2014-02-19, 09:04
  #169
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Varför går svarta skor bort? (är okunnig i ämnet)

Svarta skor = formellt

Chinos = informellt

Citat:
Ursprungligen postat av sirbagge
Har bara googlat och fick fram den informationen någonstans. Så svarta skinnskor passar?

Nej, till blåa chinos (eller chinos i allmänhet) passar de inte.
Citera
2014-02-19, 09:37
  #170
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirbagge
Har precis köpt ett par mörkblå chinos men vet inte vilka skor jag ska matcha med? Svarta har jag förstått går helt bort? Kommer ha skjorta och tröja till. Gärna tips på inte allt för dyra skor. Planen är alltså att börja bygga en bra basgarderob.
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3064
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-aldwych-calf-oxford-dark-brown.html

Billigare än så kommer du inte undan med vettiga skor. Två olika men bra instegsmodeller.
Citera
2014-02-19, 10:50
  #171
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake740
Jag tänkte inhandla lite V-ringade tröjor och undrar vilka färger man bör ha i garderoben som alltid fungerar. Tänker typ marinblå, grå, beige och kanske mörkare röd? Vad tycker ni?

Det finns kanske inga färger som alltid fungerar, men om du nu är i färd med att bygga upp en basgarderob så bör absolut den variant av mörkare blått som passar dig bäst vara med - det finns ett skäl till den kanske inte helt upphetsande dominansen av denna färg.

Sedan tycker jag du till stor del ska utgå från de färger som passar just dig. Det betyder inte att du måste behandlas med gurkor för ögonen för att sedan stå i ett vitt rum med doft av lavendel och låta någon guru undersöka om du är vinter, vår, höst eller sommar; men lär du dig lite om vilka färger som passar dig slipper du hamna med garderoben full av kläder som såg så justa ut i butiken men som du (eller kanske en uppmärksam flickvän) sent omsider upptäcker gör dig blek eller missfärgad.

Tänk sedan på att mörkare tröjnyanser är mer användbara (ljusare passar bäst på sommaren).
Citera
2014-02-19, 11:05
  #172
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Tänk sedan på att mörkare tröjnyanser är mer användbara (ljusare passar bäst på sommaren).

Här måste jag få motsätta mig lite. En blandning är klart mycket bättre.
Har man bara mörka tröjor blir det lätt monokromt tråkigt och.. mörkt när man drar på sig ett par blåa eller gråa byxor. En kamelfärgad tröja ser å andra sidan väldigt bra ut med t.ex. marinblåa chinos eller mörkare gråa flanell byxor och gör sig således inte bara på sommaren.
Citera
2014-02-19, 12:44
  #173
Medlem
RubbStubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Här måste jag få motsätta mig lite. En blandning är klart mycket bättre.
Har man bara mörka tröjor blir det lätt monokromt tråkigt och.. mörkt när man drar på sig ett par blåa eller gråa byxor. En kamelfärgad tröja ser å andra sidan väldigt bra ut med t.ex. marinblåa chinos eller mörkare gråa flanell byxor och gör sig således inte bara på sommaren.

Din invändning är solid, men jag skulle hävda att man med fördel bygger sin basgarderob med mörka överdelar och ljusare underdelar om man måste begränsa sig till bara det essentiella. Den navyblå eller mörkgråa kavajen som går till vårens beiga chinos eller vinterns dito manchesterbyxor bjuder in till en mörkare tröja om man måste välja.
Citera
2014-02-19, 14:54
  #174
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubbStubb
Din invändning är solid, men jag skulle hävda att man med fördel bygger sin basgarderob med mörka överdelar och ljusare underdelar om man måste begränsa sig till bara det essentiella. Den navyblå eller mörkgråa kavajen som går till vårens beiga chinos eller vinterns dito manchesterbyxor bjuder in till en mörkare tröja om man måste välja.

Jo det är ju sant att om man bygger sin garderob på ljusa underdelar bör man satsa på mörka överdelar.
Har man dock redan en del mörka underdelar kan det vara ganska användbart med i alla fall en ljus tröja om man har en bas på en handfull tröjor.
Att helt räkna bort en ljusare tröja känns för mig lika ofattbart som att helt räkna bort en mörk sådan.
Citera
2014-02-19, 16:27
  #175
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Har man dock redan en del mörka underdelar kan det vara ganska användbart med i alla fall en ljus tröja om man har en bas på en handfull tröjor.
Att helt räkna bort en ljusare tröja känns för mig lika ofattbart som att helt räkna bort en mörk sådan.

Jag håller med. Min rekommendation gällde främst startfasen av garderoben.

Nu ser jag i och för sig helst att man så långt som möjligt väljer kavajen framför tröjan (frusna själar som behöver båda möjligen undantagna). Men det är ju en annan diskussion.
Citera
2014-02-19, 16:37
  #176
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Har själv funderat på att beställa Amerikanska Incotex, är dock lite osäker på storlekarna och inte riktigt hittat någon bra måttabell? Har du någon uppfattning om hur de är i storlekarna i jämförelse med t.ex. NN07 (eller annat märke som går att prova ut här i Svedala)?

