[quote=CarlCKJ|47696346]För samma pris får du en klassisk tweedkavaj. Snyggt och elegant. En mörkblå kavaj får ofta inte ut sin rätt i finare sammanhang, men är såklart snyggt på sommarens middagar. Satsa i sådana fall på en dubbelknäppt, det ger ett sofistikerat intryck. Själv har jag en från Oscar Jacobson som jag är ytterst förtjust i.
www.spiga3.se har snygga kavajer.[quote]
Spiga3 och många andra butiker. En enkelknäppt kavaj är ett långt bättre basplagg än en dubbelknäppt oavsett färg, material och typ.
Citat:
Ljusblå, vita, ljusgula och ljusgröna skjortor med oxford eller button-down-krage är enligt mig att föredra. Rosa kan bli väldigt... Ja, låt säga... Sliskigt.
Rosa är en långt bättre skjortfärg än ljusgrönt skulle jag påstå. Brunt, beige, blått, grått och grönt fungerar ofta mer än väl tillsammans med rosa. Men så är jag lite biased i frågan eftersom jag mer än ofta bär rosa skjorta.
Oxfordkrage?
Citat:
Chinos i blått och beige. Flanellbyxor med slag (4-5 cm) är riktigt snyggt, och med det svenska vädret kan dessa oftast bäras ända in i maj innan de blir för vintriga. Ett par mörkblå flanellbyxor är dessutom snyggt att matcha med en brun tweedkavaj, men den diskussionen kommer till hösten. Manchesterbyxor i vinrött, mörkblått och beige är snyggt, särskilt om de är i chinosmodell. Detta är dock också mer passande för hösten.
Till sommaren är det chinosshorts i både färgglada och jordnära färger som gäller.
Skall man matcha marinblå byxor med en tweedkavaj tycker jag att byxorna gör sig bäst i mollskinn eller manchester. Jag skulle nog säga att bruna manchesterbyxor är ganska så användbara de också, dock kanske inte till tweed alla gånger.
Citat:
Svar: Ja. Brothers har ett bra urval.
Har Brothers over the calf-strumpor i ull?