Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterlandet
*En Mörkblå Club Blazer när man vill vara lite finare utan att bära kostym, till exempel när det är fest eller finare middag. Här kan jag tänka mig att gå upp lite i pris, kanske uppemot en tretusen, kan man få något bra för den summan?
För samma pris får du en klassisk tweedkavaj. Snyggt och elegant. En mörkblå kavaj får ofta inte ut sin rätt i finare sammanhang, men är såklart snyggt på sommarens middagar. Satsa i sådana fall på en dubbelknäppt, det ger ett sofistikerat intryck. Själv har jag en från Oscar Jacobson som jag är ytterst förtjust i.
www.spiga3.se har snygga kavajer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterlandet
*Ett antal skjortor, jag tänker ett par ljusblåa, ett par vita och en rosa eller annan "rolig" färg. Vad gäller krage är jag förtjust i cut-away och button-down, här skulle jag behöva lite hjälp med vad man bör prioritera.
Ljusblå, vita, ljusgula och ljusgröna skjortor med oxford eller button-down-krage är enligt mig att föredra. Rosa kan bli väldigt... Ja, låt säga... Sliskigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterlandet
*Ett par beiga chinos, ett par gråa flanellbyxor, sen tar det nästan stopp, vad för fler byxor bör man införskaffa (speciellt som passar nu till sommaren)?
Chinos i blått och beige. Flanellbyxor med slag (4-5 cm) är riktigt snyggt, och med det svenska vädret kan dessa oftast bäras ända in i maj innan de blir för vintriga. Ett par mörkblå flanellbyxor är dessutom snyggt att matcha med en brun tweedkavaj, men den diskussionen kommer till hösten. Manchesterbyxor i vinrött, mörkblått och beige är snyggt, särskilt om de är i chinosmodell. Detta är dock också mer passande för hösten.
Till sommaren är det chinosshorts i både färgglada och jordnära färger som gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterlandet
*Strumpor, bör man ha ett par som passar till varje par byxor
Svar: Ja. Brothers har ett bra urval.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterlandet
*Skor, ett bra bruna brogues är givet, men får väl även skaffa ett par svarta oxfords för mer formella tillställningar. Några tips på prisvärda modeller skulle uppskattas
Mycket sko för pengarna:
http://www.septiemelargeur.fr/eugene---last-199-in-black-box-p5625-en.html
Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterlandet
*Ett par pull/slipovers, helt enkelt för vardagsbruk, vad för färger är säkra kort?
Massimo Dutti brukar ha prisvärda tröjor av fin kvalitét. Sandfärgat, vinrött, mörkblått, grått, mörkgrönt och även vissa pastellfärger som ljusgult är snyggt. Kabelstickat och slätstickat. U-ringat.