2012-04-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Oftast vet man inte vad man ska göra om man har en psykopat i nära relation,eftersom man vanligtvis provat allt och inget hjälper.

Att ha en psykopat efter sig är ingen dans på rosor. Värre än stalkers.

Omgivningen kommer att manipuleras av psykopaten,till att tro på dennes beskrivning är vad som hänt. Det enda man kan göra är att distansera sig från psykopaten.

Stannar du kvar hos psykopaten så kommer resten av det liv att vara mycket jobbigt. Psykopaten kommer metodiskt att bryta ner din självkänsla,därför är nollkontakt det absolut bästa.

Det finns ingen enkel lösning, det bästa är att vara så långt borta från personen som möjligt.

Du läste mitt pm till dig va ? Hur många år jag skrev att jag bott med denna människa ?
Har den inte lyckats bryta ner mig hittills är jag säker på att den aldrig kommer lyckas.
Jag är starkare psykiskt än folk tror och vet vem jag är och vad jag kan och går för. Det är bara det att jag är naiv och vill tro gott om folk och vill hjälpa dem
Jag är en stark idiot.
Citera
2012-04-08, 11:00
Medlem
jugbandbluess avatar
varför bryr sig dennes familj så mycket?

du behöver inte outa dig men svara på detta då det kan vara viktigt för att vi ska kunna ge ett bra svar: finns begreppet "heder" med i sammanhanget?
Citera
2012-04-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
varför bryr sig dennes familj så mycket?

du behöver inte outa dig men svara på detta då det kan vara viktigt för att vi ska kunna ge ett bra svar: finns begreppet "heder" med i sammanhanget?

För att psykopaten har "uppfostrat" sina barn till att bli och tänka likadant, även om det inte är i samma utsträckning som honom/henne.
De är helt enkelt lite.. miljöskadade ?

Kan inte skriva ut hur de beter sig, men någonstans har ju uppfostran brustit, om man säger så..

Nej, inget heder.
Citera
2012-04-08, 12:01
Medlem
Kolla in psykopat.se. Där finns en massa information och praktiska råd, mest om parrelationer med psykopater men även jobb och bekantskapsrelaterat. I korthet, en psykopat bryr sig lika mycket som en krokodil, du är bara en munsbit att nyttja, antingen vill han åt dig direkt eller så är du bara en bricka i ett spel som psykopaten driver för egen vinning eller eget nöje för att komma åt någon annan.. Grundregeln är att inte interagera alls med en psykopat, du kan inte vinna.
Citera
2012-04-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Jag har råkat i klorna på en människa som manipulerar och ljuger och jah, det är egentligen så himla mycket mer. Men jag kan inte dra allting med risk för att outa mig själv då hans/hennes familj också hänger här.

Jag har bestämt mig för att dra åt helvete. Så långt det går.
Hur gör man sig av med en psykopat på bästa sätt utan att det blir konsekvenser ?

Jag har varit i dennes våld alldeles för länge. I flera år.
Snäll och lojal som jag är har jag alltid ställt upp, utan en tanke på vad jag gjort eller gett mig in i.

Jag har även blivit hotad av denne person flera gånger, när vi blivit rejäla ovänner. Har lärt mig att det är tomma hot. Så särskilt rädd är jag inte.
Men jag vet att denne människa + familj kollar upp en flera år efteråt. Kollar vart man bor, kollar bloggar, får andra familjemedlemmar att bli vän med en på facebook osv. Manipulation och spionage.
Jag vill bara att min anpassning till det nya livet ska bli bäst.

Jag skulle behöva prata med någon som kanske kan lite om psykopater, som kan ge råd, så jag inte säger eller gör något som kan trigga denna personen.

Hjälp mig!

Jag tror du har fått fel uppfattning om vad en psykopat är för något, en psykopat är någon som saknar empati och kommer inte komma med några tomma hot då han/hon agerar nästa 100% instinktivt.. Men däremot låter det som personen i fråga har andra möjligen psykiska störningar.

