage är enligt mig att föredra. Rosa kan bli väldigt... Ja, låt säga... Sliskigt.
Rosa är en långt bättre skjortfärg än ljusgrönt skulle jag påstå. Brunt, beige, blått, grått och grönt fungerar ofta mer än väl tillsammans med rosa. Men så är jag lite biased i frågan eftersom jag mer än ofta bär rosa skjorta.

Oxfordkrage?

Citat:
Chinos i blått och beige. Flanellbyxor med slag (4-5 cm) är riktigt snyggt, och med det svenska vädret kan dessa oftast bäras ända in i maj innan de blir för vintriga. Ett par mörkblå flanellbyxor är dessutom snyggt att matcha med en brun tweedkavaj, men den diskussionen kommer till hösten. Manchesterbyxor i vinrött, mörkblått och beige är snyggt, särskilt om de är i chinosmodell. Detta är dock också mer passande för hösten.
Till sommaren är det chinosshorts i både färgglada och jordnära färger som gäller.
Skall man matcha marinblå byxor med en tweedkavaj tycker jag att byxorna gör sig bäst i mollskinn eller manchester. Jag skulle nog säga att bruna manchesterbyxor är ganska så användbara de också, dock kanske inte till tweed alla gånger.

Citat:
Svar: Ja. Brothers har ett bra urval.
Har Brothers over the calf-strumpor i ull?
Citera
2014-02-27, 19:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
En tweedkavaj konkurrerar ju inte riktigt med en mörkblå blazer - det är ju helt olika typer av plagg som i allmänhet är tänkta att användas i helt olika situationer. Det ena ersätter alltså inte det andra.

Vad menar du förresten med att en mörkblå "får ofta inte ut sin rätt i finare sammanhang"?

Med tanke på att det i samma inlägg också rekommenderas "chinosshorts i både färgglada och jordnära färger" till sommaren tror jag att vederbörande har ett annat kognitivt universum än vad många andra här har.
Citera
2014-02-27, 19:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Har Brothers over the calf-strumpor i ull?

Ja, visste du inte det? Sjukt sköna, i högkvalitativ ull och tvättbara i 60 utan att de noppar.

Citera
2014-02-27, 21:31
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Massimo Dutti brukar ha prisvärda tröjor av fin kvalitét. Sandfärgat, vinrött, mörkblått, grått, mörkgrönt och även vissa pastellfärger som ljusgult är snyggt. Kabelstickat och slätstickat. U-ringat.

Värt att tillägga är att i alla fall de Massimo Dutti-tröjor jag har håller en ganska låg standard och inte är i närheten av att vara prisvärda. Den senast jag köpte i tunn bomull höll bara en månad innan sömmarna började ge sig.
Citera
2014-03-19, 11:22
Medlem
Pörrs avatar
Flyttat inlägg om skor hit.

/Moderator
Citera
2014-05-15, 19:49
Medlem
Vilka skor bör ens skogarderob minst bestå av, samt när används de?

Sommar, höst, vinter, vår, regn och slask verkar kräva varsin skotyp. Idag äger jag ett par mörkbruna oxfords samt bruna brogues av något slag, vore intressant att se en någorlunda "komplett" lista över vad som måste finnas i den klassiska garderoben.
Citera
2014-05-15, 19:58
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe

Sommar, höst, vinter, vår, regn och slask verkar kräva varsin skotyp. Idag äger jag ett par mörkbruna oxfords samt bruna brogues av något slag, vore intressant att se en någorlunda "komplett" lista över vad som måste finnas i den klassiska garderoben.

Det beror en hel del på ens vardag skulle jag vilja säga, ett par svarta oxford skulle kunna vara vardagsmat för den ena medan det för den andra används mer sällan.
Ett par mer formella och ett par mindre formella både för varmare dagar och svalare känns dock som en bra grund att stå på.
Citera
2014-05-16, 07:21
Medlem
Citat:

Som Andrew sade beror allt på vardag, arbetsplats och hur ofta du går i dina skor.
Går du i kvalitetsskor varje dag så bör du låta ett par vila 2 dagar efter användning, vilket implicerar stt du måste ha 3 par per säsong (ett par kan ju givetvis användas flera årstider). Detta eftersom skorna behöver torka efter användning.

Om du idag har en brun captoe och en brun brouge (detta är en derby?) skulle jag köpa en svart captoe (eller wholecut), ett par loafers, ett par kängor och ett par bruna skor med gummisula (för regnperioden). Nu har du en mer eller mindre komplett garderob sett till vilka modeller du har. Sedan är det bara att börja fylla på med olika färger och modeller allt efter tycke och smak. Sträva efter att nå en garderob som erbjuder tre skor per säsong. De flesta lägger mest fokus på att ha skor i oxfordmodell.
Citera
2014-05-16, 19:56
Medlem
Börjar universitetet i höst och tanken var väl att jag skulle ersätta mina fula kläder, och på senare tid har jag intresserats av klassisk stil. Tänker mig en garderob för användning dagligen i samtliga situationer.

Mina brogues har en ganska tjock gummisula med nå "fotbollstaggar", betyder de att de bäst lämpar sig för blött väder?

Till vintern tänker jag chelsea boots, minst två par. I mocka av olika färger. Vilken mer sko är aktuell för vinterhalvår då tanken är att skorna ska vila i två dagar? Eller är det tre par som gäller?

Till regn och rusk (samt vår och höst) tänker jag tidigare nämnda chelsea boots, någon broguesko (modell?) med gummisula (?) samt någon mockasko...

Sommaren tänker jag mig derbys, munkskor, Oxford brogues.

Jag är ute på jävligt hal is för tillfället (som ni kanske ser), försöker först och främst lära mig alla begrepp. Tanken är att pengarna ska sättas sprätt på under sommaren, förutsatt att jag trivs i det jag köper successivt.
Citera
2014-05-17, 12:07
Medlem
Citat:
Börjar universitetet i höst och tanken var väl att jag skulle ersätta mina fula kläder, och på senare tid har jag intresserats av klassisk stil. Tänker mig en garderob för användning dagligen i samtliga situationer.

Mina brogues har en ganska tjock gummisula med nå "fotbollstaggar", betyder de att de bäst lämpar sig för blött väder?

Till vintern tänker jag chelsea boots, minst två par. I mocka av olika färger. Vilken mer sko är aktuell för vinterhalvår då tanken är att skorna ska vila i två dagar? Eller är det tre par som gäller?

Till regn och rusk (samt vår och höst) tänker jag tidigare nämnda chelsea boots, någon broguesko (modell?) med gummisula (?) samt någon mockasko...

Sommaren tänker jag mig derbys, munkskor, Oxford brogues.

Jag är ute på jävligt hal is för tillfället (som ni kanske ser), försöker först och främst lära mig alla begrepp. Tanken är att pengarna ska sättas sprätt på under sommaren, förutsatt att jag trivs i det jag köper successivt.

Ett tips från någon som var i en liknande situation för ett par år sedan är att FÖRST lära dig så mycket du kan om ämnet och sedan köpa kläder. Annars kommer du ångra att du köpte vissa kläder med "modern" passform, färgpalett osv.
Senast redigerad av JohnnyColtrane 2014-05-17 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in