2012-06-07, 22:21
Medlem
BenjaminGrahams avatar
16 bast, då har man inte växt klart. Dumt läge att börja bygga en garderob med dyra kläder, när han ändå kommer växa ur dem ...

Skulle rekommendera att kolla vad som behövs längre bak i tråden, och sen köpa det på typ H&M eller liknande. De har faktiskt en del fina saker, men ofta av kass kvalitet, men det gör ju inte så mycket.

Enda som kan vara värt att lägga pengar på är väl skor, fötterna bör ju växt färdigt iaf.
Citera
2012-06-09, 16:33
Medlem
zecezs avatar
Har precis tagit studenten och vill nu börja bygga upp en basgarderob från grunden. Planerar att först inhandla några skjortor som jag kan använda till vardags.

Är dessa skjortor en bra början?

Sky washed oxford casual classic fit
White washed oxford casual classic fit
Blue stripe non iron casual classic fit shirt
Pink washed oxford casual classic fit shirt
White poplin cutaway slim fit shirt

PS. Är 173 cm lång och väger 63 kg. Om det nu är relevant...
Citera
2012-06-09, 18:36
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecez
Har precis tagit studenten och vill nu börja bygga upp en basgarderob från grunden. Planerar att först inhandla några skjortor som jag kan använda till vardags.

Är dessa skjortor en bra början?

Sky washed oxford casual classic fit
White washed oxford casual classic fit
Blue stripe non iron casual classic fit shirt
Pink washed oxford casual classic fit shirt
White poplin cutaway slim fit shirt

PS. Är 173 cm lång och väger 63 kg. Om det nu är relevant...
Jag hade undvikit vita skjortor. Det är bra mycket roligare med färg. Jag antar att du kommer bära dem under tröjor eller a capella? Då tror jag du gjort kloka val om man bortser från den vita OCBD:n.
Citera
2012-06-09, 18:47
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag hade undvikit vita skjortor. Det är bra mycket roligare med färg. Jag antar att du kommer bära dem under tröjor eller a capella? Då tror jag du gjort kloka val om man bortser från den vita OCBD:n.
Tycker själv att det ibland kan bli lite för mycket blått och då fungerar en vit eller ljusrosa skjorta utmärkt.
Citera
2012-06-10, 10:31
Medlem
zecezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka

Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Tycker själv att det ibland kan bli lite för mycket blått och då fungerar en vit eller ljusrosa skjorta utmärkt.

Tack för svaren!

Har ni någon erfarenhet av Tyrwhitts skjortor? Har hört att de ska vara väldigt stora i storlekarna.

Innan studenten köpte jag en vit skjorta med dubbelmanschett från TM Lewin och jag tyckte att den satt ypperligt. Dock beställde jag deras s.k fully fitted (= extra slim fit), eftersom jag har en ganska slank figur.

En fritidsskjorta ska trots allt ge lite andningsutrymme, men då utan att se ut som ett tält på kroppen.
Citera
2012-06-10, 10:38
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecez
Tack för svaren!

Har ni någon erfarenhet av Tyrwhitts skjortor? Har hört att de ska vara väldigt stora i storlekarna.

Innan studenten köpte jag en vit skjorta med dubbelmanschett från TM Lewin och jag tyckte att den satt ypperligt. Dock beställde jag deras s.k fully fitted (= extra slim fit), eftersom jag har en ganska slank figur.

En fritidsskjorta ska trots allt ge lite andningsutrymme, men då utan att se ut som ett tält på kroppen.
Slim fit på CTs mer dressade skjortor sitter grymt på mig. Jag är en smal jävel. Den sitter inte sådär tight som svensk slimfit ofta gör utan helt lagom.
Citera
2012-06-10, 10:43
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Instämmer till fullo! Det blir lätt annars som i Ulvessons föreställning Riktiga män där huvudrollsinnehavarna illustrerar den svenske mannen med just ljusblå skjorta ( http://svt.se/content/1/c8/02/66/70/01/riktigaman632.jpg ). Jag fann detta högst komiskt när jag råkade se det på tv
Citera
2012-06-10, 16:31
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Instämmer till fullo! Det blir lätt annars som i Ulvessons föreställning Riktiga män där huvudrollsinnehavarna illustrerar den svenske mannen med just ljusblå skjorta ( http://svt.se/content/1/c8/02/66/70/01/riktigaman632.jpg ). Jag fann detta högst komiskt när jag råkade se det på tv
Och ännu värre blir det när man ser vita t-shirts under skjortan .
Citera
2012-06-10, 22:03
Medlem
PaulTudorJoness avatar
Det här är mitt ideal för hur min basgarderob ska se ut. Vill bygga denna på ett år. 5 dagar i veckan ska dessa plagg bäras (i gymnasiemiljö). Åsikter mottages.

Senast redigerad av PaulTudorJones 2012-06-10 kl. 22:06.
Citera
2012-06-10, 22:08
Medlem
zala's avatar
Jag hade nog skippat slipsarna om du befinner dig på gymnasiet, men om det fungerar så. Hade också bytt ut de svarta oxfordskorna mot ett till par bruna i valfri modell samt det tillhörande bältet.
Citera
2012-06-10, 22:09
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulTudorJones
Det här är mitt ideal för hur min basgarderob ska se ut. Vill bygga denna på ett år. 5 dagar i veckan ska dessa plagg bäras (i gymnasiemiljö). Åsikter mottages.

Du skall köpa fyra skräddarsydda kostymer, men du känner inte att du kan unna dig ett svart och ett brunt läderband?

Ska du bära kostym vardagligen som gymnasiestudent? Hur har du tänkt det med kostymerna? En sommarkostym? Tweed?
Inga kavajer?
Citera
2012-06-10, 22:15
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulTudorJones

Låter dyrt med fyra skräddarsydda kostymer, då det kostar åtminstone 80 000 kr. Bra garderob annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in