Har dessutom läst att det är skillnad på amerikanska och europeiska Incotex, stämmer detta eller är det något som jag fått om bakfoten?
De europeiska Incotexen är ganska slim. Jag får köpa dem flera storlekar för stora och sedan ta in dem i midjan. De amerikanska däremot är rakare och har dessutom ordentligt med plats för låren. De flesta tror jag skulle behöva ta in benen något. Det är bara att välja.
Citera
2014-02-19, 16:43
  #177
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubbStubb
Din invändning är solid, men jag skulle hävda att man med fördel bygger sin basgarderob med mörka överdelar och ljusare underdelar om man måste begränsa sig till bara det essentiella. Den navyblå eller mörkgråa kavajen som går till vårens beiga chinos eller vinterns dito manchesterbyxor bjuder in till en mörkare tröja om man måste välja.

Inte undra på att jag nickade instämmande när jag läste detta: jag ser ju nu att du är ingen mindre än JOHN-fucking-RAWLS! Tyckte väl jag kände igen de där tjusiga brillorna. Respekt!
Citera
2014-02-20, 18:05
  #178
Medlem
RubbStubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Inte undra på att jag nickade instämmande när jag läste detta: jag ser ju nu att du är ingen mindre än JOHN-fucking-RAWLS! Tyckte väl jag kände igen de där tjusiga brillorna. Respekt!

John Rawls: auktoritär både som politisk teoretiker och som frontfigur i den klassiska menswear rörelsen!
Citera
2014-02-21, 11:48
  #179
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubbStubb
John Rawls: auktoritär både som politisk teoretiker och som frontfigur i den klassiska menswear rörelsen!

Helt klart! Dock skulle jag nog ändå önska att hans kavaj inte var upphängd i nacken. (Kolla dock in hans trevliga gubbkeps.) Men man kan kanske inte få allt.

Som botgörelse för dessa möjligen lite off-topic-poster kan jag rekommendera denna underbara post om tröjor - glöm sen inte pipan, pojkar!
Citera
2014-02-26, 20:07
  #180
Medlem
CarlCKJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterlandet
*En Mörkblå Club Blazer när man vill vara lite finare utan att bära kostym, till exempel när det är fest eller finare middag. Här kan jag tänka mig att gå upp lite i pris, kanske uppemot en tretusen, kan man få något bra för den summan?
För samma pris får du en klassisk tweedkavaj. Snyggt och elegant. En mörkblå kavaj får ofta inte ut sin rätt i finare sammanhang, men är såklart snyggt på sommarens middagar. Satsa i sådana fall på en dubbelknäppt, det ger ett sofistikerat intryck. Själv har jag en från Oscar Jacobson som jag är ytterst förtjust i. www.spiga3.se har snygga kavajer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterlandet
*Ett antal skjortor, jag tänker ett par ljusblåa, ett par vita och en rosa eller annan "rolig" färg. Vad gäller krage är jag förtjust i cut-away och button-down, här skulle jag behöva lite hjälp med vad man bör prioritera.
Ljusblå, vita, ljusgula och ljusgröna skjortor med oxford eller button-down-krage är enligt mig att föredra. Rosa kan bli väldigt... Ja, låt säga... Sliskigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterlandet
*Ett par beiga chinos, ett par gråa flanellbyxor, sen tar det nästan stopp, vad för fler byxor bör man införskaffa (speciellt som passar nu till sommaren)?
Chinos i blått och beige. Flanellbyxor med slag (4-5 cm) är riktigt snyggt, och med det svenska vädret kan dessa oftast bäras ända in i maj innan de blir för vintriga. Ett par mörkblå flanellbyxor är dessutom snyggt att matcha med en brun tweedkavaj, men den diskussionen kommer till hösten. Manchesterbyxor i vinrött, mörkblått och beige är snyggt, särskilt om de är i chinosmodell. Detta är dock också mer passande för hösten.
Till sommaren är det chinosshorts i både färgglada och jordnära färger som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterlandet
*Strumpor, bör man ha ett par som passar till varje par byxor
Svar: Ja. Brothers har ett bra urval.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterlandet
*Skor, ett bra bruna brogues är givet, men får väl även skaffa ett par svarta oxfords för mer formella tillställningar. Några tips på prisvärda modeller skulle uppskattas
Mycket sko för pengarna: http://www.septiemelargeur.fr/eugene---last-199-in-black-box-p5625-en.html

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterlandet
*Ett par pull/slipovers, helt enkelt för vardagsbruk, vad för färger är säkra kort?
Massimo Dutti brukar ha prisvärda tröjor av fin kvalitét. Sandfärgat, vinrött, mörkblått, grått, mörkgrönt och även vissa pastellfärger som ljusgult är snyggt. Kabelstickat och slätstickat. U-ringat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in