2012-04-08, 05:32
Medlem
Jag ter Cipralex 20mg mot daglig ngest, panikattacker, OCD och hypokondri och har gjort det i snart 2 mnader. Mdde hur bra som helst fr ngon vecka sedan och det kndes verkligen som att Cipralex brjat verka fr alla problem var ur vrlden. Vardagen var dock rtt enformig s frra helgen brjade jag knarka Xanor(krossad 1mg depot) och blanda med alkohol, sen dess tycker jag att effekten avtagit. Frmodligen r det en reboundeffekt frn benson som kommer att slppa.

Till frgan, har lite smnproblem fr tillfllet och har svrt att somna in vid 23 och vakna vid 11 som jag brukar och ta min medicin samma tid varje dag. T.ex. tog jag medicinen i Fredags vid 20-tiden p kvllen och igr vid 15-tiden. Jag undrar om det r farligt att gra s, ska man vnta 24-timmar mellan varje piller eller ska jag alltid ta den direkt nr jag vaknar?
Citera
2012-04-08, 09:57
Medlem
Floppsens avatar
Du ska helst ta samma tid, men det borde inte spela s enormt stor roll om du tar direkt nr du vaknar. Det ska givetvis inte blir fr oregelbundet, med om det skulle rka bli det ngon gng r det nog inga problem.

Jag fick smnproblem som biverkning av cipralex nr jag t det frr. D tog jag tabletterna p kvllen vid 18. Min lkare rekommenderade att jag skulle brja ta dem p morgonen istllet. D skulle jag helt enkelt brja ta dem p morgonen, och det var inga problem.
Citera
2012-04-08, 10:37
Medlem
TheBurdens avatar
I alla fall p ngorlunda samma tid. Behver inte vara exakt, men hll dig helst till max 1 timmes skillnad. Bra med vckarklocka och larm p mobilen.

r det s att det gtt en halv dag s r det bttre att lta bli att ta medicinen den dagen, och fortstta nsta dag istllet. Det ska helst inte vara fr kort mellanrum mellan gngerna.

Det r inte direkt farligt att ta det p oregelbundna tider, men risken finns d att det inte gr ngon nytta. Men har du sktt dina tider under en lngre tid, och sedan brjar slarva under flera dagar s kan du bli att m smre. 1 dag eller 2 r inga problem, men blir det flera s r det inte bra.

Jag tar alltid medicinerna nr jag vaknar, men det beror ju helt p vad det r fr mediciner och vad man ter det mot. Ska man ta 2ggr dagligen s r ju den klassiska rekommendationen att man tar det morgon och kvll.
Senast redigerad av TheBurden 2012-04-08 kl. 10:49.
Citera
2012-04-08, 16:02
Medlem
lithionits avatar
Nej, huvudsaken r att du tar medicinen.

Cipralex har lng halveringstid r kvar i kroppen lnge, fast det finns mnga pong med att ta medicinen vid samma tid varje dag; lttare att komma ihg, man fr jmnare doskurva, ssri ska man generellt ta p morgonen fr att minska risken att det str smnen, personligen tar jag det p morgonen av anledningen att jag vill kunna dra nytta av effekten under dagen. Det r individuellt men personligen knner jag effekten direkt nr jag tagit mina mediciner. Om man tar det p kvllen kommer du ha lg koncentration av cipralex i blodet under eftermiddagen och kvllen (dagen efter)
Citera
2013-03-07, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Nej, huvudsaken r att du tar medicinen.

Cipralex har lng halveringstid r kvar i kroppen lnge, fast det finns mnga pong med att ta medicinen vid samma tid varje dag; lttare att komma ihg, man fr jmnare doskurva, ssri ska man generellt ta p morgonen fr att minska risken att det str smnen, personligen tar jag det p morgonen av anledningen att jag vill kunna dra nytta av effekten under dagen. Det r individuellt men personligen knner jag effekten direkt nr jag tagit mina mediciner. Om man tar det p kvllen kommer du ha lg koncentration av cipralex i blodet under eftermiddagen och kvllen (dagen efter)

Hmm... jag har problem med att cipralexen frsvrar fr mig att f lust till sex och erektion. Drfr tnkte jag att det kunde vara en bra id att ta cipralexen p kvllen innan jag gr och lgger mig fr det d kommer vara lngre tid sedan jga tog cipralexen d kvllen nrmar sig nsta dag, och det kan bli aktuellt med sexuella aktiviteter... men detta borde allts inte spela ngon roll, ven om jag r ordinerad dem till morgonen, slnge jag inte knner av att jag fr ngon kad ngest till kvllen eller knner att min smn strs?
Citera
2013-03-07, 14:41
Medlem
ramsays avatar
Xanor r beroendeframkallande och toleransen kar vldigt fort, tillsammans med alkohol blir det nnu vrre d alkohol frstrker effekten. Ingen vill ha ett Xanorberoende eller tolerans, utan man vill ligga p en niv d Xanor har s nra 100% effekt som mjligt, det betyder att man inte kan ta Xanor varje dag utan snarare kanske 1-2 tabletter (1mg) per vecka.
Xanor r vldigt bra mot ngest, det bsta man kan f typ speciellt i icke-depo som r snabbverkande.
P den vrsta ngesten ska man ta Xanor mot resten en lindrigare substans t ex atarax eller annan ngestdmpande som inte r vanebildade fr att inte toleransen ska g upp.

Dricker man mycket och tar Xanor s r smproblem vanligt, att sova dligt ngon natt r vanligt. Dom flesta efter <25 r vaknar ett par gnger per natt och det kar ju ldre man blir samtidigt som den totala smntiden minskar.

Tar man en medicin man ska ta morgon/kvll r det bra ta dom vid samma klockslag t ex tar du dom 8 p morgonen ska du ta dom 8 p kvllen, 30-60 minuter hit och dit gr inte s speciellt stor skillnad utan det viktigaste r att har en fast tidsplan.
Citera
2016-03-05, 10:21
Medlem
Bumpar denna trden. Vill byta min dos till morgonen istllet, men vill helst inte skippa en dos. Spelar det ngon roll om tiden jag tar den diffar ngon/ngra timmar varje dag? Om jag exempelvis tog den kl 19 igr, kan jag ta den kl 18 idag d och sen kl 17 fljande dag? Tnkte gra shr tills jag har kommit till morgonen

Har nmligen ftt smnproblem, har svrare att somna och vaknar efter 5 timmar. Kan det hjlpa att ta den p morgonen istllet mot detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in