Det jag hade gjort om jag var dig var att säga upp kontakten helt och flytta, om du verkligen menar allvar och du fruktar ditt välmående så ska inte detta vara några problem, ta bort alla hans vänner/familj från facebook och byt nummer.

Sen säger du att du behöver prata med någon, då tipsar jag en god vän/släkt, någon du verkligen litar på och vet kan hjälpa dig i din situation.

Hoppas det löser sig för dig.. och kom ihåg att det flesta konflikterna går att lös genom ord!
Citera
2012-04-08, 12:21
Bannlyst
säg precis som du känner det är alltid bäst även om du drar på dej lite agro
Citera
2012-04-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menvafan..
Jag tror du har fått fel uppfattning om vad en psykopat är för något, en psykopat är någon som saknar empati och kommer inte komma med några tomma hot då han/hon agerar nästa 100% instinktivt.. Men däremot låter det som personen i fråga har andra möjligen psykiska störningar.

Det finns olika typer av psykopati. Den med spärrar s.k vardagspsykopaten, den smarta (den jag råkat ut för) och den kriminella som inte har några spärrar och inte drar sig för att mörda.
Citera
2012-04-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youtuber
säg precis som du känner det är alltid bäst även om du drar på dej lite agro

En psykopat lyssnar aldrig på vad man säger till den annat än ytligt.
Har försökt berätta, det går inte. Den vägrar lyssna.
Citera
2012-04-08, 12:25
Medlem
Flytta och eventuellt skaffa skyddade personuppgifter.
Citera
2012-04-08, 12:38
Medlem
LucNNs avatar
TS: Varje gång denna person tar kontakt till dig på ett sätt som inte passar dig ska du försöka spara bevisen: ringer personen dig, spara bevis för samtalet. Kommer personen hem till dig? Ring polisen direkt. Anmäl allt som händer. Därutöver bör du ignorera personen. Om vidkommande är en psykopat med stalkertendens (har själv bra erfarnhet), så kommer personen förlora intresset för dig om du inte reagerar våldsamt, dvs. om du bara skiter i personens aktiviteter. Även fast det kan vara jobbigt, då du antagligen är invålverat känslomässigt, bör du tänka så här: hur mycket tid har ni egentligen kontakt? Det är troligen inte särskilt mycket. Därför bör det i teorin vara lätt att ignorera. Bara kämpa på.

Låt bli att gå under marken och liknande. Men se till att notera varje rörelse för rätt myndighet. Och håll riktigt bra tag i din position, då personen nog kommer ljuga så det driver, vilket polis och soc gärna sväljer, om inte du gör dem uppmärksamma på läget.
Citera
2012-04-08, 12:40
Medlem
Sherekhans avatar
Bara jag som inte förstår problemet? VAD gör "Psykopaten"? Vad är ditt specifika problem? Inte så jävla lätt att hjälpa om man inte vet vad fallet gäller.
Citera
2012-04-08, 12:57
Medlem
Guchukos avatar
Jag har också en psykopat i mitt liv, en som funnits där i mer än 10 år. Jag går och pratar med två psykologer 3 gånger i veckan, inte enbart för psykopaten men dels.
Och det är en låååååång process att bli av med en psykopat. Mina psykologer säger att det bästa man kan göra är att ignorera personen så gott man kan. Svara inte på sms, telefon samtal från psykopaten och öppna inte dörren när psykopaten står och bankar på din dörr.
Råkar du träffa psykopaten när du är ute så var kort med svar och säg att du har bråttom och måste iväg för att bli av med psykopaten. Jag vet att detta inte alltid funkar och man kan bli över rumplad men stå på dig. Psykopaten kommer inte ge sig i första taget. Du kommer kanske bli hotad igen och behandlad illa men tillslut kommer psykopaten inte tycka att du är rolig längre för du finns inte där för han/hon och det ger honom/henne ingenting att trakassera dig något mer

Jag hoppas att det löser sig för dig. Det kommer ta tid men stå på dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in